Könyv

Marianna D. Birnbaum: Apu

Könyv

A magyar származású, Los Angelesben élő irodalmárt leginkább az Esterházyval, Spiróval, Konráddal készült beszélgetőkönyvei révén ismerjük, ám 2018-ban megjelent az első szépirodalmi munkája is, a Láthatatlan történetek. A most tárgyalt szöveg mintha csak abból a kötetből maradt volna, sőt, mintha egyenesen a Mici forgatókönyve című novella párja lehetne. Míg ott az édesanya, itt a beszélő édesapja nyílik meg, ugyanannak a történetnek a fonákját látjuk: a cukorbetegség miatt látását és fél lábát elvesztő apa hangját halljuk – a fikció szerint magnószalagról. A szalag véletlenül kerül elő, és az apa, bár nem akart mesélni („Egy magyar zsidó polgár élete a huszadik században… Hány ezer egyforma történet?”), mégis felmondja a… leckét. Talán a választott keret, az apai monológ formája kötötte meg az író kezét. Talán nem tudta eldönteni, hogy tény- avagy szépirodalmat ír. Mindenesetre már az elején megbicsaklik a vallomás. Mert melyik apa kezdi a lányának – az utolsó erejével – hátrahagyott üzenetét az életrajzi tényeivel? És melyik folytatja aztán rögvest az iskola­évek után a házasságtöréseinek krónikájával, olykor bele-belejajdulva, hogy csak anyád és te voltál fontos! És melyik gyón a halál kapujában úgy, hogy közben minden kis sérelmet felszámol a lányának? És a szerkesztés esetlenségei! A magnózás imitálása, mint szövegszervező elem. Meg a furcsa (túl)magyarázatok. „Mariska. (…) Ő vigyázott rád, mint tudod.” A sokadik ilyen utalás után esett le, hogy mitől olyan hamis az egész. Hát persze: hibás az optika.

Magvető, 2020, 120 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)