A fű kinő utánuk - Hadas Miklós: A férfiasság kódjai

  • Földes Petra-Lannert Judit
  • 2010. szeptember 30.

Könyv

A szexológia már jó évszázada foglalkozik a nemek viszonyával, s már régóta tudjuk, hogy vannak nemi szerepek, amelyek ugyan nem születnek velünk, de elsajátításuk valamennyire különbözővé teszi a férfiak és nők viselkedését. Ezek a különbségek persze hol nagyobbak, hol kisebbek, a kortól és a társadalmi helyzettől függően. Napjainkban meg mintha már éppen kezdenének elmosódni.

A szexológia már jó évszázada foglalkozik a nemek viszonyával, s már régóta tudjuk, hogy vannak nemi szerepek, amelyek ugyan nem születnek velünk, de elsajátításuk valamennyire különbözővé teszi a férfiak és nők viselkedését. Ezek a különbségek persze hol nagyobbak, hol kisebbek, a kortól és a társadalmi helyzettől függően. Napjainkban meg mintha már éppen kezdenének elmosódni.

Ez a folyamat azonban még távol áll a teljes kibontakozástól. Emiatt érdemes vizsgálnunk a nemek viszonyát, ezen belül pedig a férfiak és nők "természetét", jellemző viselkedési sajátosságait és azok okait. Hadas Miklós szociológusprofesszor, a Corvinus Egyetem Társadalmi Nem- és Kultúrakutató Központ megalapítója és vezetője a men's studies jeles képviselője, aki már több könyvében és számos tanulmányában foglalkozott a témával. Új könyvében öszszefoglalja eddigi ismereteit, s mindezt a "tudományos próza" szaknyelvén adja elő, bár időnként az esztétikai elemzések irodalmi színvonalára emelkedik.

A könyv a férfiasság belénk kódolt, de változó formáit igyekszik bemutatni. Az első, történeti rész alapvető megállapítása, hogy a múlt század hatvanas éveiben jelentős változások kezdődtek a nemiség szociológiai vizsgálatában, s ezek egyik fő generálója a feminizmus második hulláma, valamint a "szexuális forradalomnak" nevezett liberalizálódás volt. Fontos elemzési témákká váltak az azonos neműek kapcsolatai, vagy egyes nők férfiassága, illetve férfiak nőiessége; itt komplex viszonylatok, relációk válnak fontossá. Hadas feministának tekinti magát, a férfiszerepeket és a férfiasságot igyekszik kívülről, a másik nem szempontjából is szemlélni.

Alapjában véve rokonszenves ez a szelektáló és individualizált szabadságvágy, bár hátránya, hogy a szerző könnyen csapongóvá válik, széles kitérőket tesz, belevész a részletekbe. A művészeti tevékenységek nemek szerinti megoszlásáról szóló fejezetben például túl hosszan és nem csak a téma szempontjából elemzi a Szindbád című filmet vagy az "örök dzsentrit". Mindazonáltal egyértelműen kiderül, hogy a férfiasság különböző megnyilvánulásai, kódjai nem veleszületett, hanem tanult szokások, amelyeket még a divat és a sokféle egyéni ízlés is befolyásol. Hadas készséggel elismeri, hogy "szemléleti szabadossága" csak bizonyos korlátok között érvényesül: a téma tudományos vizsgálatának fő vonalától eltérően ő egy sajátos francia irányzatot, az ún. Bourdieu-iskolát követi, ezt próbálja kritikailag továbbfejleszteni.

E "kvalitatív megalapozottságú történeti szemléletmód" lényege, hogy "a férfiasságot nem szerepként, identitásként és diskurzusként, hanem társadalmi beállítódásként" fogja fel. Ez az átfogó, bár kissé homályos meghatározás körülbelül azt jelenti, hogy a társadalomban (de vajon melyikben?) kialakult egy olyan attitűd, hogy aki férfinak születik, annak így és így kell viselkednie. De hát éppen ez a nemi szerep lényege! A férfiasság tehát nemi szerepviselkedésként realizálódik. Ez viszont feltételezi, hogy a férfi azonosul az általa megismert és elfogadott nemi szereppel; a férfiasság tehát férfiidentitás is. A diskurzusnak pedig döntő szerepe van abban, hogy a férfi milyen szerepet választ: a hagyományos, patriarchális "macsó" szerepet, vagy a mai helyzetnek és követelményeknek jobban megfelelőt.

A "társadalmi beállítódás" koncepciója az említett francia szerző Férfiuralom című könyvéből származik, amely a több ezer éves férfiuralmat a férfiakban kialakult libido dominandira, vagyis az uralkodás ösztönös vágyára vezeti vissza. A libido mint szexuális ösztönenergia fogalmát Freud tette népszerűvé, bár ő az uralkodás ösztönéről nem beszélt. Bourdieu és Hadas tehát "továbbfejleszti a freudizmust", figyelmen kívül hagyva, hogy azóta az egész ösztönelmélet megdőlt, mert kiderült (lásd például John Gagnon és William Simon 1973-as, A szexuális viselkedés. Az emberi szexualitás társadalmi forrásai c. művét), hogy az ember minden viselkedése tanult viselkedés! Hadas érzi ugyan, hogy valami nem stimmel ezzel a libido dominandival, de nem tud vele szakítani, s legalább a dominanciát preferáló "beállítódás" és a "társadalmi mező" fogalmait igyekszik átmenteni.

Ezzel ugyanis elgondolása szerint magyarázhatóvá válnak a különböző mezőkben (társadalmi helyzetekben) megjelenő férfiasságtípusok. Hadas azonban ezeket a típusokat nem sorolja osztályokba a nemek viszonya alapján, hanem inkább történelmileg közelíti meg. Például dzsentritípusról, nagypolgári vagy kispolgári típusról és hasonlókról beszél, holott ezek elsődlegesen a társadalmi osztályok típusai, és nem a férfiasságéi.

Igyekszik kimutatni, hogy a férfiak eredetileg harcos, agresszív viselkedése hogyan szelídült meg a "sportmezőben", s alakult át részben vetélkedéssé, részben együttműködéssé. Végül bemutatja, hogy a zenében és a filmekben is a férfiak libido dominandija érvényesül, bár az uralkodás "ösztönös" vágya itt is kezd már meggyengülni. Elemzi többek között az amerikai és európai filmek férfiábrázolásának lényeges különbségeit: előbbiekben a férfi mindig sikeres és győztes, míg az utóbbiak egyre inkább gyarló, esendő férfiakat mutatnak.

Sajnos a nőkről igen kevés szó esik a könyvben; pedig a "férfiasság" csak a "nőiességhez" viszonyítva érthető és értékelhető. Így nem derül ki egyértelműen, hogy a nemek viszonya: hatalmi viszony, s nem egyszerűen beállítódás kérdése. A férfias vagy nőies attitűdök a körülményektől és neveléstől függően sokfélék lehetnek, de változtathatók és változnak is, a szükségletek és érdekek felismerése vagy megérzése szerint.

Mindenesetre Hadas könyvéből is kiderül, hogy férfiasan vagy nőiesen viselkedni ma már egészen mást jelent, mint ötven vagy száz évvel ezelőtt. Ez a változási folyamat felgyorsulni látszik, s egyelőre fogalmunk sincs, hogy a jövőben milyen viselkedést tartanak majd férfiasnak vagy nőiesnek, s egyáltalán lesz-e még szükség ilyen megkülönböztetésre. Vagy pedig biológiai nemétől függetlenül bárki elsajátíthat bármilyen viselkedést, beállítódást és jellemvonást.

Balassi, 2010, 212 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.