V. Open Film Festival -OFF: A gigászok árnyékában

  • - orosz -
  • 2002. február 7.

Könyv

Az ilyen fesztiválok a felfedezetlen remekművek mítoszából táplálkoznak, amikért boldogan küzdjük át magunkat a kis költségvetésű öncélúság derékhadán. Egy-két évente legalábbis.

Az ilyen fesztiválok a felfedezetlen remekművek mítoszából táplálkoznak, amikért boldogan küzdjük át magunkat a kis költségvetésű öncélúság derékhadán. Egy-két évente legalábbis.Tény, hogy a fesztivál öt éve alatt valóban bemutatkozott itt több alkotó(csoport), akiket később a szélesebb közönség is viszontlátott. És ki tudja, mennyien lettek volna még, ha a hazai filmforgalmazás több fantáziával közelít az eseményhez. Az idén több díjhoz videoforgalmazást is mellékeltek már, sőt úgy tűnik, hamarosan az összes eddigi nyertes munkát kiadják egy kazettán. Valószínűleg ez is tanúsítja majd, hogy bár ez tényleg az a hely, ahol nagyjából bármit le lehet nyomni a közönség torkán (amiben persze szerepet játszik, hogy többségükben 20-30 perc alatti filmekről van szó, és a dolog teljesen ingyenes), a sikerültebb munkák közül több utazik mainstreamben, mint gondolnánk. Ez mindenekelőtt a humoros dolgokra értendő, ahol egyébként a gyenge technikai körülmények se mindig olyan zavarók. Azt természetesen a néző már az első blokknál észreveszi, hogy a műfaji, minőségi kötöttségek hiánya (és a nincs mit veszteni hangulat) azért elsősorban olyan művekkel tölti fel a programot, amelyekből (még) hiányzik valami - pénz, technika, ötlet, tehetség stb. -, de addig is szeretnének valami visszajelzést kapni, ebben pedig az OFF nagyon jó, és jó volt idén is, hiszen több mint százan neveztek be, a kisterem délelőtti blokkjait leszámítva telt ház volt mindkét teremben, a közönség gyengébb-erősebb tapssal nyilvánított tetszést minden egyes film után, a zsűri pedig minden nap végén értékelt. Mire délután lett, már a Kulti előterében sem nagyon lehetett mocorogni, a bulikon meg pláne.

A védett növényekről

szóló dokumentumfilmtől a tojáscentrikus kísérleti animációig terjedt ugyan a három nap választéka, de a két slágerműfaj idén is a VHS-re forgatott paródia (legtöbbször lelkes középiskolások osztályközösség-élményének kivetítődése), illetve a többnyire budapesti életképekből álló zenés etűd volt. Visszatérő motívumnak számított még a konyhaasztalnál jelentőségteljesen cigarettára gyújtó főhős, a tűz, az öngyilkosság, tömegközlekedési eszközök és a filmes önreflexió, esetleg ezek kombinációi. Szerencsére azért akadtak a formabontás szándékával készült próbálkozások is, mint például a Tojás című, voltaképpen performance-nak nevezhető produkció, ami azonban kis híján elcsúszott a kivitelezésen. Sokáig nem volt egyértelmű, hogy a közönségből bekiabáló ember a sötét és kusza cselekmény része-e, és csak akkor tisztázódott a dolog, amikor a főhős felhívta a vászonról, és végül ő is megjelent a teremben. Túl sokszor elsütni persze nem lehet ezt a poént, de mint az egyik néző megjegyezte, mindenképpen érdemes lenne tisztességesen kidolgozni.

Formanek Csaba filmje, a Kornemann a városba érkezik tipikus vidéki dolgozat. Bár a nyersanyag minősége valamelyest rontott a hatásán, ez a film a kevesek egyike, amely önmagában is megállja a helyét, mert kevesebb mint húsz perc alatt képes rá, hogy érdekeltté tegyen bennünket a történetben. Titokzatos hőse, miután leszáll a szegedi pályaudvaron, időtlen figuraként bolyong a városban, mígnem egy kirakatban megpillant egy saját magáról szóló könyvet. A könyv nagyobb része még üres ugyan, tartalma azonban fájóan tárgyilagos, és mint az ilyen sztorikban szokás, magától íródik. A múlt század elejét idéző hangvétellel kivételes összhangban vannak a visszafogott képek, a sárgás-barnás tónus és az egyszerre derűs és melankolikus befejezés. Egyszerű ötletet dolgoztak ki kifogástalanul A pénz beszél című, szintén díjazott animáció alkotói - egy kis trükkel megszólaltatták a bankjegyeinket díszítő történelmi személyiségeket. A hihetetlenül szellemes és a maga módján igényes kis darabban nemcsak a technika, hanem a vágások, a szövegelés is a South Parkot idézi, és még egy Kenny-epigon is akad benne.

Mint ahogy

nincs tökéletes demokrácia,

egy nap után arra is rá lehetett jönni, hogy a szervezők értékítélete is játszik némi szerepet az idő- és terembeosztásban. Ezért is okozott némi meglepetést, hogy a Megszüntetett budapesti villamosvonalak nyomában című, negyvenhárom perces dokumentumfilm közvetlenül egymás- után két telt házas vetítést ért meg, ráadásul kora délután. Kiderült, hogy ez valami külön kult lehet, hiszen nézőinek többsége csak ezért jött.

A legnagyobb teljesítmény a három nap alatt kétségtelenül a zsűrié, hiszen már azzal példát mutatnak, hogy tisztességesen és kellő humorérzékkel végignéznek mindent, és ezek után kevés kivételtől eltekintve mindenkihez van egy kedves szavuk, viszont nem esnek hasra a nézhetőbb daraboktól sem.

A díjkiosztón viszont sajnos hiába vártuk a megszokott offbeat humort, sőt egy idő után kezdett kifejezetten kínos lenni a műsorvezetőnek meghívott, egyébként kiváló színész erőltetett, bárgyú fejtegetése. Az elcsúszott műsorvezetésnek az lett a vége, hogy a díjak és a díjazottak nagyon is háttérbe szorultak, amire rátett még egy lapáttal, hogy a nyertes filmeket se mutatták be közvetlenül a díjkiosztás után, hanem csak egy nappal később, ráadásul egy másik helyszínen.

- orosz -

(Kultiplex, január 24-27.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.