Gerőcs Péter: Tárgyak

  • Czinki Ferenc
  • 2012. október 27.

Könyv

Nagy lendületű, feszes próza, a mondatok, bekezdések jól szerkesztettek, és még akkor is érezhető, hogy kézben vannak tartva, amikor álmodorosságukban néha túlbonyolódnak. A kötetben minden szöveg megtalálta a maga helyét, és mint könyvtárgyat is örömmel vesszük a kezünkbe; minden a jól kitaláltságról árulkodik tehát. Aztán olvasás közben mégis számtalan apróság ejthet minket zavarba.

Az első ciklusban vannak a "talált tárgyak", az utánérzésnek, paródiának, stíluspróbának (Psyché, Mészöly, Márton László), de mindenképpen valami bennfentesnek tűnő írói-szakmai játékok, a másikban pedig a "saját tárgyak", a már vállaltan saját modorban írott elbeszélések. Bár hamar kiderül, hogy a téma és az alapprobléma mindkét ciklusban hasonló: a történet születése és a történet lehetséges irányai körül sertepertélünk. Amíg, mondjuk, Esterházynál a mondat létrejötte a kulcs, és egyben persze a megoldandó és témává nemesített probléma, addig Gerőcsnél ez már nem kérdés, a mondatok szilárdak, zártak, kikezdhetetlenek. Csak éppen nem indítják el a történetet. Állandóan valaminek a kezdetén vagyunk, kicsit úgy érezzük magunkat, mint a Vera megszépül című írás folyamatos emlékezetvesztésben szenvedő hőse, akinek rövid távú memóriája mindössze egyetlen percet képes felölelni, tehát ülünk egy elbeszélés kellős közepén, és próbáljuk megfejteni, milyen történetben is lehetünk éppen. Ez a játék egy darabig mindenképpen érdekes, ám olykor nehézkessé válik, modorosságba fordul át. Kezdődik az elbeszélő "urambátyámozása" a szereplőkkel, vagy belebonyolódunk a különböző nézőpontok sűrűjébe: "de a nővére sem ismerné Endrét, vagyis engem, mert immáron Endre képzelgésével azonosulva, Endreként írjuk a történetet".

Azt viszont már ebből a kötetből is biztosan lehet tudni, hogy Gerőcs fog majd egyszer mondani valami nagyot. Ha majd végül tényleg elkezdi a saját sztoriját.

Scolar, 2012, 142 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.