Könyv

Marianna D. Birnbaum: Apu

Könyv

A magyar származású, Los Angelesben élő irodalmárt leginkább az Esterházyval, Spiróval, Konráddal készült beszélgetőkönyvei révén ismerjük, ám 2018-ban megjelent az első szépirodalmi munkája is, a Láthatatlan történetek. A most tárgyalt szöveg mintha csak abból a kötetből maradt volna, sőt, mintha egyenesen a Mici forgatókönyve című novella párja lehetne. Míg ott az édesanya, itt a beszélő édesapja nyílik meg, ugyanannak a történetnek a fonákját látjuk: a cukorbetegség miatt látását és fél lábát elvesztő apa hangját halljuk – a fikció szerint magnószalagról. A szalag véletlenül kerül elő, és az apa, bár nem akart mesélni („Egy magyar zsidó polgár élete a huszadik században… Hány ezer egyforma történet?”), mégis felmondja a… leckét. Talán a választott keret, az apai monológ formája kötötte meg az író kezét. Talán nem tudta eldönteni, hogy tény- avagy szépirodalmat ír. Mindenesetre már az elején megbicsaklik a vallomás. Mert melyik apa kezdi a lányának – az utolsó erejével – hátrahagyott üzenetét az életrajzi tényeivel? És melyik folytatja aztán rögvest az iskola­évek után a házasságtöréseinek krónikájával, olykor bele-belejajdulva, hogy csak anyád és te voltál fontos! És melyik gyón a halál kapujában úgy, hogy közben minden kis sérelmet felszámol a lányának? És a szerkesztés esetlenségei! A magnózás imitálása, mint szövegszervező elem. Meg a furcsa (túl)magyarázatok. „Mariska. (…) Ő vigyázott rád, mint tudod.” A sokadik ilyen utalás után esett le, hogy mitől olyan hamis az egész. Hát persze: hibás az optika.

Magvető, 2020, 120 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.