Koncert

A klezmer szelleme

A Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusai Szekszárdon

Kritika

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Egy 1965-ös fotó tanúsága szerint az eredeti, mór stílusjegyekkel díszített szecessziós belső több méltóságot sugárzott, de a funkcióval együtt tovatűnt a csín. A zsinagóga a világháború után leromlott, az önkormányzat a hetvenes évek elején megvásárolta a hitközségtől, egy évtizeddel később csakis a külső egyediségét figyelembe véve újították fel. A rendszerváltás évében került ide a 30 regiszteres impozáns orgona. Az elmúlt években újabb felújítás következett, a fa erkélykorlátot edzett üvegre cserélték, meztelenül lógnak a reflektorok a mennyezetről. Nem minden kornak adatott meg az, ami a szecessziónak igen: a túlburjánzó szépség luxusa.

A Budapesti Fesztiválzenekar 2014 óta szervez – többnyire ingyenes – koncerteket aktív, illetve funkciójukat vesztett zsinagógaépületekbe, a szekszárdi koncert után Kőszegre utaz­tak a zenészek. Ott hasonló története van a zsinagógának: a holokausztban odaveszett zsidó közösség híján az épület lepusztult, és csak az utóbbi években újították fel.

Szekszárdon pazar az akusztika. A Fesztiválzenekar művészei játszanak, nem elfelejtkezve az épület eredeti rendeltetéséről. Igaz, már nincsen tóratekercs és örökmécses a zsinagógában. A brooklyni születésű Aaron Copland – csakúgy, mint Leonard Bernstein és George Gershwin – orosz-zsidó gyökerekkel vált az Egyesült Államok meghatározó zeneszerzőjévé, és bár itthon alig ismert, a következő nemzedékekben nem lehet letagadni a hatását. Benny Goodman számára komponálta Klarinétversenyét, amely Mozart és Weber darabjai­val együtt a műfaj legnagyszerűbbjei közé tartozik. A kisegyüttes kíséretével – Eckhardt Violetta és Bujtor Balázs hegedült, Sipos Gábor brácsázott, Sovány Rita csellózott, Fejérvári Zsolt nagybőgőzött, Polónyi Ágnes hárfázott – Ács Ákos az első tételt adta elő, érzékenyen és virtuózan megfestve azt a modern melankóliát, amely a művet felejthetetlenné teszi. Copland gyakran beszélt arról, hogy a zsidó és a fekete népek osztoznak az otthontalanságban, és mindkettő a nagyvárosban találta meg újra önmagát – így a zsidó zene és a jazz természetesen ötvöződhet a műveiben. A zenedarabok között a Pécsi Zsidó Hitközség rabbija, Kurucz Ákos beszélt a zsinagógák funkciójáról, a hamarosan beköszöntő zsidó újévről, valamint hagyományokról, olykor önmagát sem kímélő iróniával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.