Könyv

Szabó Marcell: A szorítás alakja

  • Czinki Ferenc
  • 2012. április 4.

Könyv

Különös kötet, amit egy darabig ide-oda rakunk, aztán valahogy mégis újra olvasni kezdjük. Mert számos vers nagyon is működik, úgy mondják, megtalál, például "közepén egy merülő délutánnak".

Már javában a versek felénél járunk, ekkor jut újra eszünkbe a cím, hogy mi is lehet a "szorítás alakja"? Hamar kiderül, hogy ez a szorítás valójában nem kevesebb, mint a minden, azon belül is az ember, a test, ami hiába kószál ösvényeken, erdőszéleken és tisztásokon, ebbe a megszűnni vágyó lírába valahogy mindig bedől az indusztriális világ, villanypóznák, állomás, csónakház, kaszárnyák - és akkor hová is lehetne innen továbbmenni?

Ha a verseket önmagukban próbáljuk meg kezelni, vagy ráállunk a szerkesztés útvonalára, nem biztos, hogy a kívánt eredményre jutunk: cím nélküli versek, egy átiratsorozat és néhány nagyobb költemény adja a keretet, de ehhez a rendhez nem annyira érdemes igazodnunk. Sokkal jobban járunk, ha meglátjuk egy magát a létezés legszélén állónak érző alak történetét, és megfigyeljük, hogyan mesél szakításokról, sétákról, városról és faluról. Közben "ólálkodik a felszínen", "maszatol", és csak minták alapján tudja elképzelni a létet: "Annak lenni, aki csukja a szemét, álldogál, ráér, / jó esetben valakit bevár. Leveri talpáról a sarat." Itt minden megszokásokra, képekre épül, a beszélő a megfigyelőnél is nagyobb távolságot tart, miközben döbbenetesen közel hoz nekünk ezt-azt: "Még ha magamra is ismerek az előző mondatomban."

Aztán néha mindez megbicsaklik, nem leljük a legrövidebb utat két egymást követő szó között sem. Ki nem bontakozó vagy kettévágott képek és történések zsúfolódnak egy-egy versszakba, lepedéktől szerelőpadokon át pásztorokig és az örök kételyig. Ezek után marad a kérdés, hogy a fától nem látjuk az erdőt, vagy éppen egyetlen fából kell kikövetkeztetnünk a többit. Mert erdő, úgy tűnik, nagyon is van.

JAK + PRAE.HU, 2011, 76 oldal, 1490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.