Könyv

Joe Haldeman: Örök háború

  • Sepsi László
  • 2012. szeptember 3.

Könyv

A "veterán sci-fi szerző" fordulatnak Haldeman esetében különösen egzotikus csengést ad, hogy a hetvenes évek elejétől aktív író huszonévesen valóban megjárta Vietnamot: irodalmi pályája eleve egy önéletrajzi ihletésű háborús regénnyel indult (War Year), amit hamarosan a nem kevésbé áthallásos Örök háború követett. Utóbbi azóta a military science fiction (lásd még Heinlein Csillagközi invázióját) egyik legtöbbet hivatkozott alapregényévé vált, amely kőegyszerű metaforikával gyúrja át zsánersztorivá az autentikus élményanyagot. Hőse közlegényként kerül az űrháború húsdarálójába, hogy szubjektív idő szerint évtizedek, de valójában évszázadok múltán sokat látott őrnagyként távozzon onnét. Haldemannál a háború nem csupán más tudatállapot, de más téridő: ami a harctéren néhány év, a Földön néhány évszázad: az Örök háború az ütközetek és a lélekölő üresjáratok mellett felskicceli a hazatérés szinte abszurdig fokozott traumáját is. Jelen kiadás egyaránt tartalmazza a vonatkozó fejezet eredeti és a kiadó nyomására optimistábbra hangolt verzióját, szerencsére a törzsszövegben az előbbit találjuk, mely keserű pesszimizmusa ellenére is jóval kidolgozottabb. A kevés nyelvi cicomával - katonás egyszerűséggel - elmesélt történet fordulatai mára ugyan kevés újdonsággal kecsegtetnek (bár a teljes egészében homoszexuális jövőbeni társadalom víziója ma is provokatív ötlet), és kurta-furcsa lezárása is hagy némi hiányérzetet, de akit érdekel, hogy mutatna a Full Metal Jacket az űrben, annak erősen ajánlott olvasmány.

Fordította Hoppán Eszter, Kolonics Gabriella, Németh Attila. Metropolis Media, 2012, 334 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.