Film

A levegőben

André Téchiné: Az új szomszédok

  • 2025. április 23.

Kritika

Magyarországon elképzelhetetlen a zsigeri gyűlölet, amely a francia rendőröket övezi különféle (elsősorban, de nem kizárólag) szélsőbaloldali eszmék hívei közt.

Ennek az indulatnak filmes megjelenítései a kelleténél nagyobb rokonszenvvel találkoznak a különféle szakmai fórumokon (fesztiválok, díjazások, szavazások). A 27 különböző díjat és 62 (köztük egy Oscar-) jelölést begyűjtő Nyomorultak, Ladj Ly 2019-es alkotása még fel tudott mutatni egy tisztességes rendőrt is, aki nem részese a rendszerszintű korrupciónak és elnyomásnak, ám a szintén Ly írta, bár Romain Gavras rendezte Athena (2022) már kifejezetten állatiasnak ábrázolja a rendőröket. Szegény zsaruk már csak az egyértelműen köztörvényes bűncselekmények ellen küzdve lehetnek pozitív figurák, a demonstrációk (a relatíve békés tiltakozástól a gyújtogatásokig elég széles a skála Franciaországban) kezelésével összefüggésben semmiképpen. Az fel sem merül, hogy az erőszakos rendőrök és különféle szervezetek nem kevésbé erőszakos aktivistái egyenlő arányban volnának felelősek a dolgok elfajulásáért.

André Téchiné fölveti a kérdést, hogy mi lenne, ha ez a két világ kommunikálna egymással, de aztán nem kezd vele semmit.

Lucie (Isabelle Huppert) idősödő rendőrnő. Férje-kollégája a rá nehezedő stressz miatt öngyilkos lett, gyereke nincs, voltaképpen az őrs a családja, és nem csak azért, mert férjének öccse is nyomozó. Szimpatikus fiatal család költözik a szomszédjába: szerény anyuka, aki barátnőt keres, helyes kislány, aki nagymamát keres, tehetséges grafikus apuka, aki balhét keres. Ugyanis nemcsak ihletett portrékat és tájképeket fest, hanem pl. a rendőrség ellen uszító óriásplakátokat, amelyeket majd (mindegy is milyen) tüntetésen fognak a magasba emelni eltakart arcú, az adott eseményre annak céljával sem törődve, zavargásokat kelteni érkező aktivisták. Amilyen ő maga is – egyéb élethelyzetekben mutatott erényeitől függetlenül. Ennek következtében rendőri felügyelet alatt áll, minden lépését figyelni igyekeznek, változó sikerrel, főleg, hogy a foglalkozását fel nem fedő Lucie időnként segít neki – szigorúan a férfi családját védendő (ha már az önnön hivatástudatától eltelt apukának fontosabb pl. a karácsonynál az aktivistáskodás). Csak akkor leplezi le magát a férfi előtt, amikor már végleg megelégeli az erőszak jogosságáról szóló antikapitalista hablatyot, és még akkor is segít neki eltüntetni a lakásában felhalmozott patronokat, petárdákat, amiért azonnal lecsuknák – a férfit. Helyette őt magát rabosítják, mert azért a kollégák sem egészen hülyék, de végül mindketten szabadlábon védekezhetnek, mert a valóságban csak ennyire rendőr­állam Franciaország.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.