Koncert

A klezmer szelleme

A Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusai Szekszárdon

Kritika

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Egy 1965-ös fotó tanúsága szerint az eredeti, mór stílusjegyekkel díszített szecessziós belső több méltóságot sugárzott, de a funkcióval együtt tovatűnt a csín. A zsinagóga a világháború után leromlott, az önkormányzat a hetvenes évek elején megvásárolta a hitközségtől, egy évtizeddel később csakis a külső egyediségét figyelembe véve újították fel. A rendszerváltás évében került ide a 30 regiszteres impozáns orgona. Az elmúlt években újabb felújítás következett, a fa erkélykorlátot edzett üvegre cserélték, meztelenül lógnak a reflektorok a mennyezetről. Nem minden kornak adatott meg az, ami a szecessziónak igen: a túlburjánzó szépség luxusa.

A Budapesti Fesztiválzenekar 2014 óta szervez – többnyire ingyenes – koncerteket aktív, illetve funkciójukat vesztett zsinagógaépületekbe, a szekszárdi koncert után Kőszegre utaz­tak a zenészek. Ott hasonló története van a zsinagógának: a holokausztban odaveszett zsidó közösség híján az épület lepusztult, és csak az utóbbi években újították fel.

Szekszárdon pazar az akusztika. A Fesztiválzenekar művészei játszanak, nem elfelejtkezve az épület eredeti rendeltetéséről. Igaz, már nincsen tóratekercs és örökmécses a zsinagógában. A brooklyni születésű Aaron Copland – csakúgy, mint Leonard Bernstein és George Gershwin – orosz-zsidó gyökerekkel vált az Egyesült Államok meghatározó zeneszerzőjévé, és bár itthon alig ismert, a következő nemzedékekben nem lehet letagadni a hatását. Benny Goodman számára komponálta Klarinétversenyét, amely Mozart és Weber darabjai­val együtt a műfaj legnagyszerűbbjei közé tartozik. A kisegyüttes kíséretével – Eckhardt Violetta és Bujtor Balázs hegedült, Sipos Gábor brácsázott, Sovány Rita csellózott, Fejérvári Zsolt nagybőgőzött, Polónyi Ágnes hárfázott – Ács Ákos az első tételt adta elő, érzékenyen és virtuózan megfestve azt a modern melankóliát, amely a művet felejthetetlenné teszi. Copland gyakran beszélt arról, hogy a zsidó és a fekete népek osztoznak az otthontalanságban, és mindkettő a nagyvárosban találta meg újra önmagát – így a zsidó zene és a jazz természetesen ötvöződhet a műveiben. A zenedarabok között a Pécsi Zsidó Hitközség rabbija, Kurucz Ákos beszélt a zsinagógák funkciójáról, a hamarosan beköszöntő zsidó újévről, valamint hagyományokról, olykor önmagát sem kímélő iróniával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.