„A kérdéses részt Pétertől loptam” – Daniel Kehlmann emlékezik Esterházyra

  • narancs.hu
  • 2016. július 29.

Könyv

A világhírű német írót a világhírű magyar íróról kérdeztük.

A frissen megjelent Narancsban két világszerte ismert író, Lawrence Norfolk és Daniel Kehlmann nyilatkozik Köves Gábornak az Esterházy Péterhez fűződő személyes és irodalmi viszonyáról. Utóbbit, A világ fölmérése nálunk is népszerű osztrák-német szerzőjét a németek és az osztrákok Esterházy-képéről és a közös étkezésekről is kérdeztük. Az interjút egy szöveglopásról szóló részlettel ajánljuk.

Magyar Narancs: Esterházy nagy művésze volt a vendégszövegeknek. Volt, hogy ön kölcsönzött Esterházytól?

Daniel Kehlmann: Az F című regényem egyik fejezetét, hogy úgy mondjam, tőle loptam. Azt a fejezetet, amelyben a regényben szereplő család hátterét, a különböző apákat veszem sorra visszafelé haladva. A kritikusok közül egy azzal gyanúsított, hogy Esterházytól loptam az ötletet. Valamivel később egy dániai rendezvényen együtt léptünk fel, Péter és én. És akkor bevallottam: igen, mondtam a közönségnek, e szörnyű vád nyomása alatt én most itt, a szerző jelenlétében bevallom, hogy minden, amivel vádolnak, igaz. A kérdéses részt Pétertől loptam. Péter végighallgatta a vallomásomat, a közönség felé fordult, és csak annyit mondott: nagyon helyes, ezért volt ott.

Folytatás a csütörtökön megjelent nyomtatott lapban.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.