Könyv

Szabó Marcell: A szorítás alakja

  • Czinki Ferenc
  • 2012. április 4.

Könyv

Különös kötet, amit egy darabig ide-oda rakunk, aztán valahogy mégis újra olvasni kezdjük. Mert számos vers nagyon is működik, úgy mondják, megtalál, például "közepén egy merülő délutánnak".

Már javában a versek felénél járunk, ekkor jut újra eszünkbe a cím, hogy mi is lehet a "szorítás alakja"? Hamar kiderül, hogy ez a szorítás valójában nem kevesebb, mint a minden, azon belül is az ember, a test, ami hiába kószál ösvényeken, erdőszéleken és tisztásokon, ebbe a megszűnni vágyó lírába valahogy mindig bedől az indusztriális világ, villanypóznák, állomás, csónakház, kaszárnyák - és akkor hová is lehetne innen továbbmenni?

Ha a verseket önmagukban próbáljuk meg kezelni, vagy ráállunk a szerkesztés útvonalára, nem biztos, hogy a kívánt eredményre jutunk: cím nélküli versek, egy átiratsorozat és néhány nagyobb költemény adja a keretet, de ehhez a rendhez nem annyira érdemes igazodnunk. Sokkal jobban járunk, ha meglátjuk egy magát a létezés legszélén állónak érző alak történetét, és megfigyeljük, hogyan mesél szakításokról, sétákról, városról és faluról. Közben "ólálkodik a felszínen", "maszatol", és csak minták alapján tudja elképzelni a létet: "Annak lenni, aki csukja a szemét, álldogál, ráér, / jó esetben valakit bevár. Leveri talpáról a sarat." Itt minden megszokásokra, képekre épül, a beszélő a megfigyelőnél is nagyobb távolságot tart, miközben döbbenetesen közel hoz nekünk ezt-azt: "Még ha magamra is ismerek az előző mondatomban."

Aztán néha mindez megbicsaklik, nem leljük a legrövidebb utat két egymást követő szó között sem. Ki nem bontakozó vagy kettévágott képek és történések zsúfolódnak egy-egy versszakba, lepedéktől szerelőpadokon át pásztorokig és az örök kételyig. Ezek után marad a kérdés, hogy a fától nem látjuk az erdőt, vagy éppen egyetlen fából kell kikövetkeztetnünk a többit. Mert erdő, úgy tűnik, nagyon is van.

JAK + PRAE.HU, 2011, 76 oldal, 1490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.