KÖNYVMELLÉKLET

Spórapróza

Jeff VanderMeer: Expedíció - Déli Végek-trilógia 1.

  • Sepsi László
  • 2014. április 6.

Könyv

A kortárs fantasztikus irodalom new weirdnek nevezett irányzatát magyar nyelven eddig elsősorban China Miéville regénymonstrumai képviselték, így Jeff VanderMeer áramvonalas trilógiaindítása (röpke 170 oldal) azok számára is könnyed belépési pont lehet, akiket az Armada vagy a Konzulváros vastag gerince elijesztett az unheimlichet ötletgazdag friss kontextusokban újrafogalmazó zsánertől.

Miéville nyelvi, gazdasági és politikai szempontokból is precízen kidolgozott fikciós világaihoz képest - ahol a hibriditás és a halmozás jelentik a világteremtés sarokpontját - a trendformálásban szerkesztőként és ideológusként is igen tevékeny VanderMeer szinte minimalista stratégiát követ. Az Expedíció szűk marokkal adagolt információmorzsái egyszerre invitálnak rejtvényfejtésre és különböző szüzsékoncepciók kialakítására, ugyanakkor az utolsó oldalakra sem űzik el teljesen annak gyanúját, hogy az enigmatikus X Térségben zajló különös események pusztán a szerző önmagáért való zsonglőrködései a műfaj alapját jelentő bizarr hatáselemekkel - és az életműben a City of Saints and Madmen című novellagyűjtemény óta fixációként visszatérő gombatematikával.

A korai weird fiction - elsősorban Lovecraft - nyelvezetét tárgyilagosságuk ellenére is érzékletes leírásokkal és arányaiban kevés párbeszéddel modernizáló regény a science fiction egyik klasszikus sémáját pörgeti fel botanikai és pszichológiai horrorral. A négy, foglalkozására redukált (antropológus, földmérő, pszichológus és az elbeszélő biológus) nőből álló kutatócsoportnak tizenegy kudarcba fulladt expedíció után kellene felderítenie az említett - a Sztrugackij testvérek Zónájára és Lem Solarisára rezonáló - X Térséget, ahol a burjánzó flóra és fauna mellett egy rejtélyes torony is várja őket. Miután a főhős letüdőz egy adag egzotikus spórát, már egyértelmű, hogy a küldetés nem lesz sokkal sikeresebb az elődeinél, és VanderMeer innentől visszafogottan csepegteti a háttérinfókat mind az X Térségről, mind pedig főszereplőjének magánéletéről. Hasonlóan James Smythe itthon tavaly megjelent A felfedező című űr sci-fijéhez - mindkét esetben egy kifulladt házasság adja a félrement expedíció komor hátterét, aminek részletei visszaemlékezésekből derülnek ki -, a külső és belső utazás VanderMeernél is fokozatosan öszszemosódik: miképp Smythe lázálmok közt sodródó asztronautája, úgy az Expedíció hősnője is egy számára idegen világban kénytelen szembenézni múltbéli traumáival, ahol a legjobb túlélési stratégia az önfelszámolás - amire a kötet eredeti címe (Annihilation) is utal. Az egyenletesen depresszív hangvétel, a karakter lelki folyamatainak és asszociációinak összeolvadása az egyszerre fenyegető és édenszerű természet leírásaival hatásos és egyedi szövegvilágot eredményez: a mindezek mellé sporadisztikusan elszórt egyéb feszültségkeltő furcsaságok az X Térség bioszférájában viszont koherens világteremtés helyett egyelőre csak egy tapasztalt bűvész (gomba)kalapból előrántott trükkjeinek tetszenek.

Fordította: Török Krisztina. Agave, 2014, 176 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.