Könyv

Agócs Írisz: Rajzolj egy krumplit!

Könyv

Állítólag mindenki tud rajzolni. Ennek jegyében a karantén alatt Agócs Írisz különleges projektbe kezdett a Facebookon: bemutatta, hogy kicsi vagy épp hatalmas, formátlan vagy szabályos, „fáradt vagy vidám” krumplikból miképp válhat medve, lajhár, elefánt, esetleg polip. Vagy bármi más. Ilyen-olyan krumpliszerű formát pedig bárki tud rajzolni! Egy rendes kört már nehezebb, de nyugalom, rendes körre nincs is szükség! Pár lépésben, néhány vonal segítségével, praktikus tanácsokkal kiegészítve, egy-egy figura jellegzetes jegyeit kiemelve osztotta meg a neves illusztrátor a rajzolás örömét. A krumpliállatkák megalkotása pedig olyan sikeres lett a kicsik körében, hogy egy kreativitásfejlesztő könyv is született belőle, a netes projekt nyomtatott variációja, amelynek segítségével folytatható és kiegészíthető a rajzolás, ami túl a jópofa időtöltésen, igazi sikerélményt is hozhat. A szerző ugyanis valóban bebizonyítja tézisét, és segítségével az állati figurákon túl, a láma, a nyúl és az orrszarvú mellett akár egy bácsi vagy épp önmagunk képmása is könnyedén kivitelezhető. A kedves figurákban persze ott vannak Agócs Írisz sajátos stílusának jellegzetes jegyei, hiszen a felvázolt alakok végtére is valahol mind az illusztrátor munkáinak hasonmásai. Persze, szabadon módosíthatók a szereplők, és épp ezért a rajzok még a legügyesebbek keze nyomán sem lesznek pontosan ugyanolyanok, mint a közkedvelt rajzolóé, legfeljebb majdnem. De lehet próbálkozni, sikerül-e közelíteni Tandori medvéihez a sajátjainkkal.

Pagony, 2020, 64 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.