Könyv

Gärtner-Kertész Tibor: Nagyapám fegyvert rejteget

  • Czinki Ferenc
  • 2012. november 4.

Könyv

Nehéz lenne eltalálni a könyv műfaját, talán éppen azért, mert nem is akar magának ilyet.

Dokumentumregény? Családtörténet? Történelmi sztorigyűjtemény? Ahogy egy kicsit mindegyik, úgy lényegében egyik sem. "Ez a könyv - címével ellentétben - nem a nagyapámról szól" - vallja be Gärtner-Kertész rögtön az előszó első mondatában. De akkor miért van szükség erre a - legalábbis a cím alapján - hősnek tűnő alakra, és miért kutatjuk, hogy az első világháború után "mi az ördögöt is keresett egy zászlóaljnyi fegyver és lőszer" házának jókora pincéjében?

Ha valóban hagyományos értelemben vett regénnyel állnánk szemben, akkor most minden bizonnyal hosszú nyomozásba keverednénk, ám a Nagyapám fegyvert rejteget nem kecsegtet ilyesmivel, hiszen hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a nagyapa személye valójában csak viszonyítási pontként szolgál a könyvben közölt dokumentum-, kép- és idézethalomhoz. Ezekből egyébként sok mindenről tudomást szerezhetünk: így például az osztrák-magyar sereg fehérnemű-ellátási problémáiról, kudarcba fulladt, ma már komikusnak ható merényletkísérletekről, a világpolitikát állítólag alakító szerelmekről, féltékenységekről, személyes kicsinyességekről; korábban felbukkan a tizenkilenc éves Rákosi, Ady indulatos leveleket vált költő barátjával, a későbbi román miniszterelnökkel, de még arra is marad idő, hogy megidézzük Kosztolányi és Kun Béla kedélyesnek éppen nem mondható társalgását.

A történetek egyenként mind szórakoztatóak, az utókor bölcs mosolya ott ül az arcunkon, de a sok bulvármorzsa mégsem áll össze egésszé. A szöveget túl sűrűn szabdalják szét az idézetek, a lábjegyzetelés idegenül hat ilyen sztorik mellett, a képek gyakran nem egészítik ki a történetet, egyszóval minden az ellen dolgozik, hogy a szerző végre elkezdje azt, amire várunk: a mesélést.

Scolar, 2012, 280 oldal, 2950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."