Könyv

Jan Guillou: Könyörtelenek

  • - urfi -
  • 2016. július 30.

Könyv

Eriket az apja kéjes élvezettel verte ronggyá minden este, ő pedig az iskolában alakított ki ökölharcra épülő kis bűnszervezetet. Miután onnan kicsapják, azzal a reménnyel érkezik a vidéki internátusba, hogy maga mögött hagyhatja az erőszakot, de mivel nem akar behódolni, maga válik annak első számú célpontjává.

Az ötvenes években járunk: ez még nem az a Svédország, amire liberális mintaállamként mutogatnak. A finnek lenézett szolgák, reggelente a kommunisták legyőzéséért imádkoznak az iskolákban, az egykori lelkes nácik elfogadott tagjai a társadalomnak, és kiközösítik, akinek „szocialista” az apja. Legalábbis abban a zárt fiúiskolában, ahová Erik kerül, és amelyben a „bajtársi nevelés” hagyománya je­gyé­ben a tanulók önkormányzati rendszerben szervezik meg saját életüket. Ennek alapja a feltétlen tekintélytisztelet, és csak azt nehéz eldönteni, hogy a folyamatos fizikai erőszak szolgálja a rendfenntartást, vagy fordítva: az egész rend voltaképpeni célja, hogy a nagyobbak kiélhessék erőszakos vágyaikat.

A verések és verekedések leírása hipnotikus erejű, részletes és szakszerű. Az iskolában kibontakozó hatalmi harc, a diákokat megnyomorító „hagyományokat” támogató vagy eltűrő felnőtt világ leírása számos találó részlettel szolgál. Az érzelmi viszonyok közül az atletikus Erik és a kövér könyvmoly, Pierre szoros barátsága a maga példázatszerűségében is megkapó, a végére tartogatott kamaszszerelem viszont fölösleges.

Az állítólag tízmillió példányban eladott szerző, Svédország egyik legismertebb oknyomozó és tévés újságírója 1981-ben írott könyve most fordult le magyarra. A kiadó az Iskola a határont emlegeti a hátlapon, ami valóban jól jelzi az könyv irányát, bár ezt a néhol túlságosan bőbeszédű, néhol szakadozott elbeszélésmódot csúnya sportszerűtlenség lenne Ottlikhoz mérni.

Fordította: Dr. Dobosi Beáta. Animus, 2016, 304 oldal, 3390 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.