Eltékozolt 90-es évek

Benedict Wells: Beck utolsó nyara

  • Czinki Ferenc
  • 2012. április 3.

Könyv


Robert Beck tanár úr leparkol egy müncheni gimnázium bejárata előtt. Ezüstszürke Audi Coupét vezet, német- és zenetanár, fekete ingben és bőrdzsekiben jár, de kissé már pocakos, haja kócos, egy fehér Stratocasteren játszik, a diákokkal Nick Hornbyt olvastat, felkarolja az egyik tehetséges gitáros növendékét, időnként sörözik a gyakornokokkal, egyedül él, de aztán persze szerelmes lesz egy pincérnőbe. Ha jobban belegondolunk, ennél unalmasabb regényhőst nehezen tudnánk elképzelni. Ismerjük gimis sorozatokból, zenés filmekből, reklámokból, az egyetemről, a szomszéd szobából. Aztán hamarosan mégis feltűnik: ez a figura kicsit más, mint amit a sziluettje mutat. Kiderül, hogy mindenkinél jobban utálja Bob Dylant, szerinte eltékozolt évtized az, amit az R.E.M. ural, hasist lop a diákjától, az alig tizennyolc éves Anna nevű lányról fantáziál, a legjobb barátja egy drogos hipochonder, és amikor a gondjaira bízott vén kutyát elütik (kétszer is!), szó nélkül eliszkol a helyszínről. És valljuk be, ezek a kis aljasságok nagyon jót tesznek neki.

Kár, hogy amikor éppen felvillan a lehetőség, hogy valamit megtudunk a kilencvenes évtizedről alulnézetből, akkor a szerző kapkodni és csapongani kezd. Szereplőit lövöldözésbe, budapesti autósüldözésbe, romániai drogfutárkodásba hajszolja, miközben minket lassan elterel a valódi témától. Egy Nick Hornby-regényből indulunk, majd egy B kategóriás, kelet-európai ízű Rodriguez-utánzat forgatókönyvén keresztül eljutunk egy szenvelgő levélregénybe; és ilyenkor már hiába a komoly lendület, hiába látszik, hogy Wells azért alapvetően tudna sztorit mesélni, ha a váz egyszerűen nem lehet annyira erős, hogy ennyi klisét elbírjon. A szöveg tele van popkulturális közhelyekkel: Hendrix, Tarantino, John Irving, You can Leave your Hat on, Wonderwall, Robbie Williams, Hey Jude, és ha temetés, akkor Brothers in Arms. (Hornby valóban deviáns zenebolti eladói törnének-zúznának e lista láttán, a dalszerző-előadó Beck és a névazonosság pedig szóba sem kerül.)

Sajnos csak féltávnál válik nyilvánvalóvá, hogy Wells ugyan szórakoztató sztorit fabrikált, de elmulasztotta elvégezni a valódi munkát. Nem merült alá a bootlegek és a B oldalak, a VHS-kiadások világába, nem gyűlölte meg annyira a kor ikonjait, amennyire ehhez a munkához szükséges lenne, és amennyire például Robert Beck rühelli Dylant; és persze nem fordította a feje tetejére ezt a valóban kusza, de napfényes évtizedet.

Ha Wells mindezt megteszi, akkor talán valóban meggyőzött volna mindenkit, hogy nem kizárólag sztorizó tehetséggel rendelkezik, hanem kellőképpen pimasz tud lenni, és ha arra van szükség, akkor akár mindentudó is. Főleg azt a korosztályt, amelyik igencsak várja, hogy valaki, mondjuk egy író, elé tegye azt a művet, amiből végre kiderül: a kilencvenes évek aranykor, és minimum hősökkel volt tele. A Beck utolsó nyara nem ez a könyv, ehelyett megmarad megfelelő ajándéknak, ha például középiskolás rokonunknak keresünk valami olvasnivalót, amiben van zene, szerelem, meg még irodalom is.

Persze az is lehet, hogy egy négyszáz oldalas „road movie”-t piszkosul unni fognak.

Fordította Vincze Ferenc. Geopen, 2011, 400 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”