A fű kinő utánuk - Hadas Miklós: A férfiasság kódjai

  • Földes Petra-Lannert Judit
  • 2010. szeptember 30.

Könyv

A szexológia már jó évszázada foglalkozik a nemek viszonyával, s már régóta tudjuk, hogy vannak nemi szerepek, amelyek ugyan nem születnek velünk, de elsajátításuk valamennyire különbözővé teszi a férfiak és nők viselkedését. Ezek a különbségek persze hol nagyobbak, hol kisebbek, a kortól és a társadalmi helyzettől függően. Napjainkban meg mintha már éppen kezdenének elmosódni.

A szexológia már jó évszázada foglalkozik a nemek viszonyával, s már régóta tudjuk, hogy vannak nemi szerepek, amelyek ugyan nem születnek velünk, de elsajátításuk valamennyire különbözővé teszi a férfiak és nők viselkedését. Ezek a különbségek persze hol nagyobbak, hol kisebbek, a kortól és a társadalmi helyzettől függően. Napjainkban meg mintha már éppen kezdenének elmosódni.

Ez a folyamat azonban még távol áll a teljes kibontakozástól. Emiatt érdemes vizsgálnunk a nemek viszonyát, ezen belül pedig a férfiak és nők "természetét", jellemző viselkedési sajátosságait és azok okait. Hadas Miklós szociológusprofesszor, a Corvinus Egyetem Társadalmi Nem- és Kultúrakutató Központ megalapítója és vezetője a men's studies jeles képviselője, aki már több könyvében és számos tanulmányában foglalkozott a témával. Új könyvében öszszefoglalja eddigi ismereteit, s mindezt a "tudományos próza" szaknyelvén adja elő, bár időnként az esztétikai elemzések irodalmi színvonalára emelkedik.

A könyv a férfiasság belénk kódolt, de változó formáit igyekszik bemutatni. Az első, történeti rész alapvető megállapítása, hogy a múlt század hatvanas éveiben jelentős változások kezdődtek a nemiség szociológiai vizsgálatában, s ezek egyik fő generálója a feminizmus második hulláma, valamint a "szexuális forradalomnak" nevezett liberalizálódás volt. Fontos elemzési témákká váltak az azonos neműek kapcsolatai, vagy egyes nők férfiassága, illetve férfiak nőiessége; itt komplex viszonylatok, relációk válnak fontossá. Hadas feministának tekinti magát, a férfiszerepeket és a férfiasságot igyekszik kívülről, a másik nem szempontjából is szemlélni.

Alapjában véve rokonszenves ez a szelektáló és individualizált szabadságvágy, bár hátránya, hogy a szerző könnyen csapongóvá válik, széles kitérőket tesz, belevész a részletekbe. A művészeti tevékenységek nemek szerinti megoszlásáról szóló fejezetben például túl hosszan és nem csak a téma szempontjából elemzi a Szindbád című filmet vagy az "örök dzsentrit". Mindazonáltal egyértelműen kiderül, hogy a férfiasság különböző megnyilvánulásai, kódjai nem veleszületett, hanem tanult szokások, amelyeket még a divat és a sokféle egyéni ízlés is befolyásol. Hadas készséggel elismeri, hogy "szemléleti szabadossága" csak bizonyos korlátok között érvényesül: a téma tudományos vizsgálatának fő vonalától eltérően ő egy sajátos francia irányzatot, az ún. Bourdieu-iskolát követi, ezt próbálja kritikailag továbbfejleszteni.

E "kvalitatív megalapozottságú történeti szemléletmód" lényege, hogy "a férfiasságot nem szerepként, identitásként és diskurzusként, hanem társadalmi beállítódásként" fogja fel. Ez az átfogó, bár kissé homályos meghatározás körülbelül azt jelenti, hogy a társadalomban (de vajon melyikben?) kialakult egy olyan attitűd, hogy aki férfinak születik, annak így és így kell viselkednie. De hát éppen ez a nemi szerep lényege! A férfiasság tehát nemi szerepviselkedésként realizálódik. Ez viszont feltételezi, hogy a férfi azonosul az általa megismert és elfogadott nemi szereppel; a férfiasság tehát férfiidentitás is. A diskurzusnak pedig döntő szerepe van abban, hogy a férfi milyen szerepet választ: a hagyományos, patriarchális "macsó" szerepet, vagy a mai helyzetnek és követelményeknek jobban megfelelőt.

A "társadalmi beállítódás" koncepciója az említett francia szerző Férfiuralom című könyvéből származik, amely a több ezer éves férfiuralmat a férfiakban kialakult libido dominandira, vagyis az uralkodás ösztönös vágyára vezeti vissza. A libido mint szexuális ösztönenergia fogalmát Freud tette népszerűvé, bár ő az uralkodás ösztönéről nem beszélt. Bourdieu és Hadas tehát "továbbfejleszti a freudizmust", figyelmen kívül hagyva, hogy azóta az egész ösztönelmélet megdőlt, mert kiderült (lásd például John Gagnon és William Simon 1973-as, A szexuális viselkedés. Az emberi szexualitás társadalmi forrásai c. művét), hogy az ember minden viselkedése tanult viselkedés! Hadas érzi ugyan, hogy valami nem stimmel ezzel a libido dominandival, de nem tud vele szakítani, s legalább a dominanciát preferáló "beállítódás" és a "társadalmi mező" fogalmait igyekszik átmenteni.

Ezzel ugyanis elgondolása szerint magyarázhatóvá válnak a különböző mezőkben (társadalmi helyzetekben) megjelenő férfiasságtípusok. Hadas azonban ezeket a típusokat nem sorolja osztályokba a nemek viszonya alapján, hanem inkább történelmileg közelíti meg. Például dzsentritípusról, nagypolgári vagy kispolgári típusról és hasonlókról beszél, holott ezek elsődlegesen a társadalmi osztályok típusai, és nem a férfiasságéi.

Igyekszik kimutatni, hogy a férfiak eredetileg harcos, agresszív viselkedése hogyan szelídült meg a "sportmezőben", s alakult át részben vetélkedéssé, részben együttműködéssé. Végül bemutatja, hogy a zenében és a filmekben is a férfiak libido dominandija érvényesül, bár az uralkodás "ösztönös" vágya itt is kezd már meggyengülni. Elemzi többek között az amerikai és európai filmek férfiábrázolásának lényeges különbségeit: előbbiekben a férfi mindig sikeres és győztes, míg az utóbbiak egyre inkább gyarló, esendő férfiakat mutatnak.

Sajnos a nőkről igen kevés szó esik a könyvben; pedig a "férfiasság" csak a "nőiességhez" viszonyítva érthető és értékelhető. Így nem derül ki egyértelműen, hogy a nemek viszonya: hatalmi viszony, s nem egyszerűen beállítódás kérdése. A férfias vagy nőies attitűdök a körülményektől és neveléstől függően sokfélék lehetnek, de változtathatók és változnak is, a szükségletek és érdekek felismerése vagy megérzése szerint.

Mindenesetre Hadas könyvéből is kiderül, hogy férfiasan vagy nőiesen viselkedni ma már egészen mást jelent, mint ötven vagy száz évvel ezelőtt. Ez a változási folyamat felgyorsulni látszik, s egyelőre fogalmunk sincs, hogy a jövőben milyen viselkedést tartanak majd férfiasnak vagy nőiesnek, s egyáltalán lesz-e még szükség ilyen megkülönböztetésre. Vagy pedig biológiai nemétől függetlenül bárki elsajátíthat bármilyen viselkedést, beállítódást és jellemvonást.

Balassi, 2010, 212 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.