Koncert

A klezmer szelleme

A Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusai Szekszárdon

Kritika

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Egy 1965-ös fotó tanúsága szerint az eredeti, mór stílusjegyekkel díszített szecessziós belső több méltóságot sugárzott, de a funkcióval együtt tovatűnt a csín. A zsinagóga a világháború után leromlott, az önkormányzat a hetvenes évek elején megvásárolta a hitközségtől, egy évtizeddel később csakis a külső egyediségét figyelembe véve újították fel. A rendszerváltás évében került ide a 30 regiszteres impozáns orgona. Az elmúlt években újabb felújítás következett, a fa erkélykorlátot edzett üvegre cserélték, meztelenül lógnak a reflektorok a mennyezetről. Nem minden kornak adatott meg az, ami a szecessziónak igen: a túlburjánzó szépség luxusa.

A Budapesti Fesztiválzenekar 2014 óta szervez – többnyire ingyenes – koncerteket aktív, illetve funkciójukat vesztett zsinagógaépületekbe, a szekszárdi koncert után Kőszegre utaz­tak a zenészek. Ott hasonló története van a zsinagógának: a holokausztban odaveszett zsidó közösség híján az épület lepusztult, és csak az utóbbi években újították fel.

Szekszárdon pazar az akusztika. A Fesztiválzenekar művészei játszanak, nem elfelejtkezve az épület eredeti rendeltetéséről. Igaz, már nincsen tóratekercs és örökmécses a zsinagógában. A brooklyni születésű Aaron Copland – csakúgy, mint Leonard Bernstein és George Gershwin – orosz-zsidó gyökerekkel vált az Egyesült Államok meghatározó zeneszerzőjévé, és bár itthon alig ismert, a következő nemzedékekben nem lehet letagadni a hatását. Benny Goodman számára komponálta Klarinétversenyét, amely Mozart és Weber darabjai­val együtt a műfaj legnagyszerűbbjei közé tartozik. A kisegyüttes kíséretével – Eckhardt Violetta és Bujtor Balázs hegedült, Sipos Gábor brácsázott, Sovány Rita csellózott, Fejérvári Zsolt nagybőgőzött, Polónyi Ágnes hárfázott – Ács Ákos az első tételt adta elő, érzékenyen és virtuózan megfestve azt a modern melankóliát, amely a művet felejthetetlenné teszi. Copland gyakran beszélt arról, hogy a zsidó és a fekete népek osztoznak az otthontalanságban, és mindkettő a nagyvárosban találta meg újra önmagát – így a zsidó zene és a jazz természetesen ötvöződhet a műveiben. A zenedarabok között a Pécsi Zsidó Hitközség rabbija, Kurucz Ákos beszélt a zsinagógák funkciójáról, a hamarosan beköszöntő zsidó újévről, valamint hagyományokról, olykor önmagát sem kímélő iróniával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?