Film

Pénzeső veri

Kogonada: Mágikus, merész, meseszép utazás

  • SzSz
  • 2025. október 15.

Kritika

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Na, de maradjunk az ajtóknál: valóban elengedhetetlenek, ha be- vagy kilépnénk valahonnan, esetleg beengednénk valakit az életünkbe, vagy kizárnánk onnan. Kogonada dramedyjében ez az allegória elég is ahhoz, hogy egy egész, már a címében is fárasztó mesét fűzzön a dologra. Pedig egy ajtó magában nem sokat, mondhatni semmit sem ér: kell hozzá kilincs, amellyel kinyitjuk, kell keret, amely kijelöli a helyét, na és persze az sem baj, ha vezet valahova. Ezek a történet szempontjából mind fájóan hiányoznak a Mágikus, merész, meseszép utazásból.

Van viszont két, A listás főhős, akik nélkül mindez nehezen valósulhatott volna meg. Colin Farrell alakítja Davidet, a félszeg pasast, akinek világrajövetele egy isteni csodához volt hasonlítható, épp ezért szülei féltve vigyáztak rá egész életében. Mint körülbelül a gyerekek fele, ő is színész szeretett volna lenni, ám ez az álma – az önbizalmával együtt – egy középiskolai musical-előadást követően foszlott semmivé: szerelmet vallott partnerének, aki csúnyán elutasította. David azóta is ódzkodik mindenféle kockázatvállalástól, inkább magányosan élve minden és mindenki elől visszahúzódik a csigaházába. A Margot Robbie Sarah-jának személyiségjegyeit meghatározó dolgokat ugyancsak a gyerekkorában kell keresnünk: apja korán elhagyta, anyja pedig rákos lett, ő pedig ahelyett, hogy utóbbi mellett lett volna a halálos ágyán, inkább főiskolai professzorával hentergett. Mindebből azt tanulta meg, hogy képtelen kötődni bárkihez is, és mindenki életét romba dönti. A film során David és Sarah egymás mellé vetődnek és elindulnak azon a bizonyos utazáson.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.