Nádas Péter hatvanéves

Az isteni rész

  • Vári György
  • 2002. október 24.

Könyv

Egy íróról születésnapi köszöntőt írni zavarba ejtő tevékenység. Hiszen a mű lett közkinccsé, a mű okozza, hogy a születésnap valóban esemény a nagyközönség számára is. Csakhogy a születésnap nem a mű, hanem az alkotó személyének ünnepe. A figurával kell foglalkoznunk. Valaki megjelenik előttünk, és ezt a valakit - úgy tűnik - törvényszerűen elvéti a műelemzés. Az elemzés ugyanis mindig csak leír, nem pedig rámutat: "Akiről tudjuk, hogy ki, nem szükséges még azt is megmondanunk, hogy milyen. Ez fordítva azonban nem így van. Bármennyi igaz jelzővel illessünk is valakit, jelzőink óhatatlanul arra utalnak, hogy milyen ő nekünk, de ettől még nem tudjuk meg, ki ő" - áll Nádas Péter Isteni rész, emberi egész című esszéjében. Azt, amire csak a "ki ő?" kérdést feltéve kaphatunk feleletet, amit le kell választanunk a tulajdonságokról, Nádas alkatnak nevezi: ez "a bennünk lévő isteni rész". Ezt kellene felmutatnia egy születésnapi köszöntőnek. Az alkat pedig mindig a tulajdonságokon és a környezeten túl van - vagyis túl a művön, mellyel kapcsolatban csak a "milyen?" kérdése tehető fel. Nádas úgy gondolja, lényegi a kapcsolat "alkat és szövegszerkezet" között. "Az író alkatáról, mely tudásának szintje és állaga mögött rejtezik, inkább egyes mondatainak szerkezete, illetve a szöveg belső tagoltsága árulkodik. Bekezdésekben árulja el alkatát. [...] Az egymáshoz kapcsolt bekezdések viszonyával jelöli, hogy miként jut el egy ítélethez, vagy miként kerüli el az ítéletet." (Alkat és szövegszerkezet)

Nádas számára aligha kérdés, hogy a leírt szövegnek van etikai relevanciája. Ahogy a teste árulkodik Nádas szerint az emberről, éppúgy árulkodóak mondatai is. Az írás, a test, az arc Nádas művészetében rendre egymásba gabalyodnak. Pontos stílusa mindvégig a rámutatásra törekszik, a milyen helyett a ki kérdésére kísérel meg prózája válaszolni, "amivel a magyar nyelv realitásérzékének új minőségét teremtette meg", ahogy ő írta nemrég Kertész Imréről. Nádas prózájából kiindulva elvégezhető az ünnepi feladat, vagyis az alkat megpillantása, láttatása.

Nádasról különösen nehéz köszöntőt írni. A laudáció ugyanis egy működő kultúra önmegerősítő rítusa, Nádas viszont egyáltalán nem gondolja problémamentesnek ezt a kultúrát; egyfajta látszatnak tekinti, amely kiépítette saját látszatnyelvét, így aztán a laudációs rituálé simára csiszolt, "ügyesen lepergetett" (Hazatérés) mondatai nem lehetnek most a segítségünkre. Nádas szerint kultúránk öncsonkító. "Mert a fiúk apaszerelmének tényét és napi gyakorlatát egyenesen szükségesnek és kívánatosnak kell tartani egy férfiúi istenségek tekintélyére és teljesítményére alapozott kultúrában, ám ugyanennek a szerelemnek a másik ábrázatáról, az apák fiúszerelméről, éppen az apák tekintélyének védelmében mélységesen hallgatni kell. Ezen a ponton van aláaknázva ez a kultúra" - írja Thomas Mannt elemezve. Nádas a kultúránkat létrehozó történetek, értelmezések, azonosítások szövedékével szemben fel akarja mutatni a még nem értelmezettet, a kaotikusat, a nem reflektáltat, vagyis a primeren érzékit. Életművében az érzékiség áll szemben az értelmezéssel, az elbeszéléssel; a nyelv által közvetített ideológiák és látszatok a valósággal. A most huszonötödik születésnapját ünneplő Egy családregény végében is egy világértelmező elbeszélés áll szemben a kisgyerek, Simon Péter érzéki benyomásait még nem egységesítő, rendszerezni nem képes világérzékelésével.

Az Egy családregény végét egyaránt olvashatjuk úgy, hogy tudat és érzékelés küzdelméből a rendszerező tudat kerüljön ki győztesen, és úgy is, hogy az érzékelés. A regény lehetőséget ad arra, hogy a kisfiú tudatát betöltő családtörténet olvasatunkban felváltsa az érzékelés kiemelt jelentőségét Simon Péter világában; hogy úgy hihessük, a mag jó talajba hull (elhal), és úgy is, hogy a nagypapa története nem képes áttörni az érzékelésen. Azt hiszem, éppen az érzéki tapasztalás, a nagypapa teste hozza közel Simon Péterhez ősei történetét, az ószövetségi bázisú családtörténetet: Simon Péter a halott nagypapa testét figyelve érti meg a kettejük közti folytonosságot, azt, ahogy az unokákból nagypapák lesznek, így tud bekapcsolódni a történetbe. Így lesz közvetíthetővé az érzékelésen keresztül az elbeszélés, a test történetén, a testek egymásba érésének, felcserélhetőségének tapasztalatán keresztül a generációk váltakozása, a család története Mózes testvérétől, Áron főpaptól egészen a nagypapáig és - ettől a pillanattól kezdve - Simon Péterig.

Nádas Péterről nehéz laudációt írni, mert nem szereti a simára csiszolt mondatokat, a pontatlan, üres szavakat, a látszatot. Így aztán nehéz boldog születésnapot kívánni neki. "A boldogság azonban nem az öröm kiteljesedése vagy a szenvedés tökéletes hiánya, hanem a szeretet beteljesedése", tehát a kereszténység által megalapozott kultúra valóban mitikus tartalmú fogalma. Nos, a "boldog születésnapot" figyelmetlen kimondásában rejlő veszélyt, az összemosás csapdáját elkerülni szándékozva, a mondat eredeti értelmét helyreállítva szeretném leírni ezeket a szavakat, anélkül, hogy az örömöt meg akarnám tagadni Nádastól. "Hiszen aki örül, az még nem föltétlenül boldog, de aki boldog, az mindenképpen örül is."

Ezért a csak mondatszerkezeteiből megismert-megszeretett nagy írót szólítva zárnám ezt az írást: Boldog születésnapot, Nádas Péter!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.