A fű kinő utánuk - Hadas Miklós: A férfiasság kódjai

  • Földes Petra-Lannert Judit
  • 2010. szeptember 30.

Könyv

A szexológia már jó évszázada foglalkozik a nemek viszonyával, s már régóta tudjuk, hogy vannak nemi szerepek, amelyek ugyan nem születnek velünk, de elsajátításuk valamennyire különbözővé teszi a férfiak és nők viselkedését. Ezek a különbségek persze hol nagyobbak, hol kisebbek, a kortól és a társadalmi helyzettől függően. Napjainkban meg mintha már éppen kezdenének elmosódni.

A szexológia már jó évszázada foglalkozik a nemek viszonyával, s már régóta tudjuk, hogy vannak nemi szerepek, amelyek ugyan nem születnek velünk, de elsajátításuk valamennyire különbözővé teszi a férfiak és nők viselkedését. Ezek a különbségek persze hol nagyobbak, hol kisebbek, a kortól és a társadalmi helyzettől függően. Napjainkban meg mintha már éppen kezdenének elmosódni.

Ez a folyamat azonban még távol áll a teljes kibontakozástól. Emiatt érdemes vizsgálnunk a nemek viszonyát, ezen belül pedig a férfiak és nők "természetét", jellemző viselkedési sajátosságait és azok okait. Hadas Miklós szociológusprofesszor, a Corvinus Egyetem Társadalmi Nem- és Kultúrakutató Központ megalapítója és vezetője a men's studies jeles képviselője, aki már több könyvében és számos tanulmányában foglalkozott a témával. Új könyvében öszszefoglalja eddigi ismereteit, s mindezt a "tudományos próza" szaknyelvén adja elő, bár időnként az esztétikai elemzések irodalmi színvonalára emelkedik.

A könyv a férfiasság belénk kódolt, de változó formáit igyekszik bemutatni. Az első, történeti rész alapvető megállapítása, hogy a múlt század hatvanas éveiben jelentős változások kezdődtek a nemiség szociológiai vizsgálatában, s ezek egyik fő generálója a feminizmus második hulláma, valamint a "szexuális forradalomnak" nevezett liberalizálódás volt. Fontos elemzési témákká váltak az azonos neműek kapcsolatai, vagy egyes nők férfiassága, illetve férfiak nőiessége; itt komplex viszonylatok, relációk válnak fontossá. Hadas feministának tekinti magát, a férfiszerepeket és a férfiasságot igyekszik kívülről, a másik nem szempontjából is szemlélni.

Alapjában véve rokonszenves ez a szelektáló és individualizált szabadságvágy, bár hátránya, hogy a szerző könnyen csapongóvá válik, széles kitérőket tesz, belevész a részletekbe. A művészeti tevékenységek nemek szerinti megoszlásáról szóló fejezetben például túl hosszan és nem csak a téma szempontjából elemzi a Szindbád című filmet vagy az "örök dzsentrit". Mindazonáltal egyértelműen kiderül, hogy a férfiasság különböző megnyilvánulásai, kódjai nem veleszületett, hanem tanult szokások, amelyeket még a divat és a sokféle egyéni ízlés is befolyásol. Hadas készséggel elismeri, hogy "szemléleti szabadossága" csak bizonyos korlátok között érvényesül: a téma tudományos vizsgálatának fő vonalától eltérően ő egy sajátos francia irányzatot, az ún. Bourdieu-iskolát követi, ezt próbálja kritikailag továbbfejleszteni.

E "kvalitatív megalapozottságú történeti szemléletmód" lényege, hogy "a férfiasságot nem szerepként, identitásként és diskurzusként, hanem társadalmi beállítódásként" fogja fel. Ez az átfogó, bár kissé homályos meghatározás körülbelül azt jelenti, hogy a társadalomban (de vajon melyikben?) kialakult egy olyan attitűd, hogy aki férfinak születik, annak így és így kell viselkednie. De hát éppen ez a nemi szerep lényege! A férfiasság tehát nemi szerepviselkedésként realizálódik. Ez viszont feltételezi, hogy a férfi azonosul az általa megismert és elfogadott nemi szereppel; a férfiasság tehát férfiidentitás is. A diskurzusnak pedig döntő szerepe van abban, hogy a férfi milyen szerepet választ: a hagyományos, patriarchális "macsó" szerepet, vagy a mai helyzetnek és követelményeknek jobban megfelelőt.

A "társadalmi beállítódás" koncepciója az említett francia szerző Férfiuralom című könyvéből származik, amely a több ezer éves férfiuralmat a férfiakban kialakult libido dominandira, vagyis az uralkodás ösztönös vágyára vezeti vissza. A libido mint szexuális ösztönenergia fogalmát Freud tette népszerűvé, bár ő az uralkodás ösztönéről nem beszélt. Bourdieu és Hadas tehát "továbbfejleszti a freudizmust", figyelmen kívül hagyva, hogy azóta az egész ösztönelmélet megdőlt, mert kiderült (lásd például John Gagnon és William Simon 1973-as, A szexuális viselkedés. Az emberi szexualitás társadalmi forrásai c. művét), hogy az ember minden viselkedése tanult viselkedés! Hadas érzi ugyan, hogy valami nem stimmel ezzel a libido dominandival, de nem tud vele szakítani, s legalább a dominanciát preferáló "beállítódás" és a "társadalmi mező" fogalmait igyekszik átmenteni.

Ezzel ugyanis elgondolása szerint magyarázhatóvá válnak a különböző mezőkben (társadalmi helyzetekben) megjelenő férfiasságtípusok. Hadas azonban ezeket a típusokat nem sorolja osztályokba a nemek viszonya alapján, hanem inkább történelmileg közelíti meg. Például dzsentritípusról, nagypolgári vagy kispolgári típusról és hasonlókról beszél, holott ezek elsődlegesen a társadalmi osztályok típusai, és nem a férfiasságéi.

Igyekszik kimutatni, hogy a férfiak eredetileg harcos, agresszív viselkedése hogyan szelídült meg a "sportmezőben", s alakult át részben vetélkedéssé, részben együttműködéssé. Végül bemutatja, hogy a zenében és a filmekben is a férfiak libido dominandija érvényesül, bár az uralkodás "ösztönös" vágya itt is kezd már meggyengülni. Elemzi többek között az amerikai és európai filmek férfiábrázolásának lényeges különbségeit: előbbiekben a férfi mindig sikeres és győztes, míg az utóbbiak egyre inkább gyarló, esendő férfiakat mutatnak.

Sajnos a nőkről igen kevés szó esik a könyvben; pedig a "férfiasság" csak a "nőiességhez" viszonyítva érthető és értékelhető. Így nem derül ki egyértelműen, hogy a nemek viszonya: hatalmi viszony, s nem egyszerűen beállítódás kérdése. A férfias vagy nőies attitűdök a körülményektől és neveléstől függően sokfélék lehetnek, de változtathatók és változnak is, a szükségletek és érdekek felismerése vagy megérzése szerint.

Mindenesetre Hadas könyvéből is kiderül, hogy férfiasan vagy nőiesen viselkedni ma már egészen mást jelent, mint ötven vagy száz évvel ezelőtt. Ez a változási folyamat felgyorsulni látszik, s egyelőre fogalmunk sincs, hogy a jövőben milyen viselkedést tartanak majd férfiasnak vagy nőiesnek, s egyáltalán lesz-e még szükség ilyen megkülönböztetésre. Vagy pedig biológiai nemétől függetlenül bárki elsajátíthat bármilyen viselkedést, beállítódást és jellemvonást.

Balassi, 2010, 212 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?