Könyv

Az erdő kapitánya

Kollár-Klemencz László: A műanyag kerti székek élete

  • Kránicz Bence
  • 2019. március 7.

Könyv

Mándy Iván jutott eszembe Kollár-Klemencz László második kötetének címéről. A magyar irodalomban Mándy volt a tárgyak nagy költője, és novellaköltészetének lényege éppen abban állt, hogy menthetetlenül prózai volt, egyszerű és szerény.

Ironikusan ugyan, de Mándy humánumot kölcsönzött a tárgyaknak, mert azt a polgári, humanista világképet akarta megmenteni, amely a háború után jóvátehetetlenül elsüllyedt. Kollár-Klemencz kerti székei viszont műanyagból vannak, olcsók, egyformák, mind csupa másolat. Az ő novelláiban nincs hiteles humanista szellem, figurái, tárgyai és történései is teljesen jellegtelenek. Szerb Antal mellérendelése – „hétköznapok és csodák” – itt nem érvényes: csak hétköznapok vannak, csoda nélkül, varázstalanul.

A banalitás, a nyelvi és narratív egyszerűség átlényegítése irodalommá olyan művészi program, amivel Kollár-Klemencz a Miért távolodnak a dolgok? című, első könyvében is kísérletezett. E törekvésében mintha Hazai Attila örökségét elevenítette volna fel: az elbeszélő csupa jelentés nélküli dologgal és eseménnyel szembesül, amelyeket regisztrál ugyan, de nem tulajdonít nekik értelmet. Azt most hagyjuk, hogy Kollár-Klemencznél a Hazai-stílus modoros volt és mesterkélt, és rögzítsük inkább azt, hogy a szerző új, alkalmasnak tűnő közeget talált az egyhangú mindennapok bemutatásához. Alteregója, Toszka a faluba és a természetbe visszahúzódó, a magányt kereső figura volt. Kontemplatív alkat, megfigyelései azonban többnyire közhelyesek és unalmasak maradtak. A kérdés az, hogy A műanyag kerti székek életé­ben Kollár-Klemencz talált-e érvényes, nem meghaladott beszédmódot a természetközeli létezés, a természetbe visszamenekülő ember nagy felvilágosodáskori toposzának felelevenítéséhez.

Első lépésként az elbeszélő hátrébb húzódik. Toszka eltűnt (na nem mintha hiányozna), az új novelláknak nincs rögzített főhősük vagy elbeszélőjük, inkább váltott személyek monológjait vagy külső nézőpontú megfigyelők leírásait olvashatjuk. Nincsenek visszatérő alakok, esetleg jelentéktelen, kontúrtalan figurák tűnnek csak fel több novellában. A természetközeli világ lakóinak dehumanizálása, kiüresítése zajlik, elsősorban nem is a cselekményen keresztül – mint például a pilisi parkerdő pszichopata sorozatgyilkosának történetében –, hanem stiláris eszközökkel: a szereplőknek sem nevük, sem egyéni nyelvhasználatuk nincsen. A vidéki, „egyszerű” emberekről nem tudunk meg semmit olyan közhelyeken kívül, mint hogy nehezükre esik a kommunikáció („nagyon kellett figyelnie, mikor jön a kanyar, és jó helyen mondja, hogy »ja«”), és nemcsak a földhöz meg a fákhoz fűzi őket bensőséges kapcsolat, hanem szerszámaikhoz is, amelyekkel formálni tudják környezetüket. Ez olykor paródiába hajló részletekben derül ki, mint például annak a férfinak a történetében, akinek „hetekig nem javították meg a narancssárga láncfűrészét, arra hivatkozva, hogy nem jött meg az alkatrész. Felkapta a vizet”. Hogy Kollár-Klemencz érzékel­-
te-e a hasonló szöveghelyek parodisztikus jellegét, abban nem vagyok biztos.

A nyelvi megformálásban a szerző egyértelműen előre tudott lépni, gördülékenyebbek, szebbek a mondatok, mint az első kötetben – ez nyilván a gondosabb szerkesztés eredménye is. De a jól megírt mondatokat Kollár-Klemencz túl sokszor használja felszínes bölcselkedésre. Hasonlatai, metaforái készen kapottak, elhasználtak: „Megpróbáljuk befolyásolni minden lépésünk, gondolatunk, mindent, ami körülöttünk és velünk történik és történni fog, de nem tudunk olyan erősek lenni, mint a gravitáció.” Máshol azt mondja valaki, „addig jó az Isten, amíg nincs bizonyosság”. Valóban. A gond az, hogy nincs minőségi különbség aközött, amit a novellák perchősei mondanak, és amit az elbeszélő elárul róluk.

Ebből az is következik, hogy ugyanazok a dolgok foglalkoztatják a figurákat, mint az elbeszélőt, a szerszámokon kívül általában az állatok. „Jót akart adni neki, a legjobbat, és ami neki a legjobb volt, az állt a szívéhez legközelebb: a lila nyakú szarvasbika.”
A mondat az egyik szereplőre vonatkozik, de az volt a benyomásom, az elbeszélőt is jobban lelkesíti egy lila nyakú szarvasbika, mint bármi emberi. Ami nem feltétlenül baj, mert olyan földtörténeti korban élünk, amikor a környezet alakításában leértékelődik az ember szerepe – mivel a bioszférát már visszavonhatatlanul tönkretettük –, és egyre fontosabbá válik, „mire gondolnak a fák”. Ez Eduardo Kohn antropológus sokat emlegetett könyvének címe, amely iránymutatásul szolgálhat minden művésznek is, aki ember és természet megváltozott kapcsolatáról gondolkodik.

Új kötetében azonban Kollár-Klemencz László még nem jut odáig, hogy érvényes állításokat tegyen arról, mire gondolnak a fák vagy az állatok, a nem emberi világ. Az ember már nem érdekli, az erdővel viszont még nem vált eggyé. Egyelőre megmarad műanyag kerti széknek: nem akar mást, „csak így részt venni a világban, ami körülvesz, így alkalmazkodni mozdulatlanul (…) hogy ne féljen többé, s ne féljen tőle se senki soha már”. Ez sikerül is neki, viszont nem teszi izgalmasabbá a könyvét.

Magvető, 2018, 160 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.