Könyv

Joe Haldeman: Örök háború

  • Sepsi László
  • 2012. szeptember 3.

Könyv

A "veterán sci-fi szerző" fordulatnak Haldeman esetében különösen egzotikus csengést ad, hogy a hetvenes évek elejétől aktív író huszonévesen valóban megjárta Vietnamot: irodalmi pályája eleve egy önéletrajzi ihletésű háborús regénnyel indult (War Year), amit hamarosan a nem kevésbé áthallásos Örök háború követett. Utóbbi azóta a military science fiction (lásd még Heinlein Csillagközi invázióját) egyik legtöbbet hivatkozott alapregényévé vált, amely kőegyszerű metaforikával gyúrja át zsánersztorivá az autentikus élményanyagot. Hőse közlegényként kerül az űrháború húsdarálójába, hogy szubjektív idő szerint évtizedek, de valójában évszázadok múltán sokat látott őrnagyként távozzon onnét. Haldemannál a háború nem csupán más tudatállapot, de más téridő: ami a harctéren néhány év, a Földön néhány évszázad: az Örök háború az ütközetek és a lélekölő üresjáratok mellett felskicceli a hazatérés szinte abszurdig fokozott traumáját is. Jelen kiadás egyaránt tartalmazza a vonatkozó fejezet eredeti és a kiadó nyomására optimistábbra hangolt verzióját, szerencsére a törzsszövegben az előbbit találjuk, mely keserű pesszimizmusa ellenére is jóval kidolgozottabb. A kevés nyelvi cicomával - katonás egyszerűséggel - elmesélt történet fordulatai mára ugyan kevés újdonsággal kecsegtetnek (bár a teljes egészében homoszexuális jövőbeni társadalom víziója ma is provokatív ötlet), és kurta-furcsa lezárása is hagy némi hiányérzetet, de akit érdekel, hogy mutatna a Full Metal Jacket az űrben, annak erősen ajánlott olvasmány.

Fordította Hoppán Eszter, Kolonics Gabriella, Németh Attila. Metropolis Media, 2012, 334 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.