Könyv

Hogyan éljünk együtt az irracionalitásunkkal?

Dan Ariely: Kiszámíthatóan irracionális

  • Muraközy Balázs
  • 2012. április 1.

Könyv


Divatba jöttek az emberi irracionalitásról - pontosabban a közgazdászok által gyakran feltételezett tökéletes racionalitástól való eltérésekről - és következményeiről szóló könyvek. Akerlof és Shiller Animal Spirits, avagy a lelki tényezők szerepe a gazdaságban és a globális kapitalizmusban című könyve például a racionalitástól való eltérés makroökonómiai hatásairól ír: hogyan segít ennek megértése a gazdasági növekedés vagy az infláció jobb leírásában. Sunstein és Thaler könyve (Nudge) pedig azzal foglalkozik, hogyan segítheti az irracionális embereket a jobb döntések meghozatalában a gazdaságpolitika: már egy kis oldalba bökés - ez a nudge - is elmozdíthat minket a jó irányba. A Nobel-díjas Daniel Kahneman Thinking fast and slow című - magyarul még nem elérhető - összefoglaló műve az irracionalitás mögötti általános mechanizmusokat vizsgálja. Az emberi gondolkodásnak van egy gyors és sokat hibázó, és egy lassabb, fárasztóbb, de pontosabb módja is. Az emberek a kevésbé fontos döntéseknél általában az elsőt használják, és ez szisztematikus hibákhoz vezet.

Mi különbözteti meg Ariely könyvét versenytársaitól? Először is ez a legszórakoztatóbb közülük: a szerző lazán és remek humorral ír az emberi hibákról, és ezt a stílust a fordítás is jól adja vissza. A lazaság azonban néha a pontosság és a mélyebb összefüggések rovására megy. Kahnemannál például mindig nagyon jó keretet ad a gyors és lassú gondolkodás a különféle racionalitási problémák értelmezéséhez, Ariely viszont ritkán mutat rá az egyes fejezetekben bemutatott jelenségek mögötti közös okokra. Emellett a "neoklasszikus" közgazdaságtan állításait is gyakran leegyszerűsíti, és így a megérdemeltnél nagyobb kokikat kapnak a hagyományos közgazdászok.

A könyv egyfajta életmód-tanácsadónak is tekinthető. Minden fejezet nagyon plasztikusan mutat rá egy-egy olyan okra, ami miatt rossz döntéseket hozunk. Nem tudunk például ellenállni az ingyenesség csábításának, túl hosszan halogatjuk a dolgainkat, vagy túlságosan kötődünk az általunk birtokolt dolgokhoz. Mindegyik problémát példán és kísérleteken keresztül is bemutatja, majd tanácsokat is kapunk. Az egyik legérdekesebb fejezet például arról szól, hogy mennyire különbözően viselkednek az emberek, amikor egy szituációt piacinak éreznek, és amikor társadalminak. Példaként leírja, hogy nem hozzuk szóba a dolgok árát egy családi vacsorán. Hiszen mi történne, ha feltennénk a kérdést: "Mama, mennyivel tartozom azért a szeretetért, amit beleadott a vendéglátásba? ... Mit gondol, elég lesz háromszáz dollár? Nem, várjon, legyen inkább négyszáz!" Nos, ami ez után következik, az "nem olyan festmény, amelyet Norman Rockwell alkotott volna. Feldőlt egy borospohár; az anyósa elvörösödve áll... Úgy tűnik, jövőre fagyasztott készételt fognak enni hálaadáskor a televízió előtt." A kézzelfogható példa után jön egy-két kísérlet leírása. Unalmas munkáért - körök huzigálása monitoron - körönként 50 centet, 5 dollárt vagy köszönetet kaptak a résztvevők. Akik 50 centet kaptak, azok átlagosan 101 kört, akik 5 dollárt, azok 159 kört, és akik nem kaptak pénzt - és így a társadalmi normáknak megfelelően viselkedtek -, 168 kört húztak el. A piaci normák aktiválásához arra sincs szükség, hogy konkrétan pénzt kapjanak: elég, ha a kísérlet előtt az embereket a pénzzel kapcsolatos fogalmakkal szembesítik.

A probléma tudatosítása már önmagában is javít döntéseinken, de azért explicit tanácsokat is kapunk. Ezek is gyakran izgalmasak, de néha kicsit merészek a kísérleti eredményekhez képest; máskor meg, nos, nem túl meglepőek. A társadalmi normákról szóló fejezet érdekes következtetése például az, hogy a vállalatok gyakran igyekeznek társadalmi normaként feltüntetni a velük folytatott kapcsolatot. Megtudjuk azonban azt is, hogy mikor kell a piaci, és mikor a társadalmi normákat alkalmazni: "megkérhetjük a szomszédot (aki történetesen ügyvéd), hogy vegye át a postánkat, amíg nyaralunk. De arra kérni, hogy ugyanannyi idő alatt írjon nekünk egy bérleti szerződést - ingyen -, az már nem fér bele". Személy szerint örökké hálás leszek ezért a tanácsért.

Fordította: Bori Erzsébet. Gabo, 2011, 304 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.