Tévésorozat

Eldobott aggyal

Nyomás alatt

  • - ts -
  • 2025. augusztus 27.

Kritika

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nyilván ezt gondosan szem előtt tartva készült el a műnem máig elfénylő két lángoszlopa, Jack Arnold 1959-es remeklése, Az ordító egér és Stanley Kubrick 1964-es Dr. Strangelove-ja: két komédiabőrbe bújt sci-fi (vagy fordítva). Nevezettek persze aligha rokkantak bele a források hajszolásába, de ez mit sem változtat az erejükön, ahogy az ellenkező metódusra szolgáló példák is őket igazolják. Például a Watergate-botrányt oly vitriolosan feldolgozó 1977-es tévésorozat, a Washington zárt ajtók mögött is – készült bár John Ehrlichman A cég c. tényregényéből – akkor a legjobb, amikor Jason Robards vagy Robert Vaughn elengedik magukat a király és fondor lelkületű tanácsadó szerepében – pedig Ehrlichman csak tudta, végtére másfél évet lehúzott a hűvösön Trükkös Dick egyik jobbkezeként a Watergate után.

Legalább ennyire megkerülhetetlen szempont az is – és nem is kever minket semminő ellentmondásba –, hogy efféle művek (megengedőbben: komolyan vehető efféle művek) csak demokratikus országokban születnek, s jobbára azokban is játszódnak. Ám épp ez a kulisszamögöttiség és szabadságérzet ösztönöz leginkább az (ilyen esetekben is csak pártolható) alkotói gátlástalanságra. Dobd el minél messzebbre az agyad, annál jobb filmet csinálsz; akármekkora levegőt veszel ugyanis, akármeddig trénigezel is előtte, a legtöbbször nem tudod elég messzire dobni; fizikai csoda: messze száll, de közel esik le – nincs is jobb bizonyíték erre a citált műveknél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.