Eltékozolt 90-es évek

Benedict Wells: Beck utolsó nyara

  • Czinki Ferenc
  • 2012. április 3.

Könyv


Robert Beck tanár úr leparkol egy müncheni gimnázium bejárata előtt. Ezüstszürke Audi Coupét vezet, német- és zenetanár, fekete ingben és bőrdzsekiben jár, de kissé már pocakos, haja kócos, egy fehér Stratocasteren játszik, a diákokkal Nick Hornbyt olvastat, felkarolja az egyik tehetséges gitáros növendékét, időnként sörözik a gyakornokokkal, egyedül él, de aztán persze szerelmes lesz egy pincérnőbe. Ha jobban belegondolunk, ennél unalmasabb regényhőst nehezen tudnánk elképzelni. Ismerjük gimis sorozatokból, zenés filmekből, reklámokból, az egyetemről, a szomszéd szobából. Aztán hamarosan mégis feltűnik: ez a figura kicsit más, mint amit a sziluettje mutat. Kiderül, hogy mindenkinél jobban utálja Bob Dylant, szerinte eltékozolt évtized az, amit az R.E.M. ural, hasist lop a diákjától, az alig tizennyolc éves Anna nevű lányról fantáziál, a legjobb barátja egy drogos hipochonder, és amikor a gondjaira bízott vén kutyát elütik (kétszer is!), szó nélkül eliszkol a helyszínről. És valljuk be, ezek a kis aljasságok nagyon jót tesznek neki.

Kár, hogy amikor éppen felvillan a lehetőség, hogy valamit megtudunk a kilencvenes évtizedről alulnézetből, akkor a szerző kapkodni és csapongani kezd. Szereplőit lövöldözésbe, budapesti autósüldözésbe, romániai drogfutárkodásba hajszolja, miközben minket lassan elterel a valódi témától. Egy Nick Hornby-regényből indulunk, majd egy B kategóriás, kelet-európai ízű Rodriguez-utánzat forgatókönyvén keresztül eljutunk egy szenvelgő levélregénybe; és ilyenkor már hiába a komoly lendület, hiába látszik, hogy Wells azért alapvetően tudna sztorit mesélni, ha a váz egyszerűen nem lehet annyira erős, hogy ennyi klisét elbírjon. A szöveg tele van popkulturális közhelyekkel: Hendrix, Tarantino, John Irving, You can Leave your Hat on, Wonderwall, Robbie Williams, Hey Jude, és ha temetés, akkor Brothers in Arms. (Hornby valóban deviáns zenebolti eladói törnének-zúznának e lista láttán, a dalszerző-előadó Beck és a névazonosság pedig szóba sem kerül.)

Sajnos csak féltávnál válik nyilvánvalóvá, hogy Wells ugyan szórakoztató sztorit fabrikált, de elmulasztotta elvégezni a valódi munkát. Nem merült alá a bootlegek és a B oldalak, a VHS-kiadások világába, nem gyűlölte meg annyira a kor ikonjait, amennyire ehhez a munkához szükséges lenne, és amennyire például Robert Beck rühelli Dylant; és persze nem fordította a feje tetejére ezt a valóban kusza, de napfényes évtizedet.

Ha Wells mindezt megteszi, akkor talán valóban meggyőzött volna mindenkit, hogy nem kizárólag sztorizó tehetséggel rendelkezik, hanem kellőképpen pimasz tud lenni, és ha arra van szükség, akkor akár mindentudó is. Főleg azt a korosztályt, amelyik igencsak várja, hogy valaki, mondjuk egy író, elé tegye azt a művet, amiből végre kiderül: a kilencvenes évek aranykor, és minimum hősökkel volt tele. A Beck utolsó nyara nem ez a könyv, ehelyett megmarad megfelelő ajándéknak, ha például középiskolás rokonunknak keresünk valami olvasnivalót, amiben van zene, szerelem, meg még irodalom is.

Persze az is lehet, hogy egy négyszáz oldalas „road movie”-t piszkosul unni fognak.

Fordította Vincze Ferenc. Geopen, 2011, 400 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.