Könyv

Szabó Marcell: A szorítás alakja

  • Czinki Ferenc
  • 2012. április 4.

Könyv

Különös kötet, amit egy darabig ide-oda rakunk, aztán valahogy mégis újra olvasni kezdjük. Mert számos vers nagyon is működik, úgy mondják, megtalál, például "közepén egy merülő délutánnak".

Már javában a versek felénél járunk, ekkor jut újra eszünkbe a cím, hogy mi is lehet a "szorítás alakja"? Hamar kiderül, hogy ez a szorítás valójában nem kevesebb, mint a minden, azon belül is az ember, a test, ami hiába kószál ösvényeken, erdőszéleken és tisztásokon, ebbe a megszűnni vágyó lírába valahogy mindig bedől az indusztriális világ, villanypóznák, állomás, csónakház, kaszárnyák - és akkor hová is lehetne innen továbbmenni?

Ha a verseket önmagukban próbáljuk meg kezelni, vagy ráállunk a szerkesztés útvonalára, nem biztos, hogy a kívánt eredményre jutunk: cím nélküli versek, egy átiratsorozat és néhány nagyobb költemény adja a keretet, de ehhez a rendhez nem annyira érdemes igazodnunk. Sokkal jobban járunk, ha meglátjuk egy magát a létezés legszélén állónak érző alak történetét, és megfigyeljük, hogyan mesél szakításokról, sétákról, városról és faluról. Közben "ólálkodik a felszínen", "maszatol", és csak minták alapján tudja elképzelni a létet: "Annak lenni, aki csukja a szemét, álldogál, ráér, / jó esetben valakit bevár. Leveri talpáról a sarat." Itt minden megszokásokra, képekre épül, a beszélő a megfigyelőnél is nagyobb távolságot tart, miközben döbbenetesen közel hoz nekünk ezt-azt: "Még ha magamra is ismerek az előző mondatomban."

Aztán néha mindez megbicsaklik, nem leljük a legrövidebb utat két egymást követő szó között sem. Ki nem bontakozó vagy kettévágott képek és történések zsúfolódnak egy-egy versszakba, lepedéktől szerelőpadokon át pásztorokig és az örök kételyig. Ezek után marad a kérdés, hogy a fától nem látjuk az erdőt, vagy éppen egyetlen fából kell kikövetkeztetnünk a többit. Mert erdő, úgy tűnik, nagyon is van.

JAK + PRAE.HU, 2011, 76 oldal, 1490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.