Tévésorozat

Eldobott aggyal

Nyomás alatt

  • - ts -
  • 2025. augusztus 27.

Kritika

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nyilván ezt gondosan szem előtt tartva készült el a műnem máig elfénylő két lángoszlopa, Jack Arnold 1959-es remeklése, Az ordító egér és Stanley Kubrick 1964-es Dr. Strangelove-ja: két komédiabőrbe bújt sci-fi (vagy fordítva). Nevezettek persze aligha rokkantak bele a források hajszolásába, de ez mit sem változtat az erejükön, ahogy az ellenkező metódusra szolgáló példák is őket igazolják. Például a Watergate-botrányt oly vitriolosan feldolgozó 1977-es tévésorozat, a Washington zárt ajtók mögött is – készült bár John Ehrlichman A cég c. tényregényéből – akkor a legjobb, amikor Jason Robards vagy Robert Vaughn elengedik magukat a király és fondor lelkületű tanácsadó szerepében – pedig Ehrlichman csak tudta, végtére másfél évet lehúzott a hűvösön Trükkös Dick egyik jobbkezeként a Watergate után.

Legalább ennyire megkerülhetetlen szempont az is – és nem is kever minket semminő ellentmondásba –, hogy efféle művek (megengedőbben: komolyan vehető efféle művek) csak demokratikus országokban születnek, s jobbára azokban is játszódnak. Ám épp ez a kulisszamögöttiség és szabadságérzet ösztönöz leginkább az (ilyen esetekben is csak pártolható) alkotói gátlástalanságra. Dobd el minél messzebbre az agyad, annál jobb filmet csinálsz; akármekkora levegőt veszel ugyanis, akármeddig trénigezel is előtte, a legtöbbször nem tudod elég messzire dobni; fizikai csoda: messze száll, de közel esik le – nincs is jobb bizonyíték erre a citált műveknél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.