Film

Pénzeső veri

Kogonada: Mágikus, merész, meseszép utazás

  • SzSz
  • 2025. október 15.

Kritika

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Na, de maradjunk az ajtóknál: valóban elengedhetetlenek, ha be- vagy kilépnénk valahonnan, esetleg beengednénk valakit az életünkbe, vagy kizárnánk onnan. Kogonada dramedyjében ez az allegória elég is ahhoz, hogy egy egész, már a címében is fárasztó mesét fűzzön a dologra. Pedig egy ajtó magában nem sokat, mondhatni semmit sem ér: kell hozzá kilincs, amellyel kinyitjuk, kell keret, amely kijelöli a helyét, na és persze az sem baj, ha vezet valahova. Ezek a történet szempontjából mind fájóan hiányoznak a Mágikus, merész, meseszép utazásból.

Van viszont két, A listás főhős, akik nélkül mindez nehezen valósulhatott volna meg. Colin Farrell alakítja Davidet, a félszeg pasast, akinek világrajövetele egy isteni csodához volt hasonlítható, épp ezért szülei féltve vigyáztak rá egész életében. Mint körülbelül a gyerekek fele, ő is színész szeretett volna lenni, ám ez az álma – az önbizalmával együtt – egy középiskolai musical-előadást követően foszlott semmivé: szerelmet vallott partnerének, aki csúnyán elutasította. David azóta is ódzkodik mindenféle kockázatvállalástól, inkább magányosan élve minden és mindenki elől visszahúzódik a csigaházába. A Margot Robbie Sarah-jának személyiségjegyeit meghatározó dolgokat ugyancsak a gyerekkorában kell keresnünk: apja korán elhagyta, anyja pedig rákos lett, ő pedig ahelyett, hogy utóbbi mellett lett volna a halálos ágyán, inkább főiskolai professzorával hentergett. Mindebből azt tanulta meg, hogy képtelen kötődni bárkihez is, és mindenki életét romba dönti. A film során David és Sarah egymás mellé vetődnek és elindulnak azon a bizonyos utazáson.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.