Gerőcs Péter: Tárgyak

  • Czinki Ferenc
  • 2012. október 27.

Könyv

Nagy lendületű, feszes próza, a mondatok, bekezdések jól szerkesztettek, és még akkor is érezhető, hogy kézben vannak tartva, amikor álmodorosságukban néha túlbonyolódnak. A kötetben minden szöveg megtalálta a maga helyét, és mint könyvtárgyat is örömmel vesszük a kezünkbe; minden a jól kitaláltságról árulkodik tehát. Aztán olvasás közben mégis számtalan apróság ejthet minket zavarba.

Az első ciklusban vannak a "talált tárgyak", az utánérzésnek, paródiának, stíluspróbának (Psyché, Mészöly, Márton László), de mindenképpen valami bennfentesnek tűnő írói-szakmai játékok, a másikban pedig a "saját tárgyak", a már vállaltan saját modorban írott elbeszélések. Bár hamar kiderül, hogy a téma és az alapprobléma mindkét ciklusban hasonló: a történet születése és a történet lehetséges irányai körül sertepertélünk. Amíg, mondjuk, Esterházynál a mondat létrejötte a kulcs, és egyben persze a megoldandó és témává nemesített probléma, addig Gerőcsnél ez már nem kérdés, a mondatok szilárdak, zártak, kikezdhetetlenek. Csak éppen nem indítják el a történetet. Állandóan valaminek a kezdetén vagyunk, kicsit úgy érezzük magunkat, mint a Vera megszépül című írás folyamatos emlékezetvesztésben szenvedő hőse, akinek rövid távú memóriája mindössze egyetlen percet képes felölelni, tehát ülünk egy elbeszélés kellős közepén, és próbáljuk megfejteni, milyen történetben is lehetünk éppen. Ez a játék egy darabig mindenképpen érdekes, ám olykor nehézkessé válik, modorosságba fordul át. Kezdődik az elbeszélő "urambátyámozása" a szereplőkkel, vagy belebonyolódunk a különböző nézőpontok sűrűjébe: "de a nővére sem ismerné Endrét, vagyis engem, mert immáron Endre képzelgésével azonosulva, Endreként írjuk a történetet".

Azt viszont már ebből a kötetből is biztosan lehet tudni, hogy Gerőcs fog majd egyszer mondani valami nagyot. Ha majd végül tényleg elkezdi a saját sztoriját.

Scolar, 2012, 142 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.