képregény - MANGA SHAKESPEARE - HAMLET

  • - kg -
  • 2010. szeptember 30.

Könyv

Pont mi ne közöljünk képregényt? E merőben költői kérdés az Élet és Irodalom hasábjain volt olvasható 1964-ben, és az olvasók válaszait meg sem várva a lap azonmód le is közölte A varázshegy 12 képkockás változatát (rajzolta Gyulai Líviusz). Egy kis kekeckedés, főleg ha az nem lenéző, inkább ironikus, és még meló is van benne, mint Gyulai 12 kockájában, sosem ártott a mára minden nagykorúsági teszten átesett műfajnak. Aggályok persze mind a mai napig felmerülnek, főleg, ha a képregény az irodalom térfelére merészkedik - egy-két jajkiáltásra ilyenkor azért bizton számítani, akár látatlanban is.

Shakespeare-re persze annyian rájárnak, miért pont a képregényesek maradtak volna ki a buliból? Nem is maradtak, készült már hagyományos képregény-elbeszélés is a Bárd dolgaiból, az angol SelfMade Hero kiadó viszont a mangastíl hozzáadott értékével hiphoposította W. S.-t. Ennek eredménye a Manga Shakespeare sorozat - az elsõ hozzánk is elérkezett fecske pedig a dán királyfi.

Cybervilág, 2017, globális klímaváltozás és a klasszikus manga-iránnyal ellentétes, Nyugat-barát haladás; ez mind nyomaszthatná a milliószor feldolgozott sarjat, de õt, makacs egy hõs, továbbra is csak apja szelleme és anyja gyanúsan gyors férjhezmenetele nyugtalanítja - tisztára, mint Shakespeare-nél. Az ifjú dán dumái is elég erõsek, és ugyanez elmondható kompániája összes többi tagjáról is - hát igen, Shakespeare megdolgozott a pénzünkért, Nádasdy Ádám, a sorozat szerkesztõ-fordítója pedig kis mennyiségben is addiktív Shakespeare-sziporkákkal töltötte meg a szövegbuborékok adta csekély felületet. Jól hangzik, hogy Manga Shakespeare, és ami a cím után jön, abban sincsen semmi kivetnivaló, csak a küzdelem érzõdik olykor, hogy a képek lépést tartsanak a szöveggel.

Fordította: Nádasdy Ádám. Illusztráció: Emma Vieceli. Agave, 2010, 193 oldal, 2980 Ft

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.