Könyv

Nagypál István: A fiúkról

  • Szöllősi Barnabás
  • 2013. január 6.

Könyv

A nehezen kibogozható utalásrendszert működtető három ciklus egy-egy regényt idéz meg: Herman Hesse Demián, Siegfried Lenz Arne hagyatéka és Robert Musil Törless iskolaévei című könyveinek főhősei válnak a versek főszereplőivé, ám a három alak összemosódik, s még az eredeti művek ismeretében sem világos kötetbéli jelentésük.

Demián Hessénél az önkeresés segítő szelleme. Itt egy kortalan baráttal találkozunk, aki végigkíséri a beszélő felnövését, akár Hesse Bildungsromanjában. De a beszélő személye, környezete és története csak homályosan olvasható ki a szövegekből. Sokszor nem világos, hogy a megszólaló férfi-e vagy nő, illetve hogy a megszólított maga Demián vagy inkább egy harmadik személy. Siegfried Lenz műve az öngyilkos apától árván maradt kamasz tragédiája. Az Arne ciklus átemeli a regény hamburgi kikötőinek világát; erős, ázott őszi hangulatot eredményez a víz és a magány motívumának kitartása. A szövegek egyirányú párbeszédekhez hasonlítanak: tiszta a viszony a versek beszélője és megszólítottja között. A kötet legsikerültebb része sajnos egyben a legrövidebb is. A katonaiskola kegyetlenségei helyett Törless neve a fiúk egymásrautaltságát reprezentálja. Összezárt hálótársak intim pillanatai sorakoznak ebben a ciklusban: ügyetlen, kamaszos próbálkozások a fiúszerelemre. Nagypál hangsúlyosabban idézi meg Saint-Exupéry kis hercegének elemi szelídségét, mint Musilt, ám ez is inkább véletlenül talált kép (Törless utazik), amely nem szervesen épül bele a szövegekbe, hanem kitett szerzői koncepcióként vonul rajtuk végig.

Nagypál István jó színvonalon, erős vizualitással versel. De hiába a feszesen kitartott, három-négy soros rímtelen strófák, a költői eszközök elegáns redukálása, ha a kötet látványos tervezettsége csak sejthető szándék marad, s a gyakorlatban kevésbé érvényesül.

JAK-Prae.hu, 2012, 68 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.