Könyv

Gärtner-Kertész Tibor: Nagyapám fegyvert rejteget

  • Czinki Ferenc
  • 2012. november 4.

Könyv

Nehéz lenne eltalálni a könyv műfaját, talán éppen azért, mert nem is akar magának ilyet.

Dokumentumregény? Családtörténet? Történelmi sztorigyűjtemény? Ahogy egy kicsit mindegyik, úgy lényegében egyik sem. "Ez a könyv - címével ellentétben - nem a nagyapámról szól" - vallja be Gärtner-Kertész rögtön az előszó első mondatában. De akkor miért van szükség erre a - legalábbis a cím alapján - hősnek tűnő alakra, és miért kutatjuk, hogy az első világháború után "mi az ördögöt is keresett egy zászlóaljnyi fegyver és lőszer" házának jókora pincéjében?

Ha valóban hagyományos értelemben vett regénnyel állnánk szemben, akkor most minden bizonnyal hosszú nyomozásba keverednénk, ám a Nagyapám fegyvert rejteget nem kecsegtet ilyesmivel, hiszen hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a nagyapa személye valójában csak viszonyítási pontként szolgál a könyvben közölt dokumentum-, kép- és idézethalomhoz. Ezekből egyébként sok mindenről tudomást szerezhetünk: így például az osztrák-magyar sereg fehérnemű-ellátási problémáiról, kudarcba fulladt, ma már komikusnak ható merényletkísérletekről, a világpolitikát állítólag alakító szerelmekről, féltékenységekről, személyes kicsinyességekről; korábban felbukkan a tizenkilenc éves Rákosi, Ady indulatos leveleket vált költő barátjával, a későbbi román miniszterelnökkel, de még arra is marad idő, hogy megidézzük Kosztolányi és Kun Béla kedélyesnek éppen nem mondható társalgását.

A történetek egyenként mind szórakoztatóak, az utókor bölcs mosolya ott ül az arcunkon, de a sok bulvármorzsa mégsem áll össze egésszé. A szöveget túl sűrűn szabdalják szét az idézetek, a lábjegyzetelés idegenül hat ilyen sztorik mellett, a képek gyakran nem egészítik ki a történetet, egyszóval minden az ellen dolgozik, hogy a szerző végre elkezdje azt, amire várunk: a mesélést.

Scolar, 2012, 280 oldal, 2950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.