Könyv

Benjamin Black: A fekete szemű szőke

  • Kránicz Bence
  • 2018. július 21.

Könyv

Egészséges irodalmi kultúrákban a felkérésre írt krimi nem a megélhetés kedvéért összedobott kulimunka, hanem kellemdús passzió: a nagy – vagy legjobb esetben is közepes – író megpihen a szépírásban, és könnyű kézzel papírra vet egy karcsú, elegáns, okos detektívregényt. Íróként ilyen lehet a földi mennyország, amelybe az ír John Banville is bebocsáttatást nyert. Nemrég ugyanis Philip Marlowe-regényt írhatott az örökösök felkérésére, Philip Mar­lowe-regényt írni pedig bizonyára jobb, mint bármi mást csinálni.

Banville komoly ember, A tenger című regénye Man Booker-díjat nyert, de nem veti meg a krimit sem: Benjamin Black álnéven hét könyvet írt már egy Quirke nevű kórboncnok kalandjairól. Marlowe-regényében nem akart Raymond Chandlerebb lenni Raymond Chand­lernél, de pontosan érzi, hogyan érdemes megidézni a nagy előd stílusát. A főhős valójában romantikus lélek, kincstári cinizmusa és ballonkabátja csak páncél, amelytől új kliense, a fekete szemű szőke szépség könnyedén megszabadítja (Banville állítja, Chandler jegyzetei között találta a címet). Marlowe gazdagabb és színesebb jellem, mint egy Dashiell Hammett- vagy Mickey Spillane-hős. Ironikus és melankolikus alkat, az érett noir kényszerpályán mozgó palimadarai közé helyezhetjük őt. Félúton álldogál és cigarettázik. A jelentőségteljes álldogálások, cigarettázások és piálások mellett Banville kevésbé törődik azzal, hogy igazán izgalmas bűnügyet találjon ki, feltűnően sokszor említ például egy fel sem bukkanó szereplőt, úgyhogy annyira nem lepődünk meg, amikor kiderül róla ez-az.

Fordította: Roboz Gábor. GABO, 2018, 376 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.