Könyv

Gärtner-Kertész Tibor: Nagyapám fegyvert rejteget

  • Czinki Ferenc
  • 2012. november 4.

Könyv

Nehéz lenne eltalálni a könyv műfaját, talán éppen azért, mert nem is akar magának ilyet.

Dokumentumregény? Családtörténet? Történelmi sztorigyűjtemény? Ahogy egy kicsit mindegyik, úgy lényegében egyik sem. "Ez a könyv - címével ellentétben - nem a nagyapámról szól" - vallja be Gärtner-Kertész rögtön az előszó első mondatában. De akkor miért van szükség erre a - legalábbis a cím alapján - hősnek tűnő alakra, és miért kutatjuk, hogy az első világháború után "mi az ördögöt is keresett egy zászlóaljnyi fegyver és lőszer" házának jókora pincéjében?

Ha valóban hagyományos értelemben vett regénnyel állnánk szemben, akkor most minden bizonnyal hosszú nyomozásba keverednénk, ám a Nagyapám fegyvert rejteget nem kecsegtet ilyesmivel, hiszen hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a nagyapa személye valójában csak viszonyítási pontként szolgál a könyvben közölt dokumentum-, kép- és idézethalomhoz. Ezekből egyébként sok mindenről tudomást szerezhetünk: így például az osztrák-magyar sereg fehérnemű-ellátási problémáiról, kudarcba fulladt, ma már komikusnak ható merényletkísérletekről, a világpolitikát állítólag alakító szerelmekről, féltékenységekről, személyes kicsinyességekről; korábban felbukkan a tizenkilenc éves Rákosi, Ady indulatos leveleket vált költő barátjával, a későbbi román miniszterelnökkel, de még arra is marad idő, hogy megidézzük Kosztolányi és Kun Béla kedélyesnek éppen nem mondható társalgását.

A történetek egyenként mind szórakoztatóak, az utókor bölcs mosolya ott ül az arcunkon, de a sok bulvármorzsa mégsem áll össze egésszé. A szöveget túl sűrűn szabdalják szét az idézetek, a lábjegyzetelés idegenül hat ilyen sztorik mellett, a képek gyakran nem egészítik ki a történetet, egyszóval minden az ellen dolgozik, hogy a szerző végre elkezdje azt, amire várunk: a mesélést.

Scolar, 2012, 280 oldal, 2950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.