Könyv

Hogyan éljünk együtt az irracionalitásunkkal?

Dan Ariely: Kiszámíthatóan irracionális

  • Muraközy Balázs
  • 2012. április 1.

Könyv


Divatba jöttek az emberi irracionalitásról - pontosabban a közgazdászok által gyakran feltételezett tökéletes racionalitástól való eltérésekről - és következményeiről szóló könyvek. Akerlof és Shiller Animal Spirits, avagy a lelki tényezők szerepe a gazdaságban és a globális kapitalizmusban című könyve például a racionalitástól való eltérés makroökonómiai hatásairól ír: hogyan segít ennek megértése a gazdasági növekedés vagy az infláció jobb leírásában. Sunstein és Thaler könyve (Nudge) pedig azzal foglalkozik, hogyan segítheti az irracionális embereket a jobb döntések meghozatalában a gazdaságpolitika: már egy kis oldalba bökés - ez a nudge - is elmozdíthat minket a jó irányba. A Nobel-díjas Daniel Kahneman Thinking fast and slow című - magyarul még nem elérhető - összefoglaló műve az irracionalitás mögötti általános mechanizmusokat vizsgálja. Az emberi gondolkodásnak van egy gyors és sokat hibázó, és egy lassabb, fárasztóbb, de pontosabb módja is. Az emberek a kevésbé fontos döntéseknél általában az elsőt használják, és ez szisztematikus hibákhoz vezet.

Mi különbözteti meg Ariely könyvét versenytársaitól? Először is ez a legszórakoztatóbb közülük: a szerző lazán és remek humorral ír az emberi hibákról, és ezt a stílust a fordítás is jól adja vissza. A lazaság azonban néha a pontosság és a mélyebb összefüggések rovására megy. Kahnemannál például mindig nagyon jó keretet ad a gyors és lassú gondolkodás a különféle racionalitási problémák értelmezéséhez, Ariely viszont ritkán mutat rá az egyes fejezetekben bemutatott jelenségek mögötti közös okokra. Emellett a "neoklasszikus" közgazdaságtan állításait is gyakran leegyszerűsíti, és így a megérdemeltnél nagyobb kokikat kapnak a hagyományos közgazdászok.

A könyv egyfajta életmód-tanácsadónak is tekinthető. Minden fejezet nagyon plasztikusan mutat rá egy-egy olyan okra, ami miatt rossz döntéseket hozunk. Nem tudunk például ellenállni az ingyenesség csábításának, túl hosszan halogatjuk a dolgainkat, vagy túlságosan kötődünk az általunk birtokolt dolgokhoz. Mindegyik problémát példán és kísérleteken keresztül is bemutatja, majd tanácsokat is kapunk. Az egyik legérdekesebb fejezet például arról szól, hogy mennyire különbözően viselkednek az emberek, amikor egy szituációt piacinak éreznek, és amikor társadalminak. Példaként leírja, hogy nem hozzuk szóba a dolgok árát egy családi vacsorán. Hiszen mi történne, ha feltennénk a kérdést: "Mama, mennyivel tartozom azért a szeretetért, amit beleadott a vendéglátásba? ... Mit gondol, elég lesz háromszáz dollár? Nem, várjon, legyen inkább négyszáz!" Nos, ami ez után következik, az "nem olyan festmény, amelyet Norman Rockwell alkotott volna. Feldőlt egy borospohár; az anyósa elvörösödve áll... Úgy tűnik, jövőre fagyasztott készételt fognak enni hálaadáskor a televízió előtt." A kézzelfogható példa után jön egy-két kísérlet leírása. Unalmas munkáért - körök huzigálása monitoron - körönként 50 centet, 5 dollárt vagy köszönetet kaptak a résztvevők. Akik 50 centet kaptak, azok átlagosan 101 kört, akik 5 dollárt, azok 159 kört, és akik nem kaptak pénzt - és így a társadalmi normáknak megfelelően viselkedtek -, 168 kört húztak el. A piaci normák aktiválásához arra sincs szükség, hogy konkrétan pénzt kapjanak: elég, ha a kísérlet előtt az embereket a pénzzel kapcsolatos fogalmakkal szembesítik.

A probléma tudatosítása már önmagában is javít döntéseinken, de azért explicit tanácsokat is kapunk. Ezek is gyakran izgalmasak, de néha kicsit merészek a kísérleti eredményekhez képest; máskor meg, nos, nem túl meglepőek. A társadalmi normákról szóló fejezet érdekes következtetése például az, hogy a vállalatok gyakran igyekeznek társadalmi normaként feltüntetni a velük folytatott kapcsolatot. Megtudjuk azonban azt is, hogy mikor kell a piaci, és mikor a társadalmi normákat alkalmazni: "megkérhetjük a szomszédot (aki történetesen ügyvéd), hogy vegye át a postánkat, amíg nyaralunk. De arra kérni, hogy ugyanannyi idő alatt írjon nekünk egy bérleti szerződést - ingyen -, az már nem fér bele". Személy szerint örökké hálás leszek ezért a tanácsért.

Fordította: Bori Erzsébet. Gabo, 2011, 304 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.