Váradi Nagy Pál: Urbia

  • Fehér Renátó
  • 2012. október 27.

Könyv

Azok a sokféle, sokfelé tartó megszólalási módok, szövegformák és hangok, amelyeket Váradi Nagy Pál használ, jól illusztrálják az első kötetekre oly jellemző megoldatlanságot, amikor az erős koncepció kialakításának szükségessége alárendelődik a mindent megmutatás igényének. Bár a miliő megteremtéséhez való érzék tűnik a kötet egyik legnagyobb erényének, a kibomlani akaró város(kép) a biztosító tárgyi elemek (hosszúsági fokok, villamos- és vasúti sínek, térkép) ellenére is csak félig rajzolódik meg. A történetek egyfelől túllépnek a falusi pletyka regiszterén, ugyanakkor nem könnyű kézzel irodalmiasított urban legendsként, konteókként születnek meg: ezekben a köztes, kisvárosi mendemondákban az archaikus és a modern tematikai és nyelvi szimbiózisa teremt jótékony feszültséget.

Az elsősorban Dragomán György (Vas) és Bodor Ádám (vissza a forráshoz) csapásán az elszakadás látható, ám tétova szándékával induló szerző egyéni hangjának kialakításához a gore, mutie, trash horror műfajának eszközeit használja fel, de ezek hol hatástalanná tompulnak, hol épp hatásvadásszá éleződnek.

A főként kölyök főhősök a grundcsaták világán túl még csak asszisztálnak a körülöttük zajló eseményekhez, helyettük (még) más vállalja a felelősséget. De a szerző jól megtalált mániái (a madárpara vagy épp a földi megváltás iránti blaszfém érdeklődés) kapcsán az igazság nagy ügyére azért mintha már pontosan látnának rá, miközben fütyörészik kedvenc Garbareküket: "Belátható, hogy az igazság fürge és sikamlós jószág, no meg kívánatos voltát illetően is van némi köze a takonyhoz."

JAK-PRAE.HU-Korunk, 2012, 104 oldal, 1400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.