Könyv

Leo Perutz: Szent Antal tüze

  • - banza -
  • 2018. július 21.

Könyv

Az egykor roppant sikeres, mára kissé feledésbe merült, közép-európai módra hányatott sorsú (1882-ben Prágában született, az Anschluss idején Palesztinába menekült; 1957-ben Bad Ischlben meghalt) osztrák író 1933-as regénye úgy indul, mint valami romantikus-fantasztikus elbeszélés, hiszen rögtön az Én azonossága, egyáltalán mivolta a fő kérdés: „Annyit tudtam csupán, hogy valami létezik, de hogy ez a »valami« én magam vagyok, nem tudtam.” A főhős, Amberg doktor, súlyos sérülésekkel kórházban hever, és gőze sincs, mi történt vele a faluban, ahol körorvos. Pontosabban van egy verziója, de a külvilág, ráadásul szervezetten, folyamatosan egy másik változatot szegez szembe ezzel, és ezáltal próbálja bebizonyítani, hogy az Én-elbeszélő változata téves, mi több, hazug. Talán valamiféle politikai érdek áll az egész mögött, hiszen a falu bárója olyan kábítószer kifejlesztésével foglalatoskodik, amely visszatéríti az elbitangolt bárányokat a keresztény hithez. (Plusz fel akarja támasztani a Szent Német–Római Birodalmat…) Ám ekkor egy másik fanatizmus, a bolsevizmus szállja meg a lakókat, és kitör valami zagyva forradalom. Szóval üdvös, ha a jó doktor mit sem tud az eseményekről, és a végén ő maga is beletörődik ebbe, azaz győz a falusias totalitarizmus.

Az irodalomtörténetben talán ez az első regény, amely a nácizmust és a bolsevizmust egy tőről fakadó tébolynak mutatja be. Mindamellett mára enyhén poros ez a valamikor szellemdús csinn-bumm cirkusz. De egy tévésorozat forgatókönyveként nagyon is elképzelhető.

Fordította Tatár Sándor. Gondolat Kiadó, 2018, 203 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.