KÖNYVMELLÉKLET

Egy-egy gyertya égjen

Richard Panek: 4% univerzum - Sötét anyag, sötét energia

Könyv

Az utóbbi évtizedek leglátványosabb, sűrűn záporozó Nobel-díjakkal is jutalmazott tudományos felfedezéssorozatát a végtelen kozmosz történetével, szerkezetével, szabályszerűségével és hajmeresztő anyageloszlásával foglalkozó tudósoknak, asztrofizikusoknak köszönheti az emberiség.

A még a kilencvenes évek végére datálható, de jóval korábbi eredményekre épülő boom révén többet tudunk világunkról, mint azelőtt bármikor is sejteni mertük volna. Ugyanakkor a sok-sok forradalmi gondolat még nem állt össze egy új világképpé: mondhatni, az asztrofizika kopernikuszi fordulata nyomán most egy Newtonra várunk, aki mindezt egységes fizikai keretbe foglalja.

Richard Panek, a kiváló tudományos ismeretterjesztő és jó tollú szerző interjúk százait készítette el, és ezekből szépen feltárult előtte egy nemes versengés, melynek nyomán mindkét konkurens csapat szinte egyszerre csapott a célba. A laikus közönség számára talán nem is tűnik oly forradalminak a tudományos program: "mindössze" azt kellett igazolniuk, hogy a világegyetemünk nem egyszerűen tágul, de gyorsulva tágul. Ezek szerint világunk hipotetikus kezdete, az ősrobbanás nyomán szétszóródott anyagfélék és a belőlük felépülő, számunkra látható objektumok, így a galaxisok és az azokban található csillagok (közöttük az időről időre fellángoló szupernóvák) egyre növekvő ütemben távolodnak egymástól. Nem véletlenül emlegetjük a szupernóvákat, hiszen eme speciális, eredetileg afféle kozmikus parazita párkapcsolatban élő, idővel magukat puffadásig zabáló és kipukkadó csillagfélék (közülük is az úgynevezett Ia típusúak) amolyan űrbéli világítótoronyként avagy sztenderd gyertyaként szolgálnak. Mivel sorsuk, paramétereik és kialakulási mechanizmusuk oly hasonló egymáshoz, tömegük és abszolút fényességük (no és a mozgásukból adódó Doppler-effektus, színképük vöröseltolódása) ismeretében kozmikus helyzetük és sebességük is meghatározható - amit nem lehet eléggé értékelni ebben az útjelzőket, GPS-t és csillagközi traffipaxokat nélkülöző világban.

Csakhogy a világegyetem gyorsuló tágulásának és néhány más, korábbi, még a hatvanas évekből datálódó felfedezésnek (például a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás és ennek részlegesen egyenlőtlen eloszlása, anizotrópiája - amivel Panek könyve is kezdődik) akadnak másfajta, mondjuk, kozmológiai következményei is: világunk egészen biztosan nem úgy néz ki, ahogy azt korábban elképzeltük. A 4% univerzum többek között erről a revelációról szól: ahogy folyamatosan nyilvánvalóvá válik, hogy az anyagféle, amit mi ekként ismerünk (s amibe beleszámoltuk azt is, amit a közember nem is tart voltaképpeni anyagnak, de a mi műszereinkkel még detektálható), voltaképpen az univerzumnak alig 4 százalékát teszi ki. Emellett még lennie kell ott vagy 23 százalék sötét anyagnak és 73 százalék úgynevezett sötét energiának is - ezek nélkül ugyanis nem úgy működne a világegyetem, ahogy a szerző által górcső alá vett, szinte személyükben is a mikroszkóp tárgylencséjére kerülő tudósok modelljei és mérései sugallják. Márpedig e rejtélyes entitások nem azért sötétek, mert valamiféle démoni tükröződik bennük, s nem is azért, amiért a fekete lyukat hívjuk ekként (utóbbinak ugyanis konkrét fizikai oka van). Sokkal inkább azért, mert fogalmunk sincs a mibenlétükről - viszont szükségünk van rájuk ahhoz, hogy egyben maradjon az univerzumról alkotott képünk. S ez az egyik legmeghökkentőbb epizód Panek amúgy lenyűgöző dokudrámájában: valahogy ismét visszatértünk a fluidumok és flogiszton tudománytörténeti purgatóriumába - olyan fogalmakkal vagyunk kénytelenek operálni, melyeket remélhetőleg és mihamarabb sokkal kezelhetőbbek váltanak fel, de a tudomány sajnos addig sem tudja nélkülözni őket.

Még azt mondják, hogy a tudomány története nem egy kész regény - hát igenis, vannak olyan epizódjai, melyekből regényt, sőt filmforgatókönyvet is lehetne írni. Igazából talán ez utóbbi volna az igazi nyerő opció: a végtelenbe vesző - csillagok, világító gázködök által csak ritkásan bevilágított - sűrű sötétség, benne az egyre gyorsabban távolodó galaxisokkal: ez rögvest filmvászonra kívánkozik!

Fordította: Bujna Balázs, Scolar, 2013, 366 oldal, 3750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.