Film

Kezdjetek el élni

Enya Baroux: Jó utat, Marie

  • 2025. augusztus 27.

Kritika

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

Nem szoktak filmek túllépni azon a következtetésen, hogy végső soron az emberi méltósághoz tartozik az életvégről való döntés szabadsága, holott ez a kiindulópont kellene, hogy legyen. Még az efféle témákban járatos François Ozonnak sem sikerült elkerülni a közhelyeket Minden rendben ment c. 2021-es filmjében, pedig az egy jól megírt valóságos történeten alapult. A Stéphane Brizé által írt és rendezett – Michael Haneke Szerelem c. remekművének párdarabjaként számontartott (áthallásról szó sincs, mindkét film 2012-ben készült) – Quelques Heures de Printemps viszont mélyre megy, az emberi létezés alapjáig hatol: nem a halál felől közelít, hanem azt kérdezi, éltünk-e egyáltalán. Néhány tavaszi óra: a cím a két főszereplő, egy szigorú, szeretetét nehezen kifejező anya és börtönviselt fia hosszú évtizedek alatt megélt valóságos kapcsolatának, vagyis a valóságos megértés időtartamára vonatkozik – útban már Svájc felé, ahol majd segítenek a gyógyíthatatlan mamának megszabadulni meg nem élt életétől, és ahol a mama ezzel az utolsó gesztusával megajándékozza fiát az élet értékes voltának felismerésével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.