Könyv

Nagypál István: A fiúkról

  • Szöllősi Barnabás
  • 2013. január 6.

Könyv

A nehezen kibogozható utalásrendszert működtető három ciklus egy-egy regényt idéz meg: Herman Hesse Demián, Siegfried Lenz Arne hagyatéka és Robert Musil Törless iskolaévei című könyveinek főhősei válnak a versek főszereplőivé, ám a három alak összemosódik, s még az eredeti művek ismeretében sem világos kötetbéli jelentésük.

Demián Hessénél az önkeresés segítő szelleme. Itt egy kortalan baráttal találkozunk, aki végigkíséri a beszélő felnövését, akár Hesse Bildungsromanjában. De a beszélő személye, környezete és története csak homályosan olvasható ki a szövegekből. Sokszor nem világos, hogy a megszólaló férfi-e vagy nő, illetve hogy a megszólított maga Demián vagy inkább egy harmadik személy. Siegfried Lenz műve az öngyilkos apától árván maradt kamasz tragédiája. Az Arne ciklus átemeli a regény hamburgi kikötőinek világát; erős, ázott őszi hangulatot eredményez a víz és a magány motívumának kitartása. A szövegek egyirányú párbeszédekhez hasonlítanak: tiszta a viszony a versek beszélője és megszólítottja között. A kötet legsikerültebb része sajnos egyben a legrövidebb is. A katonaiskola kegyetlenségei helyett Törless neve a fiúk egymásrautaltságát reprezentálja. Összezárt hálótársak intim pillanatai sorakoznak ebben a ciklusban: ügyetlen, kamaszos próbálkozások a fiúszerelemre. Nagypál hangsúlyosabban idézi meg Saint-Exupéry kis hercegének elemi szelídségét, mint Musilt, ám ez is inkább véletlenül talált kép (Törless utazik), amely nem szervesen épül bele a szövegekbe, hanem kitett szerzői koncepcióként vonul rajtuk végig.

Nagypál István jó színvonalon, erős vizualitással versel. De hiába a feszesen kitartott, három-négy soros rímtelen strófák, a költői eszközök elegáns redukálása, ha a kötet látványos tervezettsége csak sejthető szándék marad, s a gyakorlatban kevésbé érvényesül.

JAK-Prae.hu, 2012, 68 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.