Gerőcs Péter: Tárgyak

  • Czinki Ferenc
  • 2012. október 27.

Könyv

Nagy lendületű, feszes próza, a mondatok, bekezdések jól szerkesztettek, és még akkor is érezhető, hogy kézben vannak tartva, amikor álmodorosságukban néha túlbonyolódnak. A kötetben minden szöveg megtalálta a maga helyét, és mint könyvtárgyat is örömmel vesszük a kezünkbe; minden a jól kitaláltságról árulkodik tehát. Aztán olvasás közben mégis számtalan apróság ejthet minket zavarba.

Az első ciklusban vannak a "talált tárgyak", az utánérzésnek, paródiának, stíluspróbának (Psyché, Mészöly, Márton László), de mindenképpen valami bennfentesnek tűnő írói-szakmai játékok, a másikban pedig a "saját tárgyak", a már vállaltan saját modorban írott elbeszélések. Bár hamar kiderül, hogy a téma és az alapprobléma mindkét ciklusban hasonló: a történet születése és a történet lehetséges irányai körül sertepertélünk. Amíg, mondjuk, Esterházynál a mondat létrejötte a kulcs, és egyben persze a megoldandó és témává nemesített probléma, addig Gerőcsnél ez már nem kérdés, a mondatok szilárdak, zártak, kikezdhetetlenek. Csak éppen nem indítják el a történetet. Állandóan valaminek a kezdetén vagyunk, kicsit úgy érezzük magunkat, mint a Vera megszépül című írás folyamatos emlékezetvesztésben szenvedő hőse, akinek rövid távú memóriája mindössze egyetlen percet képes felölelni, tehát ülünk egy elbeszélés kellős közepén, és próbáljuk megfejteni, milyen történetben is lehetünk éppen. Ez a játék egy darabig mindenképpen érdekes, ám olykor nehézkessé válik, modorosságba fordul át. Kezdődik az elbeszélő "urambátyámozása" a szereplőkkel, vagy belebonyolódunk a különböző nézőpontok sűrűjébe: "de a nővére sem ismerné Endrét, vagyis engem, mert immáron Endre képzelgésével azonosulva, Endreként írjuk a történetet".

Azt viszont már ebből a kötetből is biztosan lehet tudni, hogy Gerőcs fog majd egyszer mondani valami nagyot. Ha majd végül tényleg elkezdi a saját sztoriját.

Scolar, 2012, 142 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.