Rendezvény

Tolnainé Kassai Margit nyomában – irodalmi és történelmi séta

  • Sisso
  • 2020. október 17.

Könyv

A banktisztviselő és fotográfus Tolnainé gondozónőként bujkált ’44/45-ben a Sztehlo Gábor evangélikus lelkész alapította Jó Pásztor Bizottság gyermekotthonaiban. Az ezekben az években írt, de máig kéziratban rejtőzött memoárnaplójából készült Óvoda az óvóhelyen című könyv e séta apropója. A kötet, mint a felolvasott részletekből is kiderült, valójában „orfikus” irodalom: a szerző, mint egy budai Euridiké a kényszermunkára hurcolt férjének címezte tudósításait. Pokolból a pokolba: plasztikusan, de ironikus hangon.

A napló és a gyermekmentés helyszínein vezette végig a közönséget Szegő János, a Magvető szerkesztője és Laborczi Dóra újságíró, Sztehlo-kutató, megpróbálva feleleveníteni a Jó Pásztor intézményeinek hétköznapjait, valamint alakot és hangot adni az eddig aligha ismert krónikásnak. Szegő diktálta a tempót, a rengeteg információ mellett műelemzést adva, s rendre valami aktuális poénra hegyezve ki a mondandóját. Laborczi lágyan fújta az olykor stand-upos hangulathoz a hátszelet, azaz a Sztehlo-történet hátterét, miközben a gyaloglóizmainkat is megmozgattuk rendesen a Várba vezető lépcsőkön. A két guide profin adta át egymásnak újra és újra a szót, ügyesen túljutva a mikroport és maszk okozta kényelmetlenségeken. Frissítő szellemi élmény egy-egy ilyen séta, de ha már technika, jó volna, ha az archív képeket nem körbeadogatva, hanem mondjuk egy ennél némileg korszerűbb, saját mobilra letölthető applikáció segítségével nézegethetnénk.

Szeptember 12.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)