Könyv

Sajtósirató

Pethő Tibor: A Magyar Nemzet története, 1938–2018

  • Götz Eszter
  • 2019. március 7.

Könyv

Régen olvastam annyira izgalmas könyvet, mint amilyen Pethő Tibor vaskos, több mint 500 oldalas monográfiája, amelyben a Magyar Nemzet napilap 80 évét követi végig.

A sajtótörténet önmagában nem különösebben feszültségteremtő műfaj, különösen nem abban a tiszta formában, ahogyan Pethő kezeli a tárgyát. És mégis, ez a puritán, majdnem csak a tényekre szorítkozó, adatokkal, idézetekkel és hivatkozásokkal teletűzdelt munka nyakig merül a történelem és a jelen sűrűjébe, szinte évről évre, korszakról korszakra feltárva az olvasó számára kevéssé ismert, de annál lebilincselőbb összefüggéseket.

A mai olvasót persze legjobban a G-nap sztorija izgatja, de Pethő jó arányérzékkel bánik a témával, már a bevezetőben világossá teszi, hogy a napilap jelentősége messze túlnő a mai vagy tegnapi botránykrónikán. A szerző, aki a lapalapító Pethő Sándor dédunokája, a legendás főszerkesztő, Pe­thő Tibor unokája, és 2007-től a 2018. áprilisi megszűnésig maga is a lap újságírója, a saját és a családi emlékezetben összegyűlt tényanyagot széles körű kutatással kiegészítve autentikus és tisztességes munkát tesz az olvasók elé. Stílusában, megfogalmazásában, a történések hangsúlyozásában és a szereplők megítélésében egyaránt pontosságra és valósághűségre törekedve, személyes vagy politikai, ideológiai elfogultságok nélkül elemzi a lap mindenkori jelentőségét. Nem kerüli meg a kényes pontokat (még a személy szerint őt érintőket sem, például a nagyapja belügynek tett jelentéseit), de mindvégig az alapításkor meghatározott célkitűzést kéri számon elemzése tárgyán: a független, nemzeti szellemű polgári napilap ideáját, amely a változó társadalmi-politikai közeghez képest hol konzervatív, hol inkább liberális, de mindenképpen az újságírás klasszikus polgári hagyományait képviseli, aminek a függetlenség ugyanúgy része, mint a minőségre való törekvés.

A kötet által végigkísért nyolc évtizedben Magyarországon igen rövid időszakokra korlátozódott a sajtó politikai függetlensége. Amikor 1938-ban, néhány hónappal az Anschluss után, a magyar politikai élet radikalizálódása és az első zsidótörvény bevezetése idején Pethő Sándor kivált a kormányhű Magyarság gárdájából és Magyar Nemzet néven új lapot alapított, kifejezett bátorságra vallott, hogy az újság címbetűit az 1848. március 15-én kiadott 12 pont nyomtatványa alapján alakította ki – ezzel is jelezve annak független, nemzeti karakterét.
A rá következő években, a Hitler-barát politika szorításában a Magyar Nemzetben egyre gyakoribb lett a „sorok közé rejtett” állásfoglalás, ami hol a külföldi tudósítások sajátos átiratában, hol színikritikákban, kurzivált időjárás-jelentésekben, szellemesen elhelyezett hirdetésekben nyilvánult meg (a Jud Süss című antiszemita film bemutatójáról szóló tudósítást például egy hashajtóreklám kísérte). A cenzúrának köszönhetően pedig, az utolsó pillanatban kihúzott félmondatok helyén egyre gyakrabban maradtak fehér foltok a szövegekben.

Pethő bravúrja, hogy úgy kíséri végig a 80 év történetét, hogy mindeközben szinte szó szerint ki sem lép a szerkesztőségből. A párhuzamos napilapok születését vagy megszűnését az olvasó különösebb rávezetés nélkül is össze tudja kötni az egyes pártok vagy politikai csoportok hatalomra kerülésével, illetve bukásával. A lapengedélyek kiadásából, az egyes lapoknak kiutalt papírmennyiségből, a szerkesztők egymás közötti hatalmi viszonyaiból szépen kirajzolódnak a belpolitikai konfliktusok. Mindehhez Pethő koronként részletesen bemutatja a Magyar Nemzet újságírói és szerkesztői gárdáját, és forrásnak is a legközelebbi anyagokat használja: az újság történetével foglalkozó írások mellett szinte kizárólag az egykori munkatársak visszaemlékezéseiből és a lapban – esetleg valamely társlapban – megjelent cikkekből idéz. A negyvenes évek végéről beszámol a Magyar Nemzet kiállásáról a svábok kitelepítése, a haláltáborokból hazatért zsidók kisemmizése, az egyházi személyek perbe fogása ellen. Tárgyilagosan szól azokról az egyezkedésekről, amelyek a lap vezetői és a hatalom között történtek, a kommunista párt kiszolgálóiról, nem keni el a felelősséget, de vissza-visszatér azokra az írásokra, amelyek – jobb híján – a kulturális rovatban ismét visszanyúltak a sorok közé rejtett őszinte félmondatok gyakorlatához. Az ötvenes évekből egy sor sajtótörténeti „csemegét” is megemlít, börtönre ítélt korrektorok és nyomdászok esetét, akik nem láttak meg vagy nem akartak meglátni egy-egy végzetessé vált sajtóhibát. (Az egyik eset Bodó Bélához, a későbbi Brumi-mesék írójához kötődik, ő ezen a mondaton bukott el: „Mélységes megrendeléssel értesült az egész magyar nép Sztálin elvtárs súlyos megbetegedéséről.”) 1956-ról olyan részletességgel számol be, hogy az olvasó szinte helyszíni tudósítást kap a New York-palotában lévő szerkesztőség forradalmi napjairól, a szerkesztőség erkélye alatt tüntető tömegről, majd utolsó mozzanatként a november 4-i szám újbóli felbukkanásáról a rá következő év februárjában – immár csomagolópapírként egy körúti bőrdíszművesboltban…

Az 1957 után következő három évtized állóvizéből a kötet néhány fontos epizódot emel ki, köztük Illyés Gyula 1977-es írását az erdélyi magyarság elnyomatásáról, ami kisebb külpolitikai botrányt kavart, vagy Csurka Istvánnak a nyolcvanas évek elején induló, radikális hangvételű tárcáit, és a demokratikus ellenzék egyre gyakoribb megjelenését a lapban. A rendszerváltással gazdátlanná vált napilap tulajdonlási fordulatai, és ezzel párhuzamosan a mértéktartó, józan újságírás háttérbe szorulása már átvezetnek a Magyar Nemzet utolsó másfél évtizedének drámai változásaihoz.

Ezt az utolsó időszakot Pethő ugyanolyan korrekt módon foglalja össze, ahogyan az előzőket. Beszél a 2000 utáni, egyre erősebb Fidesz-befolyásról és arról az új, útszéli hangnemről, amit a Liszkay vezetése alá került lapba elsősorban Bayer Zsolt megjelenése hozott be. A 2010 utáni pártfüggést kifejezetten kézi vezérlésként definiálja, és az ötvenes évek gyakorlatához hasonlítja – nem hallgatja el a Magyar Nemzet írásainak a „filozófusper” előkészítésében vállalt szerepét, de hangsúlyozza például a Schmitt Pál plágiumbotránya utáni kiállást az államelnök távozása mellett. Végső soron kimondatlanul is sejteti, hogy a Magyar Nemzet ezekben az években részt vállalt a Fidesz korlátlan hatalmának előkészítésében. De nyíltan kimondja, hogy a 2015 utáni három utolsó esztendőt tartja a napilap függetlensége csúcspontjának, olyan kegyelmi állapotnak, amikor az alapítás idején megfogalmazott lapszerkesztői elvek maradéktalanul, bármilyen politikai vagy ideológiai befolyás nélkül érvényesülhettek. Így aki simicskázást, orbánozást vagy a médiaháborúban való állásfoglalást vár a kötettől, csalódni fog. De aki érteni szeretné, hová tűnt Magyarországról a távolságtartó, kiegyensúlyozott újságírás, az választ kap, ha nem is fog annyira örülni ennek – mert a szerző nem csupán a politikát, hanem elsősorban az olvasói igénytelenséget teszi felelőssé. Az olvasóét, aki bambán hagyja, hogy egy ország lapjainak jelentős része kézi vezérléssel politikai propagandasajtóvá váljon.

A Magyar Nemzet a 2018-as választások után két nappal, 80 évnyi története során harmadszor, és immár véglegesen megszűnt. A hírek szerint ezzel a címmel a közeljövőben ismét megjelenik egy lap. Pethő Tibor monográfiája sokat tett azért, hogy az utókor tudja: a két azonos című médium között semmilyen rokonság nem áll fenn.

Jaffa Kiadó, 2018, 525 oldal, 4490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.