KÖNYVMELLÉKLET

Spórapróza

Jeff VanderMeer: Expedíció - Déli Végek-trilógia 1.

  • Sepsi László
  • 2014. április 6.

Könyv

A kortárs fantasztikus irodalom new weirdnek nevezett irányzatát magyar nyelven eddig elsősorban China Miéville regénymonstrumai képviselték, így Jeff VanderMeer áramvonalas trilógiaindítása (röpke 170 oldal) azok számára is könnyed belépési pont lehet, akiket az Armada vagy a Konzulváros vastag gerince elijesztett az unheimlichet ötletgazdag friss kontextusokban újrafogalmazó zsánertől.

Miéville nyelvi, gazdasági és politikai szempontokból is precízen kidolgozott fikciós világaihoz képest - ahol a hibriditás és a halmozás jelentik a világteremtés sarokpontját - a trendformálásban szerkesztőként és ideológusként is igen tevékeny VanderMeer szinte minimalista stratégiát követ. Az Expedíció szűk marokkal adagolt információmorzsái egyszerre invitálnak rejtvényfejtésre és különböző szüzsékoncepciók kialakítására, ugyanakkor az utolsó oldalakra sem űzik el teljesen annak gyanúját, hogy az enigmatikus X Térségben zajló különös események pusztán a szerző önmagáért való zsonglőrködései a műfaj alapját jelentő bizarr hatáselemekkel - és az életműben a City of Saints and Madmen című novellagyűjtemény óta fixációként visszatérő gombatematikával.

A korai weird fiction - elsősorban Lovecraft - nyelvezetét tárgyilagosságuk ellenére is érzékletes leírásokkal és arányaiban kevés párbeszéddel modernizáló regény a science fiction egyik klasszikus sémáját pörgeti fel botanikai és pszichológiai horrorral. A négy, foglalkozására redukált (antropológus, földmérő, pszichológus és az elbeszélő biológus) nőből álló kutatócsoportnak tizenegy kudarcba fulladt expedíció után kellene felderítenie az említett - a Sztrugackij testvérek Zónájára és Lem Solarisára rezonáló - X Térséget, ahol a burjánzó flóra és fauna mellett egy rejtélyes torony is várja őket. Miután a főhős letüdőz egy adag egzotikus spórát, már egyértelmű, hogy a küldetés nem lesz sokkal sikeresebb az elődeinél, és VanderMeer innentől visszafogottan csepegteti a háttérinfókat mind az X Térségről, mind pedig főszereplőjének magánéletéről. Hasonlóan James Smythe itthon tavaly megjelent A felfedező című űr sci-fijéhez - mindkét esetben egy kifulladt házasság adja a félrement expedíció komor hátterét, aminek részletei visszaemlékezésekből derülnek ki -, a külső és belső utazás VanderMeernél is fokozatosan öszszemosódik: miképp Smythe lázálmok közt sodródó asztronautája, úgy az Expedíció hősnője is egy számára idegen világban kénytelen szembenézni múltbéli traumáival, ahol a legjobb túlélési stratégia az önfelszámolás - amire a kötet eredeti címe (Annihilation) is utal. Az egyenletesen depresszív hangvétel, a karakter lelki folyamatainak és asszociációinak összeolvadása az egyszerre fenyegető és édenszerű természet leírásaival hatásos és egyedi szövegvilágot eredményez: a mindezek mellé sporadisztikusan elszórt egyéb feszültségkeltő furcsaságok az X Térség bioszférájában viszont koherens világteremtés helyett egyelőre csak egy tapasztalt bűvész (gomba)kalapból előrántott trükkjeinek tetszenek.

Fordította: Török Krisztina. Agave, 2014, 176 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.