Ilyen volt, ilyen lett (Sting: Széttört zene)

  • Deák Viktória
  • 2004. november 25.

Könyv

Ezt mutatják a szerzõt ábrázoló fotók a könyv cím- és hátlapján, sõt a gerincén is. Ilyen volt tízéves kora tájékán; nagyjából, mint akármelyik kissrác a 60-as évek elején. És ilyen ma, ötven körül, amikor - ismét látszatra - olyan, mint akármelyik jó karban lévõ kortársa, holott tudjuk, ez csak az igazság egyik fele.

Ezt mutatják a szerzõt ábrázoló fotók a könyv cím- és hátlapján, sõt a gerincén is. Ilyen volt tízéves kora tájékán; nagyjából, mint akármelyik kissrác a 60-as évek elején. És ilyen ma, ötven körül, amikor - ismét látszatra - olyan, mint akármelyik jó karban lévõ kortársa, holott tudjuk, ez csak az igazság egyik fele. Nyilván neki is alapvetõen ugyanazokkal a problémákkal kell(ett) szembenéznie, mint akárki másnak (megtanulni eligazodni az életben, meglelni saját útját és azokat, akikkel együtt stb.), de tudjuk, közben olyan képessé-geket fedezett fel és hozott mûkö-désbe önmagában, s ezáltal olyan szintre jutott, mint nagyon kevesen. E "csekélység" az, amitõl egy híres ember élete más és ily módon érdekesebb lehet, mint az átlagé, a miénk, ezért (is) olvassuk el az övét, és (többek között) ezért sem írjuk meg a sajátunkat.

Piszok nehéz lehet olyan dalt írni és ráadásul úgy elõadni, hogy arra a fél világ rezonáljon. Stingnek ebben meglehetõs praxisa van 1977 óta. Egy könyv azonban egész más szakmai problémákat jelent. Álmából felkeltve is egymás mellé tud tenni három akkordot úgy, hogy az már a zene illúzióját keltse, de itt mondatokat, bekezdéseket,

fejezeteket kell összetákolni,

hogy azok önmagukban és egymásra épülve is megálljanak, háromszáz oldalon keresztül. Bármikor rögtönöz egy dalocskát az el-válásról, de itt pontos és átélhetõ prózába kell átültetnie a szerelmei sorsát vagy a szülei halálát. S mindazt, amit akkor gondolt és tett (vagy nem tett), mindazt, ami addig és azután vele, velük történt. Szabad a pálya, meg lehet próbálni, piszok nehéz. Sting megcsinálta. Apró betûs írói segéderõ nélkül, saját kezûleg.

Hallucinogén élménybõl indít: pokoli megtisztulásban részesíti egy brazíliai gyülekezet fáradt olajra emlékeztetõ ayahuasca-fõzete. Hányinger és víziók közepette gombolyítja vissza élete fonalát, s kezdi önmaga számára is értelmezni mindazt, ami vele és körülötte történt. A felnõttek és gyerekek cselekedeit, meg a sajátjait. Pszichologizálása tán alapszintû, de legalább követhetõ; hozzáállása önironikus, ezért is õszintének hat; stílusa olvasmányos, szókincse literátus emberre vall (képes négyoldalnyi térben öt olyan kifejezést is elszórni, amitõl szótár felé nyúlkál a kéz: ontológiai, mudra, zoetrop, hübrisz, tantrikus), de e jellemzõ felvillanások ellenére sem válik mesterkéltté. Magával tud vinni a dokkok környékétõl (ahol hatalmas hajótestek takarják el a horizontot - s ha már nem, az a gazdasági válság) a kis klubok sörfoltoktól ragacsos színpadjain keresztül az évszázados kastéllyal és mesterséges tóval teljes vidéki birtokáig, mindezt laza kultúrtörténeti háttér-festéssel (római kori romok, náci bombák nyomai, Wittgenstein kedvenc kocsmája, iskolarendszer és társadalmi osztályszerkezet összefüggései, a bingó jelentõsége az észak-angliai munkásklubokban stb.). Érdekes, ahogy visszatekintve fölfedezi gyermek- és ifjúkori tetteiben a leendõ énekest, zenészt (sõt: basszusgitárost) és elõadót, s ahogy színpadi szereplésként éli meg a ministrálást, miközben az egyház által rákényszerített hazugság (hogy gyónáskor be kell vallania amúgy el se követett bûneit) egy életre eltávolítja a katolicizmustól. S persze ahogy magába szívja és egyre tudatosabb munkával feldolgozza zenei élményeit a musicaltõl a Beatlesig, Jimi Hendrix newcastle-i szélviharától Stanley Clark (Return To Forever, basszus) virtuozitásáig, mígnem eljut kedvenc kis punkzenekara, a Penetration és a Sex Pistols elismeréséig. Nekem különösen izgalmas, ahogy megjelenik a Police-t inspiráló és körülvevõ punkszíntér figurái között Mark P. (Sniffin' Glue fanzine, Alternative TV zenekar), akivel volt szerencsém találkozni Londonban, de ettõl függetlenül mondom, ügyesen sztorizik, az pedig kifejezetten frappáns, ahogy az általa tisztelt személyiségeket (legyen az középiskolai tanár vagy Miles Davis) Mr.-ként emlegeti.

A fordítás - a kötet elsõ felében M. Nagy Miklós, a másodikban Gy. Horváth Péter munkája - gördülékeny, érzésem szerint pontosan követi az eredeti szöveg hangulatát, jó és rossz értelemben egyaránt. Nem javítják fel, ha Sting közhelyesen fogalmaz (pl. szimpla anglicizmussal azt írja, hogy valaki összetörte a szívét), de visszaadják, ha találóan (amikor pl. azt írja, hogy a jampik - ezek valószínûleg a Teddy boyok - piperkõc keményfiúk). Akad egy-egy kétséges megoldás (pl. nem biztos, hogy a brothel creepert érdemes szó szerint "bordélyjáró" cipõnek fordítani - ez vastaggumi talpú surranó), sõt hiba is (filmforgatásnál az extra magyarul statisztát jelent), a 47. oldalon pedig képtelen vagyok felfedezni az állítólagos leheletnyi különbséget egy tory választási plakát és a rá feleselõ munkáspárti fal-ragasz megidézett szövegében (mindkettõnél ugyanazt látom: "EZ J" VOLT, NEM?"), de mindent egybevetve, szimpatikus könyv ez - amilyen maga Sting is.

Szõnyei Tamás

Európa Könyvkiadó, 2004, 285 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.