Üzekedő nemzettestek

Závada Pál: Janka estéi

  • Herczog Noémi
  • 2013. január 6.

Könyv


Závada Pál első drámakötetéhez saját regényeit vette alapul, és a már azokban is hangsúlyos problémát, a szociológiai-történeti háttér, illetve a személyes szint, az univerzális drive, a nemzeti, etnikai különbségeket felülíró "baszdüh" közti feszültséget, tehát a nemzettest és az üzekedő test tusáját helyezte a középpontba. A kétfajta testről való beszédmód valamilyen módon mindhárom drámában egymásnak feszül, hol erre, hol arra billegve a didaxis, az anakronizmus és a bonmot között. Ahogy a Magyar ünnepben énekli a Kar: "még a baszhatnék is, esküszöm, magyar"; vagy hogy a mámor "az anya nemzettest lába közé repít".

Mindhárom dráma hívható történelminek, sőt, nemzetinek is abban az értelemben, ahogy Térey magyartrilógiája az: nem lehet róluk az ábrázolt múltról, a magyar huszadik századról való tudás nélkül beszélni. Trilógiának is tekinthetőek, igaz, hogy Závada regénytrilógiájából csak kettő van átfedésben a darabok eredetijeként szolgáló művekkel (a Magyar ünnep az Idegen testünk alapján íródott, nem pedig a Milotából).

Szimpatikus a darabok gondolkodása a történelemről (például hogy milyen kudarcok teszik a fajvédőt), és a hiányosságokért akár kárpótolhatna is a regényekből kölcsönzött gazdag nyelv és a hiteles részletek. De ettől még zavaró marad, hogy bizonyos szereplők egyértelmű erkölcsi fölénye miatt olykor didaktikussá válnak a konfliktusok, és legtöbbször zárójelbe kerül azoknak az érzelmi igazsága, akikkel történetileg nem szeretnénk azonosulni. A Jadviga párnájának naplójában egymást kommentálják a bejegyzések szerzői, mint a középkori margináliák írói, felülírva a köztük lévő időtávolságot. Ez a regény meghatározó és jól sikerült húzása, a dráma szempontjából viszont nem szerencsés, hogy megmarad a naplómotívum, mert nem tud olyan nézőpontváltásokkal élni, mint a regény. Rátelepszik még a cselekményre egy görög kórus is, amely hajlamos bizonyos igazságok kimondására, és majdnem olyan, mint egy primer mesélő - bár ennél azért Závada rafináltabb. A szereplők apolitikus életére is erősen kiható történelmi háttérnél egyértelműen kidolgozottabb a móriczos privát szál, a magyar Bovaryné-történet.

A két másik drámát, a Magyar ünnepet és a Janka estéit ismét egy nő, Weiner Janka alakja köti össze, noha nem egészen ugyanaz a Janka. Az előbbi szalonjában "igen magas erkölcsi nívó uralkodik", a feddhetetlen, frappáns házigazda úgy ítéli el a trianonozást, ahogyan az talán csak mai nézőpontunkból lehetséges. A harmadik darab Jankája ennél öszszetettebb. Az éles eszű, szexi, emancipált nőt libidója vagy ambíciója egyáltalán nem arra űzi, amerre morálja vezetné. Megrázó, ahogy az őt hiába szerető férfit még el is árulja későbbi férjéért, miközben felsejlik, hogy - Jadvigához hasonlóan - talán csak nő mellett talált valódi meghittségre. Bár a kar szerepe itt is zavaros és túlterhelt, a Janka estéi (az alapjául szolgáló A fényképész utókorából is következően) a legösszetettebb dráma. A korábbi józan nő, az áldozat is elnyomóvá válik, nem képes elfogadni fia homoszexualitását. Itt - a kart kivéve - nincsen erkölcsi megmondó, mint korábban Weiner Janka, minden szereplő áldozat és elnyomó egyben. Innen lenne érdemes folytatni.

Magvető, 2012, 380 oldal, 3290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.