Könyv

Gärtner-Kertész Tibor: Nagyapám fegyvert rejteget

  • Czinki Ferenc
  • 2012. november 4.

Könyv

Nehéz lenne eltalálni a könyv műfaját, talán éppen azért, mert nem is akar magának ilyet.

Dokumentumregény? Családtörténet? Történelmi sztorigyűjtemény? Ahogy egy kicsit mindegyik, úgy lényegében egyik sem. "Ez a könyv - címével ellentétben - nem a nagyapámról szól" - vallja be Gärtner-Kertész rögtön az előszó első mondatában. De akkor miért van szükség erre a - legalábbis a cím alapján - hősnek tűnő alakra, és miért kutatjuk, hogy az első világháború után "mi az ördögöt is keresett egy zászlóaljnyi fegyver és lőszer" házának jókora pincéjében?

Ha valóban hagyományos értelemben vett regénnyel állnánk szemben, akkor most minden bizonnyal hosszú nyomozásba keverednénk, ám a Nagyapám fegyvert rejteget nem kecsegtet ilyesmivel, hiszen hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a nagyapa személye valójában csak viszonyítási pontként szolgál a könyvben közölt dokumentum-, kép- és idézethalomhoz. Ezekből egyébként sok mindenről tudomást szerezhetünk: így például az osztrák-magyar sereg fehérnemű-ellátási problémáiról, kudarcba fulladt, ma már komikusnak ható merényletkísérletekről, a világpolitikát állítólag alakító szerelmekről, féltékenységekről, személyes kicsinyességekről; korábban felbukkan a tizenkilenc éves Rákosi, Ady indulatos leveleket vált költő barátjával, a későbbi román miniszterelnökkel, de még arra is marad idő, hogy megidézzük Kosztolányi és Kun Béla kedélyesnek éppen nem mondható társalgását.

A történetek egyenként mind szórakoztatóak, az utókor bölcs mosolya ott ül az arcunkon, de a sok bulvármorzsa mégsem áll össze egésszé. A szöveget túl sűrűn szabdalják szét az idézetek, a lábjegyzetelés idegenül hat ilyen sztorik mellett, a képek gyakran nem egészítik ki a történetet, egyszóval minden az ellen dolgozik, hogy a szerző végre elkezdje azt, amire várunk: a mesélést.

Scolar, 2012, 280 oldal, 2950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.