KÖNYVMELLÉKLET

Egy-egy gyertya égjen

Richard Panek: 4% univerzum - Sötét anyag, sötét energia

Könyv

Az utóbbi évtizedek leglátványosabb, sűrűn záporozó Nobel-díjakkal is jutalmazott tudományos felfedezéssorozatát a végtelen kozmosz történetével, szerkezetével, szabályszerűségével és hajmeresztő anyageloszlásával foglalkozó tudósoknak, asztrofizikusoknak köszönheti az emberiség.

A még a kilencvenes évek végére datálható, de jóval korábbi eredményekre épülő boom révén többet tudunk világunkról, mint azelőtt bármikor is sejteni mertük volna. Ugyanakkor a sok-sok forradalmi gondolat még nem állt össze egy új világképpé: mondhatni, az asztrofizika kopernikuszi fordulata nyomán most egy Newtonra várunk, aki mindezt egységes fizikai keretbe foglalja.

Richard Panek, a kiváló tudományos ismeretterjesztő és jó tollú szerző interjúk százait készítette el, és ezekből szépen feltárult előtte egy nemes versengés, melynek nyomán mindkét konkurens csapat szinte egyszerre csapott a célba. A laikus közönség számára talán nem is tűnik oly forradalminak a tudományos program: "mindössze" azt kellett igazolniuk, hogy a világegyetemünk nem egyszerűen tágul, de gyorsulva tágul. Ezek szerint világunk hipotetikus kezdete, az ősrobbanás nyomán szétszóródott anyagfélék és a belőlük felépülő, számunkra látható objektumok, így a galaxisok és az azokban található csillagok (közöttük az időről időre fellángoló szupernóvák) egyre növekvő ütemben távolodnak egymástól. Nem véletlenül emlegetjük a szupernóvákat, hiszen eme speciális, eredetileg afféle kozmikus parazita párkapcsolatban élő, idővel magukat puffadásig zabáló és kipukkadó csillagfélék (közülük is az úgynevezett Ia típusúak) amolyan űrbéli világítótoronyként avagy sztenderd gyertyaként szolgálnak. Mivel sorsuk, paramétereik és kialakulási mechanizmusuk oly hasonló egymáshoz, tömegük és abszolút fényességük (no és a mozgásukból adódó Doppler-effektus, színképük vöröseltolódása) ismeretében kozmikus helyzetük és sebességük is meghatározható - amit nem lehet eléggé értékelni ebben az útjelzőket, GPS-t és csillagközi traffipaxokat nélkülöző világban.

Csakhogy a világegyetem gyorsuló tágulásának és néhány más, korábbi, még a hatvanas évekből datálódó felfedezésnek (például a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás és ennek részlegesen egyenlőtlen eloszlása, anizotrópiája - amivel Panek könyve is kezdődik) akadnak másfajta, mondjuk, kozmológiai következményei is: világunk egészen biztosan nem úgy néz ki, ahogy azt korábban elképzeltük. A 4% univerzum többek között erről a revelációról szól: ahogy folyamatosan nyilvánvalóvá válik, hogy az anyagféle, amit mi ekként ismerünk (s amibe beleszámoltuk azt is, amit a közember nem is tart voltaképpeni anyagnak, de a mi műszereinkkel még detektálható), voltaképpen az univerzumnak alig 4 százalékát teszi ki. Emellett még lennie kell ott vagy 23 százalék sötét anyagnak és 73 százalék úgynevezett sötét energiának is - ezek nélkül ugyanis nem úgy működne a világegyetem, ahogy a szerző által górcső alá vett, szinte személyükben is a mikroszkóp tárgylencséjére kerülő tudósok modelljei és mérései sugallják. Márpedig e rejtélyes entitások nem azért sötétek, mert valamiféle démoni tükröződik bennük, s nem is azért, amiért a fekete lyukat hívjuk ekként (utóbbinak ugyanis konkrét fizikai oka van). Sokkal inkább azért, mert fogalmunk sincs a mibenlétükről - viszont szükségünk van rájuk ahhoz, hogy egyben maradjon az univerzumról alkotott képünk. S ez az egyik legmeghökkentőbb epizód Panek amúgy lenyűgöző dokudrámájában: valahogy ismét visszatértünk a fluidumok és flogiszton tudománytörténeti purgatóriumába - olyan fogalmakkal vagyunk kénytelenek operálni, melyeket remélhetőleg és mihamarabb sokkal kezelhetőbbek váltanak fel, de a tudomány sajnos addig sem tudja nélkülözni őket.

Még azt mondják, hogy a tudomány története nem egy kész regény - hát igenis, vannak olyan epizódjai, melyekből regényt, sőt filmforgatókönyvet is lehetne írni. Igazából talán ez utóbbi volna az igazi nyerő opció: a végtelenbe vesző - csillagok, világító gázködök által csak ritkásan bevilágított - sűrű sötétség, benne az egyre gyorsabban távolodó galaxisokkal: ez rögvest filmvászonra kívánkozik!

Fordította: Bujna Balázs, Scolar, 2013, 366 oldal, 3750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.