Könyv

Hogyan éljünk együtt az irracionalitásunkkal?

Dan Ariely: Kiszámíthatóan irracionális

  • Muraközy Balázs
  • 2012. április 1.

Könyv


Divatba jöttek az emberi irracionalitásról - pontosabban a közgazdászok által gyakran feltételezett tökéletes racionalitástól való eltérésekről - és következményeiről szóló könyvek. Akerlof és Shiller Animal Spirits, avagy a lelki tényezők szerepe a gazdaságban és a globális kapitalizmusban című könyve például a racionalitástól való eltérés makroökonómiai hatásairól ír: hogyan segít ennek megértése a gazdasági növekedés vagy az infláció jobb leírásában. Sunstein és Thaler könyve (Nudge) pedig azzal foglalkozik, hogyan segítheti az irracionális embereket a jobb döntések meghozatalában a gazdaságpolitika: már egy kis oldalba bökés - ez a nudge - is elmozdíthat minket a jó irányba. A Nobel-díjas Daniel Kahneman Thinking fast and slow című - magyarul még nem elérhető - összefoglaló műve az irracionalitás mögötti általános mechanizmusokat vizsgálja. Az emberi gondolkodásnak van egy gyors és sokat hibázó, és egy lassabb, fárasztóbb, de pontosabb módja is. Az emberek a kevésbé fontos döntéseknél általában az elsőt használják, és ez szisztematikus hibákhoz vezet.

Mi különbözteti meg Ariely könyvét versenytársaitól? Először is ez a legszórakoztatóbb közülük: a szerző lazán és remek humorral ír az emberi hibákról, és ezt a stílust a fordítás is jól adja vissza. A lazaság azonban néha a pontosság és a mélyebb összefüggések rovására megy. Kahnemannál például mindig nagyon jó keretet ad a gyors és lassú gondolkodás a különféle racionalitási problémák értelmezéséhez, Ariely viszont ritkán mutat rá az egyes fejezetekben bemutatott jelenségek mögötti közös okokra. Emellett a "neoklasszikus" közgazdaságtan állításait is gyakran leegyszerűsíti, és így a megérdemeltnél nagyobb kokikat kapnak a hagyományos közgazdászok.

A könyv egyfajta életmód-tanácsadónak is tekinthető. Minden fejezet nagyon plasztikusan mutat rá egy-egy olyan okra, ami miatt rossz döntéseket hozunk. Nem tudunk például ellenállni az ingyenesség csábításának, túl hosszan halogatjuk a dolgainkat, vagy túlságosan kötődünk az általunk birtokolt dolgokhoz. Mindegyik problémát példán és kísérleteken keresztül is bemutatja, majd tanácsokat is kapunk. Az egyik legérdekesebb fejezet például arról szól, hogy mennyire különbözően viselkednek az emberek, amikor egy szituációt piacinak éreznek, és amikor társadalminak. Példaként leírja, hogy nem hozzuk szóba a dolgok árát egy családi vacsorán. Hiszen mi történne, ha feltennénk a kérdést: "Mama, mennyivel tartozom azért a szeretetért, amit beleadott a vendéglátásba? ... Mit gondol, elég lesz háromszáz dollár? Nem, várjon, legyen inkább négyszáz!" Nos, ami ez után következik, az "nem olyan festmény, amelyet Norman Rockwell alkotott volna. Feldőlt egy borospohár; az anyósa elvörösödve áll... Úgy tűnik, jövőre fagyasztott készételt fognak enni hálaadáskor a televízió előtt." A kézzelfogható példa után jön egy-két kísérlet leírása. Unalmas munkáért - körök huzigálása monitoron - körönként 50 centet, 5 dollárt vagy köszönetet kaptak a résztvevők. Akik 50 centet kaptak, azok átlagosan 101 kört, akik 5 dollárt, azok 159 kört, és akik nem kaptak pénzt - és így a társadalmi normáknak megfelelően viselkedtek -, 168 kört húztak el. A piaci normák aktiválásához arra sincs szükség, hogy konkrétan pénzt kapjanak: elég, ha a kísérlet előtt az embereket a pénzzel kapcsolatos fogalmakkal szembesítik.

A probléma tudatosítása már önmagában is javít döntéseinken, de azért explicit tanácsokat is kapunk. Ezek is gyakran izgalmasak, de néha kicsit merészek a kísérleti eredményekhez képest; máskor meg, nos, nem túl meglepőek. A társadalmi normákról szóló fejezet érdekes következtetése például az, hogy a vállalatok gyakran igyekeznek társadalmi normaként feltüntetni a velük folytatott kapcsolatot. Megtudjuk azonban azt is, hogy mikor kell a piaci, és mikor a társadalmi normákat alkalmazni: "megkérhetjük a szomszédot (aki történetesen ügyvéd), hogy vegye át a postánkat, amíg nyaralunk. De arra kérni, hogy ugyanannyi idő alatt írjon nekünk egy bérleti szerződést - ingyen -, az már nem fér bele". Személy szerint örökké hálás leszek ezért a tanácsért.

Fordította: Bori Erzsébet. Gabo, 2011, 304 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.