Könyv

Szolcsányi Ákos: A felszínről

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2013. január 6.

Könyv

Szolcsányi Ákos A felszínről című második kötete inkább ellensúlyozza, mint folytatja az előzőt. A Csehország szép, útjai jók a legérdekesebb és legkérdésesebb jellemzője az a közvetlenség volt, amivel a gyerek-, kamasz- és fiatalkor néha banális konkrétumait (a májkrémes kiflitől a Garfield-poszterig) beépítette.

Ennek nyomán ott helyenként a reflektálatlan énköltészet szelleme kísértett; a négy év után érkező A felszínről viszont csupa szerep- és portréverset tartalmaz, legtöbbször címük is a beszélő vagy tárgyszemélyt nevezi meg, pontosabban azt, miféle csoport vagy tulajdonság reprezentánsa ő: Az üldözöttektől A kamionsofőrig. De eltűnt a bemutatkozás eklektikussága is: mindegyik vers mottója Szép Ernő Néked szóljából származik, de ennél sokkal erősebb kötőanyag a végig kitartott hűvös, távolságtartó tónus - ez a prózai, leíró-konstatáló alaphang csak néha sűrűsödik szentenciózussá, vagy színesedik hol jobban, hol kevésbé sikerült hasonlatokkal ("nyugodtan alszom, mint a tíz perce terhesek", "résmentesek, mint citromon a sárga"). Ez a hang így inkább a köteté, mint az egyes versalanyoké. A hasonlatok is inkább következnek e költészet logikájából, mint a konkrét szituációkból, melyekkel sokszor beláthatatlan a kapcsolatuk: nyilvánvalóan stilizált monológok ezek, melyek egyébként sem sokat vesződnek a megszólalások motiválásával. Ám ez a hang meg is marad csupán hangnak, nem lehet mögé a szövegeket elrendező perspektívával vagy szándékkal rendelkező alakot rekonstruálni - ebben az én és a másik közötti szürke zónában pedig ekképp nincs mód sem átélésre, sem involválódásra. Semleges enciklopédia tehát e kötet, mely a megszokott és a szokatlan közötti határvidékre szűkíti vizsgálatát: a transzvesztitát, a vegetáriánus kínai szakácsot, az elefántvadászt figyelve átlépünk a szűken vett normalitáson, de biztonságba húzódunk a radikálisabb egzisztenciális tapasztalatok elől.

Kalligram, 2012, 86 oldal, 2100 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.