Könyv

Mészöly Ágnes: Rókabérc, haláltúra

  • - cd -
  • 2018. szeptember 16.

Könyv

Kézenfekvő klisé egy közösség tagjait egy osztálytalálkozó alkalmával krimibe oltott gyilkossággal próbára tenni. Mérsékelten izgalmas, ha mindezt a szerző vállaltan Agatha Christie nyomdokait követve teszi

Kézenfekvő klisé egy közösség tagjait egy osztálytalálkozó alkalmával krimibe oltott gyilkossággal próbára tenni. Mérsékelten izgalmas, ha mindezt a szerző vállaltan Agatha Christie nyomdokait követve teszi. Egy mindentől elzárt vadászházban gyűlik össze tizennégy egykori gimnáziumi osztálytárs, akik huszonnyolc éve minden ősszel eltöltenek együtt egy hosszú hétvégét. A kezdeti nyomott hangulatból egyszer csak egy haláleset és az abból következő nyomozás részletei, majd annak következményei bontakoznak ki. A gyerek- és ifjúsági történetek szerzőjeként ismert Mészöly Ágnes biztos, ami biztos alapon tökéletesre konstruált szerkezettel viszi végig a történetet, nagy hangsúlyt fektet valamennyi szereplő ábrázolására, egyfajta stílusgyakorlatként mutatja be különbözőségüket, de nem részletezi a múltbéli kötődéseket, eseményeket. Bár kísérletet tesz a nyomozás okozta vélt vagy valós izgalom fenntartására, a siker nem épp maradandó. A fordulatokban gazdag, mégis kiszámítható dramaturgia nem kreál elég feszültséget, de a témaválasztás, az osztálytalálkozó mint esemény azért olyan rejtett frusztrációt, megfelelési kényszert és különböző komplexusokat hív életre, amelyek más dimenzióban okoznak kellemesnek nem mondható, ám ezúttal hatásos bizsergést. Az okos, sokszor humoros krimi a gyilkossági történeten túl terápia is, csak szereplői a szokásos önismereti túrához képest felettébb nagy árat fizetnek az önhazugságok felismeréséért, a komfortos élet rejtett buktatóinak leleplezéséért.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.