poeta.doc

Kiénekelt szenvedély

Könyv

Szőnyi Ferenc:  Miféle Orpheusz

A holtak közt ha nem talállak

tovább kereslek idefent

kit takarnak a síró vállak

milyen túlélő idegent

miféle Orpheusz leszek még

ladiktalan tavon hova

perelve meddig milyen emlék

mindigek közt milyen soha

vigyázz vigyázz ha megtalálom

nem engedem többé veled

annyi sok éve annyi szálon

szívedbe rontó életed

s a lant a lant fülelve várnak

folyó citromfa délvidék

a holtak közt ha nem talállak

kénytelen leszek élni még

s perelve is tovább kereslek

átjárható minden határ

ne szólj kövess ma már a tested

akár az égre lelt madár

most már a föntnek mérge jár át

most már meg kéne hallanod

a fájdalom kromatikáját

a fölfeszített dallamot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha nem egészen két évvel ezelőtti halála óta immár végleges vonásokkal rendelkező arcképét valamelyik költői iskola tablójára kéne feltenni, akkor Szőnyi Ferenc helyét talán valahol az 1946 és 1948 között megjelent, rövid életű, de nagy hatású Újhold folyóirat követőinek körében találnánk meg. Versei nem Pilinszky második korszakának szikárságában vagy Nemes Nagy Ágnes józanító tárgyilagosságában osztoznak, inkább Lator Lászlónak a közvetlen érzékelés révén valahogy mindig értelemmel is átitatott szenvedélye, Nemes Nagy életé­ben kiadatlanul maradt alanyibb versei, illetve Pilinszky pályafutása első szakaszának klasszikusabb veretű, rímes darabjai juthatnak az eszünkbe.

Mindenekelőtt Szőnyi formakultúráját kell kiemelni: enélkül nyilván jelentős műfordítói életművét sem tudta volna létrehozni, és a limerik rendkívül nehéz, nagy költői gyakorlatot igénylő kisműfajának sem lett volna egyik mestere. Míg olykor nála jóval nagyobb közismertségnek örvendő költők is partra vetett albatroszként totyognak ennek az öt, legtöbbször a drasztikumig pajzán sornak a szűkre szabott terében, Szőnyi virtuóz megoldásait hosszan lehetne idézni – ha ezek a versek tűrnék a nyomdafestéket.

A magyar, sőt a világirodalom egyik rekordjának is csúcstartója. A világ legrövidebb szonettjét egy francia költő – és talán nem mellesleg, feltaláló –, Charles Cros írta százötven éve: a hagyományosan tizennégy soros versnek, mint az első strófa is mutatja, kiejtve mindegyik sora csak egyetlen szótag „Ô / Femme, / Flamme / Eau!”, azaz: „Ó, / Nő, / Láng, / Víz!”. Magyar nyelven Szőnyi Ferenc állította be ezt a világrekordot. Korábban Marsall László már írt egy hasonlóan rövid, egy szótagos sorokból álló szonettet – ez a Balsors etűdök első darabja –, de nála a tizenharmadik sorban kétszótagos szó szerepel. Szőnyi egyik utolsó, már a kórházi ágyon írt versének címe Kétség: „Vég- / nap? / Mag- / lét? // Szép. / Csak / vak / még. // Kar- / dal / szól. // Fent? / Lent? /Hol?”

Ebben a versben szétválaszthatatlanul összekapcsolódik a formában való játékos gyönyörködés és a sokszor tragikus regiszterben megszólaló szenvedély. Akik ismerték, tudják, a kitűnő tenor adottságait szívesen megmutató Szőnyi karakterében tényleg volt valami operai, egyik emlékezésében Szántó Piroska egyenesen a Szigligeti Alkotóház „lágyszívű kántorának” nevezi. Aki az életben vagy az irodalomban operai karakter, az szenvedélyes, de ezt a szenvedélyt, épp a kiéneklése révén, valahogy szublimálja is: a könny és a kacagás nem igazi könny és kacagás, hanem – és itt talán helyénvaló a közhely –, több is, kevesebb is annál.

Ennek az alapállásnak szép, sőt, talán a legszebb példája a Miféle Orpheusz. A váltakozó kilenc és nyolc szótagos sorok sajátos dallammal, a jambus (ti-tá) szabályos ismétlődéseivel ringatnak. Várady Szabolcs Te megjelensz-e? című verse is éppen ebben a formában íródott, csak ott a rímek mentén a vers négysoros strófákba van rendezve. Várady nem operai alkat, inkább operahallgatói: az ő megszólalója nem feledkezik bele az áriába. Illetve egy darabig hagyja magát a ritmus hullámain elzsongulni, de hamar eljut arra a felismerésre, hogy csak egy „kényelmes ósdi mérték”-ben „araszolgat”, illetve – továbbra is a modern ember reflexiójával – ennyi engedményt tesz: „Vagy mondjuk inkább: ringatózom, / ó istenem, a dallamán? / Fülemben réges-régen óvom, / akárha mindig hallanám.”

A Várady-vers lírai énje korszerűtlen ruhát ölt magára, amelyet a végére szépen kényelmesre hord. Szőnyi beszélőjén már az elején sem lötyög a jelmez, ő nem beszél ki a szerepéből, nem hoz létre ugyanazon a versen belül új beszédpozíciót, hanem végig azt a hangot modulálja, amelyet már az első sorral, sőt már a címmel megszólaltat. Orpheusz, a szeretett nőért az alvilágba leszálló költő nevének címbe emelése – ráadásul a csalódott „miféle” kiegészítéssel – tragikus verset ígér.

Az első két sor az evidencia erejével hat: nem tudom elfogadni a halálodat. A második sorpár a túlélő keserű tudathasadásáról szól, de mintha minderre csak azért lenne szükség, hogy a vers még egyszer elkezdődhessen, a negyedik sorral. Mert az itt következő sorok sokkal kevésbé egyértelműek: nem kijelentenek, hanem kérdeznek – „miféle Orpheusz leszek még” –, az értelem helyett inkább az érzékekre hatnak: a „tavon hova” inkább a hangzásával jelent valamit, mint azzal, amit leír, a hetedik és a nyolcadik sor m betűs alliterációja pedig különösen ilyen: „perelve mindig milyen emlék / mindigek közt milyen soha”.

A következő négy sor jó tempóérzékkel szólítja meg a vers címzettjét, miközben az egészen továbbra is valami zeneiszínpad-szerűség uralkodik, a szóismétlések – „vigyázz vigyázz”, „annyi sok éve annyi szálon” – és a „szívedbe rontó életed” szinte tizenkilencedik századi dikciója révén. Ezt csak fokozza a következő négy sor, amely érzésem szerint a vers csúcspontja: a gondos előkészítés után a költő itt már mindent megengedhet magának. Hiszen ugyan ki merné ma komolyan versben leírni a „lant” szót? Főleg egymás után kétszer. És Szőnyi hangja nem bicsaklik meg, sőt, a „citromfa délvidék” goethei színezetet hoz be a versbe, mintha Mignon – ifj. Johann Strauss által megzenésített – dalára utalna a Wilhelm Meister tanuló­éveiből: „Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn”. A szakasz (mert bár ezek nincsenek jelölve, a versek négysoros, keresztrímekkel tagolt szakaszokból állnak) második sorpárjának evidenciája a vers első soraihoz kapcsolódik: „a holtak közt ha nem talállak / kénytelen leszek élni még”.

Itt talán be is lehetett volna fejezni – csakhogy akkor túl kerek, túl harmonikus lenne az egész. Mert ha ezután már nem is jutunk el a korábbi magaslatokra, fontos szerepe van a „cifrázásnak”, az előhúzódó kódával való lezárásnak. A fölfelé szálló madár képe előkészíti a vers befejezését, amely a „kromatika” kijózanító szakkifejezése után a végén a szó szoros értelmében dallammá oldódik.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.