Könyv

Jan Guillou: Könyörtelenek

  • - urfi -
  • 2016. július 30.

Könyv

Eriket az apja kéjes élvezettel verte ronggyá minden este, ő pedig az iskolában alakított ki ökölharcra épülő kis bűnszervezetet. Miután onnan kicsapják, azzal a reménnyel érkezik a vidéki internátusba, hogy maga mögött hagyhatja az erőszakot, de mivel nem akar behódolni, maga válik annak első számú célpontjává.

Az ötvenes években járunk: ez még nem az a Svédország, amire liberális mintaállamként mutogatnak. A finnek lenézett szolgák, reggelente a kommunisták legyőzéséért imádkoznak az iskolákban, az egykori lelkes nácik elfogadott tagjai a társadalomnak, és kiközösítik, akinek „szocialista” az apja. Legalábbis abban a zárt fiúiskolában, ahová Erik kerül, és amelyben a „bajtársi nevelés” hagyománya je­gyé­ben a tanulók önkormányzati rendszerben szervezik meg saját életüket. Ennek alapja a feltétlen tekintélytisztelet, és csak azt nehéz eldönteni, hogy a folyamatos fizikai erőszak szolgálja a rendfenntartást, vagy fordítva: az egész rend voltaképpeni célja, hogy a nagyobbak kiélhessék erőszakos vágyaikat.

A verések és verekedések leírása hipnotikus erejű, részletes és szakszerű. Az iskolában kibontakozó hatalmi harc, a diákokat megnyomorító „hagyományokat” támogató vagy eltűrő felnőtt világ leírása számos találó részlettel szolgál. Az érzelmi viszonyok közül az atletikus Erik és a kövér könyvmoly, Pierre szoros barátsága a maga példázatszerűségében is megkapó, a végére tartogatott kamaszszerelem viszont fölösleges.

Az állítólag tízmillió példányban eladott szerző, Svédország egyik legismertebb oknyomozó és tévés újságírója 1981-ben írott könyve most fordult le magyarra. A kiadó az Iskola a határont emlegeti a hátlapon, ami valóban jól jelzi az könyv irányát, bár ezt a néhol túlságosan bőbeszédű, néhol szakadozott elbeszélésmódot csúnya sportszerűtlenség lenne Ottlikhoz mérni.

Fordította: Dr. Dobosi Beáta. Animus, 2016, 304 oldal, 3390 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.