KÖNYVMELLÉKLET

Egy-egy gyertya égjen

Richard Panek: 4% univerzum - Sötét anyag, sötét energia

Könyv

Az utóbbi évtizedek leglátványosabb, sűrűn záporozó Nobel-díjakkal is jutalmazott tudományos felfedezéssorozatát a végtelen kozmosz történetével, szerkezetével, szabályszerűségével és hajmeresztő anyageloszlásával foglalkozó tudósoknak, asztrofizikusoknak köszönheti az emberiség.

A még a kilencvenes évek végére datálható, de jóval korábbi eredményekre épülő boom révén többet tudunk világunkról, mint azelőtt bármikor is sejteni mertük volna. Ugyanakkor a sok-sok forradalmi gondolat még nem állt össze egy új világképpé: mondhatni, az asztrofizika kopernikuszi fordulata nyomán most egy Newtonra várunk, aki mindezt egységes fizikai keretbe foglalja.

Richard Panek, a kiváló tudományos ismeretterjesztő és jó tollú szerző interjúk százait készítette el, és ezekből szépen feltárult előtte egy nemes versengés, melynek nyomán mindkét konkurens csapat szinte egyszerre csapott a célba. A laikus közönség számára talán nem is tűnik oly forradalminak a tudományos program: "mindössze" azt kellett igazolniuk, hogy a világegyetemünk nem egyszerűen tágul, de gyorsulva tágul. Ezek szerint világunk hipotetikus kezdete, az ősrobbanás nyomán szétszóródott anyagfélék és a belőlük felépülő, számunkra látható objektumok, így a galaxisok és az azokban található csillagok (közöttük az időről időre fellángoló szupernóvák) egyre növekvő ütemben távolodnak egymástól. Nem véletlenül emlegetjük a szupernóvákat, hiszen eme speciális, eredetileg afféle kozmikus parazita párkapcsolatban élő, idővel magukat puffadásig zabáló és kipukkadó csillagfélék (közülük is az úgynevezett Ia típusúak) amolyan űrbéli világítótoronyként avagy sztenderd gyertyaként szolgálnak. Mivel sorsuk, paramétereik és kialakulási mechanizmusuk oly hasonló egymáshoz, tömegük és abszolút fényességük (no és a mozgásukból adódó Doppler-effektus, színképük vöröseltolódása) ismeretében kozmikus helyzetük és sebességük is meghatározható - amit nem lehet eléggé értékelni ebben az útjelzőket, GPS-t és csillagközi traffipaxokat nélkülöző világban.

Csakhogy a világegyetem gyorsuló tágulásának és néhány más, korábbi, még a hatvanas évekből datálódó felfedezésnek (például a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás és ennek részlegesen egyenlőtlen eloszlása, anizotrópiája - amivel Panek könyve is kezdődik) akadnak másfajta, mondjuk, kozmológiai következményei is: világunk egészen biztosan nem úgy néz ki, ahogy azt korábban elképzeltük. A 4% univerzum többek között erről a revelációról szól: ahogy folyamatosan nyilvánvalóvá válik, hogy az anyagféle, amit mi ekként ismerünk (s amibe beleszámoltuk azt is, amit a közember nem is tart voltaképpeni anyagnak, de a mi műszereinkkel még detektálható), voltaképpen az univerzumnak alig 4 százalékát teszi ki. Emellett még lennie kell ott vagy 23 százalék sötét anyagnak és 73 százalék úgynevezett sötét energiának is - ezek nélkül ugyanis nem úgy működne a világegyetem, ahogy a szerző által górcső alá vett, szinte személyükben is a mikroszkóp tárgylencséjére kerülő tudósok modelljei és mérései sugallják. Márpedig e rejtélyes entitások nem azért sötétek, mert valamiféle démoni tükröződik bennük, s nem is azért, amiért a fekete lyukat hívjuk ekként (utóbbinak ugyanis konkrét fizikai oka van). Sokkal inkább azért, mert fogalmunk sincs a mibenlétükről - viszont szükségünk van rájuk ahhoz, hogy egyben maradjon az univerzumról alkotott képünk. S ez az egyik legmeghökkentőbb epizód Panek amúgy lenyűgöző dokudrámájában: valahogy ismét visszatértünk a fluidumok és flogiszton tudománytörténeti purgatóriumába - olyan fogalmakkal vagyunk kénytelenek operálni, melyeket remélhetőleg és mihamarabb sokkal kezelhetőbbek váltanak fel, de a tudomány sajnos addig sem tudja nélkülözni őket.

Még azt mondják, hogy a tudomány története nem egy kész regény - hát igenis, vannak olyan epizódjai, melyekből regényt, sőt filmforgatókönyvet is lehetne írni. Igazából talán ez utóbbi volna az igazi nyerő opció: a végtelenbe vesző - csillagok, világító gázködök által csak ritkásan bevilágított - sűrű sötétség, benne az egyre gyorsabban távolodó galaxisokkal: ez rögvest filmvászonra kívánkozik!

Fordította: Bujna Balázs, Scolar, 2013, 366 oldal, 3750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.