Rejtő Jenő írószemmel

  • narancs.hu
  • 2014. január 10.

Könyv

Rejtő Jenő művei január 1-jével közkinccsé váltak. Ennek alkalmából Bartók Imrét, Garaczi Lászlót, Szécsi Noémit és Térey Jánost kérdeztük kedvenc Rejtő-poénokról, -figurákról, -könyvekről.

A négy író ugyanazt a három kérdést kapta:

1. Melyik a kedvenc Rejtő-könyve?

2. Melyik a kedvenc Rejtő-poénja?

3. Melyik a kedvenc Rejtő-figurája?

Bartók Imre

false

 

Fotó: Szőcs Petra

1. A Néma Revolverek Városa. Egzisztencialista parabola tetteink hiábavalóságáról, testmódosítással és Walter Benjaminnal.

2. Mint minden igazi vicc, ez is inkább szomorú. Íme:

„– Miért ütik egymást az emberek?

– Hogy fájjon.”

3. Wagner úr. A színlelés nagymestere. Mindvégig sejthető, hogy gnosztikus tanok birtokosa.

Garaczi László

false

 

Fotó: Simonyi Balázs



1. Csontbrigád

2. Csak az nem fél, akinek nincs fantáziája.

3. Prof. Wurm és neje, a kígyótestű csoda.

Szécsi Noémi

false

2. Túlzás lenne nagy Rejtő-olvasóként pózolnom, de több Rejtő-poén forog otthon nálunk, mint például a „Wendriner Piroska, sakál és balerina, hat és fél éves”, a sokoldalú emberekre szoktunk így utalni.

1. A kedvenc könyvem már a Wendrinerek leírása miatt is A tizennégy karátos autó.

3. Leginkább Senki Alfonz vívta ki a tiszteletemet, akit a világ összes országából kitiltottak, és ezért a legnagyobb titokban tartózkodhat a Földön.

Térey János

false

Tudom, kisebbségben leszek, de én Rejtőtől egyedül a Piszkos Fred, a kapitányt olvastam. Elemi humorának és zsenialitásának szóló minden nagyrabecsülésem dacára azt éreztem, hogy idegen bolygón járok. Talán majd máskor.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.