Könyv

Dacia Maraini: Rabolt szerelem

  • Karafiáth Metta
  • 2020. október 3.

Könyv

„Érzi, hogy gyomra összeugrik, a gondolatai megbénulnak” – olvassuk a novelláskötet egyik frissen megerőszakolt szereplőjéről, és az olvasóval is hasonló történik. Az olasz Dacia Maraini új kötetében nyolc, nőket ért bántalmazás és erőszak krónikáját írja meg – fájdalmasan ismerős mindegyik. A rendszeres testi és lelki abúzust elszenvedő, partnere mellett mégis kitartó lány története. A csoportos erőszak áldozatává váló kislány kollektív hibáztatása. A közös hallgatás. Nincs ezekben semmi új, mindenhol megtörténik, ahogy egyetemes a rájuk adott válasz is.

A vállaltan feminista Maraini higgadtan, már-már szárazon ír, egy-egy jelzője azonban erőset üt. Gyakran a jelenből nézünk vissza a múltba, a kiemelt pontokon előre tudva, hogy a szereplő épp besétál a csapdába, amit ő maga még csak nem is sejt. Együtt éljük át a nők önmarcangolását is, a pusztító, romboló, olykor egyenesen aberrált viszonyokban, amelyekből nincs menekülés.

A novellák hősei áldozatok, akik egy kollektív társadalmi kelepcében vergődnek, a legtöbbjüknek esélye sincs a kitörésre. Ahogy az egyetlen férfiszemszögből írt írás fogalmaz: „Az áldozat azért védi a gyilkosát, hogy megszabaduljon a bűntudattól […], amit amiatt érez, hogy eltűrte az első, legalattomosabb és legváratlanabb erőszakot. […] Az áldozat egyre inkább áldozattá válik, a hóhér egyre inkább hóhérrá, egy önmagát gerjesztő torz játékban.” Hóhér pedig bárki lehet.

Fordította: Lukácsi Margit. Jaffa Kiadó, 2020, 212 oldal, 3499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.