Könyv

Szolcsányi Ákos: A felszínről

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2013. január 6.

Könyv

Szolcsányi Ákos A felszínről című második kötete inkább ellensúlyozza, mint folytatja az előzőt. A Csehország szép, útjai jók a legérdekesebb és legkérdésesebb jellemzője az a közvetlenség volt, amivel a gyerek-, kamasz- és fiatalkor néha banális konkrétumait (a májkrémes kiflitől a Garfield-poszterig) beépítette.

Ennek nyomán ott helyenként a reflektálatlan énköltészet szelleme kísértett; a négy év után érkező A felszínről viszont csupa szerep- és portréverset tartalmaz, legtöbbször címük is a beszélő vagy tárgyszemélyt nevezi meg, pontosabban azt, miféle csoport vagy tulajdonság reprezentánsa ő: Az üldözöttektől A kamionsofőrig. De eltűnt a bemutatkozás eklektikussága is: mindegyik vers mottója Szép Ernő Néked szóljából származik, de ennél sokkal erősebb kötőanyag a végig kitartott hűvös, távolságtartó tónus - ez a prózai, leíró-konstatáló alaphang csak néha sűrűsödik szentenciózussá, vagy színesedik hol jobban, hol kevésbé sikerült hasonlatokkal ("nyugodtan alszom, mint a tíz perce terhesek", "résmentesek, mint citromon a sárga"). Ez a hang így inkább a köteté, mint az egyes versalanyoké. A hasonlatok is inkább következnek e költészet logikájából, mint a konkrét szituációkból, melyekkel sokszor beláthatatlan a kapcsolatuk: nyilvánvalóan stilizált monológok ezek, melyek egyébként sem sokat vesződnek a megszólalások motiválásával. Ám ez a hang meg is marad csupán hangnak, nem lehet mögé a szövegeket elrendező perspektívával vagy szándékkal rendelkező alakot rekonstruálni - ebben az én és a másik közötti szürke zónában pedig ekképp nincs mód sem átélésre, sem involválódásra. Semleges enciklopédia tehát e kötet, mely a megszokott és a szokatlan közötti határvidékre szűkíti vizsgálatát: a transzvesztitát, a vegetáriánus kínai szakácsot, az elefántvadászt figyelve átlépünk a szűken vett normalitáson, de biztonságba húzódunk a radikálisabb egzisztenciális tapasztalatok elől.

Kalligram, 2012, 86 oldal, 2100 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.