Film

A levegőben

André Téchiné: Az új szomszédok

  • 2025. április 23.

Kritika

Magyarországon elképzelhetetlen a zsigeri gyűlölet, amely a francia rendőröket övezi különféle (elsősorban, de nem kizárólag) szélsőbaloldali eszmék hívei közt.

Ennek az indulatnak filmes megjelenítései a kelleténél nagyobb rokonszenvvel találkoznak a különféle szakmai fórumokon (fesztiválok, díjazások, szavazások). A 27 különböző díjat és 62 (köztük egy Oscar-) jelölést begyűjtő Nyomorultak, Ladj Ly 2019-es alkotása még fel tudott mutatni egy tisztességes rendőrt is, aki nem részese a rendszerszintű korrupciónak és elnyomásnak, ám a szintén Ly írta, bár Romain Gavras rendezte Athena (2022) már kifejezetten állatiasnak ábrázolja a rendőröket. Szegény zsaruk már csak az egyértelműen köztörvényes bűncselekmények ellen küzdve lehetnek pozitív figurák, a demonstrációk (a relatíve békés tiltakozástól a gyújtogatásokig elég széles a skála Franciaországban) kezelésével összefüggésben semmiképpen. Az fel sem merül, hogy az erőszakos rendőrök és különféle szervezetek nem kevésbé erőszakos aktivistái egyenlő arányban volnának felelősek a dolgok elfajulásáért.

André Téchiné fölveti a kérdést, hogy mi lenne, ha ez a két világ kommunikálna egymással, de aztán nem kezd vele semmit.

Lucie (Isabelle Huppert) idősödő rendőrnő. Férje-kollégája a rá nehezedő stressz miatt öngyilkos lett, gyereke nincs, voltaképpen az őrs a családja, és nem csak azért, mert férjének öccse is nyomozó. Szimpatikus fiatal család költözik a szomszédjába: szerény anyuka, aki barátnőt keres, helyes kislány, aki nagymamát keres, tehetséges grafikus apuka, aki balhét keres. Ugyanis nemcsak ihletett portrékat és tájképeket fest, hanem pl. a rendőrség ellen uszító óriásplakátokat, amelyeket majd (mindegy is milyen) tüntetésen fognak a magasba emelni eltakart arcú, az adott eseményre annak céljával sem törődve, zavargásokat kelteni érkező aktivisták. Amilyen ő maga is – egyéb élethelyzetekben mutatott erényeitől függetlenül. Ennek következtében rendőri felügyelet alatt áll, minden lépését figyelni igyekeznek, változó sikerrel, főleg, hogy a foglalkozását fel nem fedő Lucie időnként segít neki – szigorúan a férfi családját védendő (ha már az önnön hivatástudatától eltelt apukának fontosabb pl. a karácsonynál az aktivistáskodás). Csak akkor leplezi le magát a férfi előtt, amikor már végleg megelégeli az erőszak jogosságáról szóló antikapitalista hablatyot, és még akkor is segít neki eltüntetni a lakásában felhalmozott patronokat, petárdákat, amiért azonnal lecsuknák – a férfit. Helyette őt magát rabosítják, mert azért a kollégák sem egészen hülyék, de végül mindketten szabadlábon védekezhetnek, mert a valóságban csak ennyire rendőr­állam Franciaország.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.