Könyv

Véresen komoly

Szeghalmi Lőrincz: Levelek az árnyékvilágból

Könyv

A regényt félreértelmező, de önmagában is félresikerült, egyszerűen gagyi borító bármit sugalljon, a szöveg kerül mindenféle iróniát. A valójában Alt Krisztián által jegyzett írás műfaját tekintve misztikus thriller, de a vérben tocsogós horror szubzsáner, a "gore" sem idegen tőle.

Az, hogy az irónia teljes hiányával mesél el egy horrortörténetet, különleges könyvvé avatja, napjainkban legalábbis biztosan, talán egyedül a szintén nemrégiben megjelent, Szabó Róbert Csaba által írt Fekete Dacia az, amely ilyen tekintetben Alt regényével rokonítható. Időben messzebbre nézve pedig Csáth Géza, illetve az angolszász gótikus horror lehetett előképe Alt vállalkozásának.

A szöveg a főszereplő orvos, a borítón szerzőként feltüntetett Szeghalmi Lőrincz Ung vármegyében 1839-ben íródott leveleiből áll össze, nyelvezete ebből következően egyfelől a 19. század eleji nyelvállapotot tükrözi, másfelől mentes mindenféle szépelgéstől: száraz, tényszerű, takarékos. Lapjain felváltva találkozunk kísértetekkel, boszorkányokkal, bizarr természetfölötti eseményekkel, és nem ússzuk meg, hogy ne írja le orvosi pontossággal néhány műtétjét (koponyalékezés, szemműtét stb.). Olyan ez, mintha a Tim Burton-féle Árnyasvölgy legendáját Arany János mesélné el úgy, hogy előtte fél évig kínozták minden egyes távolról is humorosnak szánt mondatáért.

Ez mind szép és jó, a dolog működik is nagyon sokáig. Magyar környezetben, magyar nyelven valami tényleg ijesztő, sőt izgalmas, komolyan vehető természetfölötti prózát írni, ráadásul közben még szépirodalmi szempontból is értékelhető nyelven; úgy, hogy a túlvilággal, illetve a néphiedelmekkel kapcsolatos mondatokat, apró filozofálgatásokat is többnyire ízlésesen, jó arányérzékkel szerepelteti a szerző a történetben - ez bravúr.

Hogy mikor és miként van ideje és lelki ereje ily gyönyörű levelek írására ennek a doktornak, ne firtassuk. Fogadjuk el, hogy az ép ésszel felfoghatatlan események közepette Szeghalmi doctor képes hidegvérrel jegyzetelni, és habár nem ez a foglalkozása, profi prózaíró, szépen jelenetez, gyönyörű metaforákat gyárt, miközben kergeti a patás. Máskülönben nem volna regény. Persze felmerül a kérdés, miért ragaszkodott a szerző ahhoz, hogy a levélregény kizárólag a doctor postájából álljon össze. Azt viszont muszáj megjegyeznünk, hogy kissé komikus hatást kelt 2012-ben olvasni, mikor az elbeszélő néha így fakad ki: "Vészterhes idő! Irtózat! Emberi hányattatás!"

És ennél is nagyobb baj, hogy a levélíró doctor (illetve Alt) egy idő után úgy elfárad, mint a magyar labdarúgó-válogatott szokott. Sajnos mindaz, aminek addig örültünk, vagyis hogy magabiztosan képes a maga választotta műfaji alapvonalon belül maradni, bosszantóvá válik, és kevésnek bizonyul az utolsó felvonásra. Olyan bágyadt klisétűzijátékot kapunk zárlatként, ami még a legendás B-kategóriás filmrendezőt, Uwe Bollt is elnémítaná. Azt hihetnénk, Alt viccel velünk, de hát kétszáz oldalon győzött meg minket, hogy ezúttal minden véresen komoly.

Magvető, 2012, 264 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."