Ross Macdonald: FEKETE PÉNZ

  • - banza -
  • 2009. április 23.

Könyv

"Az ég egyik csücskében halvány kis hold függött, mint ujjlenyomat az ablaküvegen." Nos, az ilyen hasonlatok miatt olvassuk szívesen a Chandler (és persze Hemingway) iskolájába járt úgynevezett hardboiled szerzők bűnregényeit. Persze - és ebben szintén Chandler Marlowe-jának utóda - tömény macsó-baromságokat is kapunk az egyes szám első személyű elbeszélőtől, Lew Archertól, Macdonald állandó magándekásától.
"Az ég egyik csücskében halvány kis hold függött, mint ujjlenyomat az ablaküvegen." Nos, az ilyen hasonlatok miatt olvassuk szívesen a Chandler (és persze Hemingway) iskolájába járt úgynevezett hardboiled szerzõk bûnregényeit. Persze - és ebben szintén Chandler Marlowe-jának utóda - tömény macsó-baromságokat is kapunk az egyes szám elsõ személyû elbeszélõtõl, Lew Archertól, Macdonald állandó magándekásától. Például ezt: "A könnyen kaphatók mindig bajjal járnak: frigidek vagy nimfomániásak, skizofrének vagy pénzéhesek vagy alkoholisták, néha mind egyszerre. Csinos ajándékcsomagolású lényük gyakran bizonyul házi készítésû bombának vagy arzént rejtõ karamellának." Az ilyesfajta szentenciák szerencsére kivételesek; a regény a már megszokott Macdonald-féle szerkezetben mûködik, középpontjában pénzes, látszólag oké, valójában annál szakadékosabb (két) családdal, kissé ibseni dramaturgiával, melynek lényege, hogy a múlt bûneiért többnyire az utódok bûnhõdnek, de õk aztán igen derekasan. "Csupa vérzés, csupa titok, / Csupa nyomások, csupa õsök", hogy még Adyt is idecitáljuk a zsenik közül, ám ennél találóbban aligha jellemezhetnénk a könyv alaphangulatát. Archer, ha nem is a moralitás gáncs nélküli lovagjaként, de azért némi, csak a legritkább esetben kínosan ható erkölcsi fölénnyel bolyong ebben a szörnyszülöttekkel teli társaságban. Ami ezúttal kevésbé sikerült, az a társadalomábrázolás, a miliõ rajza. Ezzel együtt is klasszikus bûnregény, filmszerûen pergõ, fordulatos, és nem avítt, noha eredetileg 1965-ben jelent meg.

Fordította Gy. Horváth László. Európa, 2009, 329 oldal, 2200 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.