Könyv

Georges Didi-Huberman: Túl a feketén

  • - greff -
  • 2016. március 27.

Könyv

Egy évvel a diadalmas cannes-i belépő után, túl Golden Globe-on, Oscaron, magyar, francia, amerikai és egyéb bemutatókon, azt hihetnénk, hogy már mindent elmondtak a Saul fiáról, ami csak koherensen elmondható. Pedig dehogy. A francia művészettörténész-filozófus nyilvános levélként írt miniesszéje éppen arra hívja fel a figyelmet, hogy az első hullámos kritikák klasszikus ellentétpárok között (jó-rossz, eredeti-banális, etikus-etikátlan) mozgó szövegei után igen tágas értelmezési mező maradt továbbra is bejáratlanul.

Didi-Huberman elsősorban a fekete/sötétség vezérmotívumra alapozza emelkedett tenorban fogalmazott elemzését, melyben a fogalom egyként mutathat a gázkamrák sötétjére, a feketeségre, amelyből a film elősejlik, vagy Saul döntésére, hogy kimentsen a semmiből egy (halott) gyereket. Ez a szerencsésen megválasztott és a rövid terjedelem ellenére is gazdagon kibontott motívum azonban csak az egyik rétegét adja a szövegnek. Mivel a szerző 2003-ban könyvet írt arról a négy, 1944 augusztusában Auschwitzban készített fotográfiáról, amelyeket a Saul fiában nyíltan megidéznek, nem meglepő, hogy a film képi esztétikáját mindenekelőtt ezekből próbálja megérteni – figyelmen kívül hagyva sajnos a sokkal nyilvánvalóbb mozgóképes előzményeket. Didi-Huberman írása izgalmasabbá válik, amikor kisebb részletekre koncentrál, és szinte szünet nélkül emel be újabb és újabb szempontokat, hogy Kafka, Krasznahorkai, az ősmesék vagy az Ószövetség irányából is rátekintsen a filmre. Vagy méginkább azért, hogy valaki más majd végigmenjen ezeken az utakon: a Túl a feketén ehhez ugyanis túlságosan (olykor pedig, mint a Maurice Blanchot-kapcsolat vagy a pánikképek fogalmának kifejtetlenségekor, fájdalmasan) rövid futam.

Újságcikként mindazonáltal így is lebilincselő volna – önálló kötetnek kicsikét sovány.

Fordította: Forgách András. Jelenkor, 2016, 52 oldal, 1999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.