Tévésorozat

Eldobott aggyal

Nyomás alatt

  • - ts -
  • 2025. augusztus 27.

Kritika

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nyilván ezt gondosan szem előtt tartva készült el a műnem máig elfénylő két lángoszlopa, Jack Arnold 1959-es remeklése, Az ordító egér és Stanley Kubrick 1964-es Dr. Strangelove-ja: két komédiabőrbe bújt sci-fi (vagy fordítva). Nevezettek persze aligha rokkantak bele a források hajszolásába, de ez mit sem változtat az erejükön, ahogy az ellenkező metódusra szolgáló példák is őket igazolják. Például a Watergate-botrányt oly vitriolosan feldolgozó 1977-es tévésorozat, a Washington zárt ajtók mögött is – készült bár John Ehrlichman A cég c. tényregényéből – akkor a legjobb, amikor Jason Robards vagy Robert Vaughn elengedik magukat a király és fondor lelkületű tanácsadó szerepében – pedig Ehrlichman csak tudta, végtére másfél évet lehúzott a hűvösön Trükkös Dick egyik jobbkezeként a Watergate után.

Legalább ennyire megkerülhetetlen szempont az is – és nem is kever minket semminő ellentmondásba –, hogy efféle művek (megengedőbben: komolyan vehető efféle művek) csak demokratikus országokban születnek, s jobbára azokban is játszódnak. Ám épp ez a kulisszamögöttiség és szabadságérzet ösztönöz leginkább az (ilyen esetekben is csak pártolható) alkotói gátlástalanságra. Dobd el minél messzebbre az agyad, annál jobb filmet csinálsz; akármekkora levegőt veszel ugyanis, akármeddig trénigezel is előtte, a legtöbbször nem tudod elég messzire dobni; fizikai csoda: messze száll, de közel esik le – nincs is jobb bizonyíték erre a citált műveknél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.