Könyv

A tudat paradoxona

Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom (Hajnalcsillag 3.)

  • Domsa Zsófia
  • 2025. augusztus 27.

Kritika

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

A több száz oldalas terjedelmet már megszokhattuk a norvég szerzőtől – aki a hatkötetes, összesen háromezer-ötszáz oldalas autobiografikus Harcom-regénysorozatával robbant be az irodalmi köztudatba –, olvasás közben mégis többször felmerülhet bennünk a kérdés, hogy valaha összeérnek-e a történet szálai, illetve azok a részletek, amelyek ellentmondanak a korábban olvasottaknak, vajon szándékos zavarkeltő elemek, vagy csupán a terjedelemből adódó figyelmetlenség következményei. És persze az is elbizonytalaníthatja az átlagos memóriával rendelkező olvasót, hogy mennyi részletet, jelentőséggel bíró mozzanatot képes észben tartani több száz oldalnyi és többkötetnyi távolságban.

A harmadik birodalom szálai ugyanis visszanyúlnak a sorozat első kötetéhez, ahol korunk Norvégiájában egy új égitest felbukkanása okoz zavart az emberek és állatok világában egyaránt. A Hajnalcsillagból tudjuk, hogy egy black metal zenekar három huszonéves tagja rituális gyilkosság áldozata lesz, ebben a kötetben azt is elolvashatjuk, hogy az ügyben nyomozó rendőr a sátánt véli felfedezni a zenekarról készült videófelvételen. Kathrine, a hitehagyott lelkész szellemeket lát, egy iskolás lányt megszáll az ördög, a pszichózisba egyre mélyebbre süllyedő családanya, Tove előtt feltárul a halottak birodalmának kapuja… És mire a regény végére érünk, már egy hete nem halt meg egyetlen ember sem az országban, még a tömegbalesetek életveszélyes sérültjei sem. Ez leginkább a temetkezési vállalkozó Syvertnek tűnik fel, és ezzel a regény a sorozat második részéhez, Az öröklét farkasaihoz is visszakanyarodik.

Nemcsak a sok szálon futó történet végső kimenetele ejthet gondolkodóba, hanem a szórakoztató irodalmi műfajokat, a krimik, a gótikus kísértethistóriák és horrorfilmek eszközeit hol paródiába hajlóan, hol teljes komolysággal alkalmazó szöveg esztétikai ambícióin is eltöprenghetünk. „Azt akartam, hogy a rajzaim illatozzanak vagy bűzölögjenek, áradjanak ki, vérezzenek el, vonagoljanak és tekeregjenek. De nem tudtam elérni. Azzal magyaráztam magamnak, hogy a rajz az oka. Mármint a rajz mint médium. A vonal határt húz, körbezár, mindent átláthatóvá tesz. De ez csak mentegetőzés. Goya bezzeg el tudta érni mindezt a rajzaival!”, mondja a magát képzőművésznek tartó Tove, a Hajnalcsillagban megismert Arne felesége. A művészi kifejezés szándékaival és korlátaival kapcsolatos kétségei a Hajnalcsillag-sorozat egészére is érthetők.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.