Koncert

A klezmer szelleme

A Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusai Szekszárdon

Kritika

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Egy 1965-ös fotó tanúsága szerint az eredeti, mór stílusjegyekkel díszített szecessziós belső több méltóságot sugárzott, de a funkcióval együtt tovatűnt a csín. A zsinagóga a világháború után leromlott, az önkormányzat a hetvenes évek elején megvásárolta a hitközségtől, egy évtizeddel később csakis a külső egyediségét figyelembe véve újították fel. A rendszerváltás évében került ide a 30 regiszteres impozáns orgona. Az elmúlt években újabb felújítás következett, a fa erkélykorlátot edzett üvegre cserélték, meztelenül lógnak a reflektorok a mennyezetről. Nem minden kornak adatott meg az, ami a szecessziónak igen: a túlburjánzó szépség luxusa.

A Budapesti Fesztiválzenekar 2014 óta szervez – többnyire ingyenes – koncerteket aktív, illetve funkciójukat vesztett zsinagógaépületekbe, a szekszárdi koncert után Kőszegre utaz­tak a zenészek. Ott hasonló története van a zsinagógának: a holokausztban odaveszett zsidó közösség híján az épület lepusztult, és csak az utóbbi években újították fel.

Szekszárdon pazar az akusztika. A Fesztiválzenekar művészei játszanak, nem elfelejtkezve az épület eredeti rendeltetéséről. Igaz, már nincsen tóratekercs és örökmécses a zsinagógában. A brooklyni születésű Aaron Copland – csakúgy, mint Leonard Bernstein és George Gershwin – orosz-zsidó gyökerekkel vált az Egyesült Államok meghatározó zeneszerzőjévé, és bár itthon alig ismert, a következő nemzedékekben nem lehet letagadni a hatását. Benny Goodman számára komponálta Klarinétversenyét, amely Mozart és Weber darabjai­val együtt a műfaj legnagyszerűbbjei közé tartozik. A kisegyüttes kíséretével – Eckhardt Violetta és Bujtor Balázs hegedült, Sipos Gábor brácsázott, Sovány Rita csellózott, Fejérvári Zsolt nagybőgőzött, Polónyi Ágnes hárfázott – Ács Ákos az első tételt adta elő, érzékenyen és virtuózan megfestve azt a modern melankóliát, amely a művet felejthetetlenné teszi. Copland gyakran beszélt arról, hogy a zsidó és a fekete népek osztoznak az otthontalanságban, és mindkettő a nagyvárosban találta meg újra önmagát – így a zsidó zene és a jazz természetesen ötvöződhet a műveiben. A zenedarabok között a Pécsi Zsidó Hitközség rabbija, Kurucz Ákos beszélt a zsinagógák funkciójáról, a hamarosan beköszöntő zsidó újévről, valamint hagyományokról, olykor önmagát sem kímélő iróniával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.