Könyv

Joe Haldeman: Örök háború

  • Sepsi László
  • 2012. szeptember 3.

Könyv

A "veterán sci-fi szerző" fordulatnak Haldeman esetében különösen egzotikus csengést ad, hogy a hetvenes évek elejétől aktív író huszonévesen valóban megjárta Vietnamot: irodalmi pályája eleve egy önéletrajzi ihletésű háborús regénnyel indult (War Year), amit hamarosan a nem kevésbé áthallásos Örök háború követett. Utóbbi azóta a military science fiction (lásd még Heinlein Csillagközi invázióját) egyik legtöbbet hivatkozott alapregényévé vált, amely kőegyszerű metaforikával gyúrja át zsánersztorivá az autentikus élményanyagot. Hőse közlegényként kerül az űrháború húsdarálójába, hogy szubjektív idő szerint évtizedek, de valójában évszázadok múltán sokat látott őrnagyként távozzon onnét. Haldemannál a háború nem csupán más tudatállapot, de más téridő: ami a harctéren néhány év, a Földön néhány évszázad: az Örök háború az ütközetek és a lélekölő üresjáratok mellett felskicceli a hazatérés szinte abszurdig fokozott traumáját is. Jelen kiadás egyaránt tartalmazza a vonatkozó fejezet eredeti és a kiadó nyomására optimistábbra hangolt verzióját, szerencsére a törzsszövegben az előbbit találjuk, mely keserű pesszimizmusa ellenére is jóval kidolgozottabb. A kevés nyelvi cicomával - katonás egyszerűséggel - elmesélt történet fordulatai mára ugyan kevés újdonsággal kecsegtetnek (bár a teljes egészében homoszexuális jövőbeni társadalom víziója ma is provokatív ötlet), és kurta-furcsa lezárása is hagy némi hiányérzetet, de akit érdekel, hogy mutatna a Full Metal Jacket az űrben, annak erősen ajánlott olvasmány.

Fordította Hoppán Eszter, Kolonics Gabriella, Németh Attila. Metropolis Media, 2012, 334 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."