Alapanyag (Barry Gifford: Veszett a világ)

  • - legát -
  • 2004. november 25.

Könyv

Hiába csillog a könyv borítóján neonban úszó álommotel a Chrysler high-tech retromobiljával, a világ túlságosan veszett ahhoz, hogy ilyen egyszerûen megváltozzék: Nicholas Cage kígyóbõr zakóját, Laura Dern korai Madonna-szerkóit, Willem Dafoe odvas fogait nem lehet csak úgy elfelejteni.

Hiába csillog a könyv borítóján neonban úszó álommotel a Chrysler high-tech retromobiljával, a világ túlságosan veszett ahhoz, hogy ilyen egyszerûen megváltozzék: Nicholas Cage kígyóbõr zakóját, Laura Dern korai Madonna-szerkóit, Willem Dafoe odvas fogait nem lehet csak úgy elfelejteni. Az 1990-ben készült film, David Lynch utolsó, még földi logikával követhetõ, a mester spirituális perverzitásban való alámerülését közvet-lenül megelõzõ mûve vérrel, verejtékkel, vuduval. A baljós - ám hepienddel záruló - mozi alapanyaga, Barry Gifford munkája tizennégy év után jelent meg magyarul, Greskovits Endre fordításában. Ami a legfontosabb: Lynch filmjéhez képest Sailor és Lula szerelmi ámokfutása, nyomukban az irodalmi terveket dédelgetõ magándetektívvel, a titkos gyilkos mamával könnyû, nyári olvasmány, és ezzel helyben vagyunk: ha ugyanis sikerül a lehetetlen, és függetlenítjük magunkat Lynchtõl, egy másik amerikai filmkópé, John Waters ugrik be. Gifford könyvében az alakok sokkal inkább a rózsaszín flamingók ultralight-perverz kisvárosi hülyéi, mint Lynch szupernehézsúlyú pszichopatái. És hogy még teljesebb legyen a kavar: a filmmel ellentétben Marietta, Lula aggódó mamája nem is "titkos gyilkos", hogy csak egyet említsünk a sok-sok eltérõ részlet közül.

Mégsem intézhetjük el a dolgot annyival, hogy a könyv más, mint a film. Elõször is: nem könyv, pontosabban nem irodalmi mû, legfeljebb vázlat. Mintha Gifford egy poros konyhában hadonászna a légycsapóval, néha célba talál, de ettõl még a végeredmény, noha szórakoztató és élvezetes, meglehetõsen soványka. Az alakok üresek, mint a sörösüveg visszaváltás elõtt, a kulcsjelenetek - például az üzlet kirablása, ami Sailor vesztét okozza - elnagyoltak, ellenben csak úgy hemzsegnek benne a vicces, ám kétségtelenül öncélú részletek, például a magándetektív, Johnnie Farragut novellái.

Lynch filmje a bizonyíték, hogy a Veszett a világ "átkozottul" jó alapanyag, Barry Giffordnak azonban nem volt türelme ahhoz, hogy kellõképpen elbogarásszon vele, így csupán ígéretet tett egy igazán ütõs lektûrre. Ügyes iparosként leszállított egy szórakoztató, olvasmányos írást, a többit a zsenire bízta. Leginkább azért érdemes elolvasni, mert kedvet csinál, hogy újra felfedezzük a filmet, amelynek megtekintése után a kötetet visszatehetjük a helyére: a ponyvára.

- legát -

Ulpius-ház Kiadó, fordította: Greskovits Endre, 2004, 176 oldal, 2480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)