Könyv

Az erdő kapitánya

Kollár-Klemencz László: A műanyag kerti székek élete

  • Kránicz Bence
  • 2019. március 7.

Könyv

Mándy Iván jutott eszembe Kollár-Klemencz László második kötetének címéről. A magyar irodalomban Mándy volt a tárgyak nagy költője, és novellaköltészetének lényege éppen abban állt, hogy menthetetlenül prózai volt, egyszerű és szerény.

Ironikusan ugyan, de Mándy humánumot kölcsönzött a tárgyaknak, mert azt a polgári, humanista világképet akarta megmenteni, amely a háború után jóvátehetetlenül elsüllyedt. Kollár-Klemencz kerti székei viszont műanyagból vannak, olcsók, egyformák, mind csupa másolat. Az ő novelláiban nincs hiteles humanista szellem, figurái, tárgyai és történései is teljesen jellegtelenek. Szerb Antal mellérendelése – „hétköznapok és csodák” – itt nem érvényes: csak hétköznapok vannak, csoda nélkül, varázstalanul.

A banalitás, a nyelvi és narratív egyszerűség átlényegítése irodalommá olyan művészi program, amivel Kollár-Klemencz a Miért távolodnak a dolgok? című, első könyvében is kísérletezett. E törekvésében mintha Hazai Attila örökségét elevenítette volna fel: az elbeszélő csupa jelentés nélküli dologgal és eseménnyel szembesül, amelyeket regisztrál ugyan, de nem tulajdonít nekik értelmet. Azt most hagyjuk, hogy Kollár-Klemencznél a Hazai-stílus modoros volt és mesterkélt, és rögzítsük inkább azt, hogy a szerző új, alkalmasnak tűnő közeget talált az egyhangú mindennapok bemutatásához. Alteregója, Toszka a faluba és a természetbe visszahúzódó, a magányt kereső figura volt. Kontemplatív alkat, megfigyelései azonban többnyire közhelyesek és unalmasak maradtak. A kérdés az, hogy A műanyag kerti székek életé­ben Kollár-Klemencz talált-e érvényes, nem meghaladott beszédmódot a természetközeli létezés, a természetbe visszamenekülő ember nagy felvilágosodáskori toposzának felelevenítéséhez.

Első lépésként az elbeszélő hátrébb húzódik. Toszka eltűnt (na nem mintha hiányozna), az új novelláknak nincs rögzített főhősük vagy elbeszélőjük, inkább váltott személyek monológjait vagy külső nézőpontú megfigyelők leírásait olvashatjuk. Nincsenek visszatérő alakok, esetleg jelentéktelen, kontúrtalan figurák tűnnek csak fel több novellában. A természetközeli világ lakóinak dehumanizálása, kiüresítése zajlik, elsősorban nem is a cselekményen keresztül – mint például a pilisi parkerdő pszichopata sorozatgyilkosának történetében –, hanem stiláris eszközökkel: a szereplőknek sem nevük, sem egyéni nyelvhasználatuk nincsen. A vidéki, „egyszerű” emberekről nem tudunk meg semmit olyan közhelyeken kívül, mint hogy nehezükre esik a kommunikáció („nagyon kellett figyelnie, mikor jön a kanyar, és jó helyen mondja, hogy »ja«”), és nemcsak a földhöz meg a fákhoz fűzi őket bensőséges kapcsolat, hanem szerszámaikhoz is, amelyekkel formálni tudják környezetüket. Ez olykor paródiába hajló részletekben derül ki, mint például annak a férfinak a történetében, akinek „hetekig nem javították meg a narancssárga láncfűrészét, arra hivatkozva, hogy nem jött meg az alkatrész. Felkapta a vizet”. Hogy Kollár-Klemencz érzékel­-
te-e a hasonló szöveghelyek parodisztikus jellegét, abban nem vagyok biztos.

A nyelvi megformálásban a szerző egyértelműen előre tudott lépni, gördülékenyebbek, szebbek a mondatok, mint az első kötetben – ez nyilván a gondosabb szerkesztés eredménye is. De a jól megírt mondatokat Kollár-Klemencz túl sokszor használja felszínes bölcselkedésre. Hasonlatai, metaforái készen kapottak, elhasználtak: „Megpróbáljuk befolyásolni minden lépésünk, gondolatunk, mindent, ami körülöttünk és velünk történik és történni fog, de nem tudunk olyan erősek lenni, mint a gravitáció.” Máshol azt mondja valaki, „addig jó az Isten, amíg nincs bizonyosság”. Valóban. A gond az, hogy nincs minőségi különbség aközött, amit a novellák perchősei mondanak, és amit az elbeszélő elárul róluk.

Ebből az is következik, hogy ugyanazok a dolgok foglalkoztatják a figurákat, mint az elbeszélőt, a szerszámokon kívül általában az állatok. „Jót akart adni neki, a legjobbat, és ami neki a legjobb volt, az állt a szívéhez legközelebb: a lila nyakú szarvasbika.”
A mondat az egyik szereplőre vonatkozik, de az volt a benyomásom, az elbeszélőt is jobban lelkesíti egy lila nyakú szarvasbika, mint bármi emberi. Ami nem feltétlenül baj, mert olyan földtörténeti korban élünk, amikor a környezet alakításában leértékelődik az ember szerepe – mivel a bioszférát már visszavonhatatlanul tönkretettük –, és egyre fontosabbá válik, „mire gondolnak a fák”. Ez Eduardo Kohn antropológus sokat emlegetett könyvének címe, amely iránymutatásul szolgálhat minden művésznek is, aki ember és természet megváltozott kapcsolatáról gondolkodik.

Új kötetében azonban Kollár-Klemencz László még nem jut odáig, hogy érvényes állításokat tegyen arról, mire gondolnak a fák vagy az állatok, a nem emberi világ. Az ember már nem érdekli, az erdővel viszont még nem vált eggyé. Egyelőre megmarad műanyag kerti széknek: nem akar mást, „csak így részt venni a világban, ami körülvesz, így alkalmazkodni mozdulatlanul (…) hogy ne féljen többé, s ne féljen tőle se senki soha már”. Ez sikerül is neki, viszont nem teszi izgalmasabbá a könyvét.

Magvető, 2018, 160 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.