Üzekedő nemzettestek

Závada Pál: Janka estéi

  • Herczog Noémi
  • 2013. január 6.

Könyv


Závada Pál első drámakötetéhez saját regényeit vette alapul, és a már azokban is hangsúlyos problémát, a szociológiai-történeti háttér, illetve a személyes szint, az univerzális drive, a nemzeti, etnikai különbségeket felülíró "baszdüh" közti feszültséget, tehát a nemzettest és az üzekedő test tusáját helyezte a középpontba. A kétfajta testről való beszédmód valamilyen módon mindhárom drámában egymásnak feszül, hol erre, hol arra billegve a didaxis, az anakronizmus és a bonmot között. Ahogy a Magyar ünnepben énekli a Kar: "még a baszhatnék is, esküszöm, magyar"; vagy hogy a mámor "az anya nemzettest lába közé repít".

Mindhárom dráma hívható történelminek, sőt, nemzetinek is abban az értelemben, ahogy Térey magyartrilógiája az: nem lehet róluk az ábrázolt múltról, a magyar huszadik századról való tudás nélkül beszélni. Trilógiának is tekinthetőek, igaz, hogy Závada regénytrilógiájából csak kettő van átfedésben a darabok eredetijeként szolgáló művekkel (a Magyar ünnep az Idegen testünk alapján íródott, nem pedig a Milotából).

Szimpatikus a darabok gondolkodása a történelemről (például hogy milyen kudarcok teszik a fajvédőt), és a hiányosságokért akár kárpótolhatna is a regényekből kölcsönzött gazdag nyelv és a hiteles részletek. De ettől még zavaró marad, hogy bizonyos szereplők egyértelmű erkölcsi fölénye miatt olykor didaktikussá válnak a konfliktusok, és legtöbbször zárójelbe kerül azoknak az érzelmi igazsága, akikkel történetileg nem szeretnénk azonosulni. A Jadviga párnájának naplójában egymást kommentálják a bejegyzések szerzői, mint a középkori margináliák írói, felülírva a köztük lévő időtávolságot. Ez a regény meghatározó és jól sikerült húzása, a dráma szempontjából viszont nem szerencsés, hogy megmarad a naplómotívum, mert nem tud olyan nézőpontváltásokkal élni, mint a regény. Rátelepszik még a cselekményre egy görög kórus is, amely hajlamos bizonyos igazságok kimondására, és majdnem olyan, mint egy primer mesélő - bár ennél azért Závada rafináltabb. A szereplők apolitikus életére is erősen kiható történelmi háttérnél egyértelműen kidolgozottabb a móriczos privát szál, a magyar Bovaryné-történet.

A két másik drámát, a Magyar ünnepet és a Janka estéit ismét egy nő, Weiner Janka alakja köti össze, noha nem egészen ugyanaz a Janka. Az előbbi szalonjában "igen magas erkölcsi nívó uralkodik", a feddhetetlen, frappáns házigazda úgy ítéli el a trianonozást, ahogyan az talán csak mai nézőpontunkból lehetséges. A harmadik darab Jankája ennél öszszetettebb. Az éles eszű, szexi, emancipált nőt libidója vagy ambíciója egyáltalán nem arra űzi, amerre morálja vezetné. Megrázó, ahogy az őt hiába szerető férfit még el is árulja későbbi férjéért, miközben felsejlik, hogy - Jadvigához hasonlóan - talán csak nő mellett talált valódi meghittségre. Bár a kar szerepe itt is zavaros és túlterhelt, a Janka estéi (az alapjául szolgáló A fényképész utókorából is következően) a legösszetettebb dráma. A korábbi józan nő, az áldozat is elnyomóvá válik, nem képes elfogadni fia homoszexualitását. Itt - a kart kivéve - nincsen erkölcsi megmondó, mint korábban Weiner Janka, minden szereplő áldozat és elnyomó egyben. Innen lenne érdemes folytatni.

Magvető, 2012, 380 oldal, 3290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.