Könyv

Jan Guillou: Könyörtelenek

  • - urfi -
  • 2016. július 30.

Könyv

Eriket az apja kéjes élvezettel verte ronggyá minden este, ő pedig az iskolában alakított ki ökölharcra épülő kis bűnszervezetet. Miután onnan kicsapják, azzal a reménnyel érkezik a vidéki internátusba, hogy maga mögött hagyhatja az erőszakot, de mivel nem akar behódolni, maga válik annak első számú célpontjává.

Az ötvenes években járunk: ez még nem az a Svédország, amire liberális mintaállamként mutogatnak. A finnek lenézett szolgák, reggelente a kommunisták legyőzéséért imádkoznak az iskolákban, az egykori lelkes nácik elfogadott tagjai a társadalomnak, és kiközösítik, akinek „szocialista” az apja. Legalábbis abban a zárt fiúiskolában, ahová Erik kerül, és amelyben a „bajtársi nevelés” hagyománya je­gyé­ben a tanulók önkormányzati rendszerben szervezik meg saját életüket. Ennek alapja a feltétlen tekintélytisztelet, és csak azt nehéz eldönteni, hogy a folyamatos fizikai erőszak szolgálja a rendfenntartást, vagy fordítva: az egész rend voltaképpeni célja, hogy a nagyobbak kiélhessék erőszakos vágyaikat.

A verések és verekedések leírása hipnotikus erejű, részletes és szakszerű. Az iskolában kibontakozó hatalmi harc, a diákokat megnyomorító „hagyományokat” támogató vagy eltűrő felnőtt világ leírása számos találó részlettel szolgál. Az érzelmi viszonyok közül az atletikus Erik és a kövér könyvmoly, Pierre szoros barátsága a maga példázatszerűségében is megkapó, a végére tartogatott kamaszszerelem viszont fölösleges.

Az állítólag tízmillió példányban eladott szerző, Svédország egyik legismertebb oknyomozó és tévés újságírója 1981-ben írott könyve most fordult le magyarra. A kiadó az Iskola a határont emlegeti a hátlapon, ami valóban jól jelzi az könyv irányát, bár ezt a néhol túlságosan bőbeszédű, néhol szakadozott elbeszélésmódot csúnya sportszerűtlenség lenne Ottlikhoz mérni.

Fordította: Dr. Dobosi Beáta. Animus, 2016, 304 oldal, 3390 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.