Film

Fától fáig

Carlyle Eubank: Megtörve

  • - turcsányi -
  • 2025. május 28.

Kritika

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Nekiindul hát valamerre a fehér semminek, hogy mentse a bőrét, hogy élve megússza – nem csupán az elveszést, az egész életét. S míg araszol a hólepte erdőn-mezőn, megjelenik előtte (még inkább a néző/hallgató előtt) az idáig vezető út, mint amikor a halál előtt a mesék szerint lepereg az élet…

Mely élet fonalát ott vesszük fel, amikor True Brandywine (Wyatt Russell neves felmenőihez hív alakításában) – az egykori rodeólegenda egykor szépreményű fia – a bareback bronc szakág immár kifutóban lévő művelője, a masszív középmezőny közszeretetnek örvendő figurája Steve Earle Copperhead Roadjának kíséretében leesik a lóról, a szükséges nyolc másodpercet éppen hogy kitöltve. A film amellett, hogy tényleg olyan, mint egy countrydal, saját zenéjéhez is a műfaj karcosabb, outlaw-nak vagy austininak mondható ágából válogat, annak csillagait mozgósítja (Earle mellett Charley Crockett, Charles Wesley Godwin, Brent Cobb, Tyler Childers, s a néhai Merle Haggard számai szólnak, csupa nagy név). Vagy mondjuk úgy inkább, hogy a film olyan, mint egy countrydal. Egy bizonyos countrydal, közelebbről Ed Bruce 1975-ös Mammas Don’t Let Your Babies Grow Up to Be Cowboys című műve, amelyet aztán 1978-as közös lemezük slágereként Waylon Jennings és Willie Nelson tettek halhatatlanná. A neves dolgozat, mint az a címe is… khm, sugallja, azt veszi leltárba, hogy miért is ordas szívás a cowboyélet, s ebben a buzgalmában példamutatóan követi Carlyle Eubank filmje is.

Nos, azért nehéz a rodeós élet, mert az ember rendszeresen összetöri magát, akármilyen menő is, a végén, ami ugyebár másodpercek alatt áll be, kivétel nélkül leesik a lóról, s még mázlija van, ha csak csontja törik és nem rúgja fejbe, hasba, valagba az a vad ló (amely már rég nem a szó klasszikus értelmében vad, hanem kifejezetten a rodeón megejtendő balettra tenyésztett és trenírozott szerzet). Már fiatalon sincs egy épp csontod, jövőd sincs, mert isten tudja, mi lesz veled, ha már felrakni sem bírnak a lóra, mert abbahagyni sem bírod, hisz’ csak az a nyolc másodpercnyi adrenalin tart valamennyire formában, nélküle csak egy iszákos, kötekedő faszkalap vagy, mindenkinek, de még a szeretteidnek is egy púp a hátán. A fiatal True-t is húzza a családi háttér, az ugyancsak kevés jóval kecsegtető meló a zord atya farmján, aki bezzeg legenda létére is abba tudta hagyni a rodeózást anno, aki csak akkor tartaná valamire a nyomdokait járó gyermekét, ha az beállna tengerészgyalogosnak (Dennis Quaid felléptetése idősb Brandywine szerepében a világ- és filmtörténeti előzmények adta legtermészetesebb választásának tűnik). Ezen a nyomorúságon az igaz szerelem is csak ideig-óráig képes segíteni, a többszörösen sebzett vad elmar mindenkit magától. S közben látjuk reménytelen útján a hóban, fagyban, az erdőn fától fáig tapogatózva, leégett vadászkunyhók üszkös maradékában meghúzódva, utolsó szál szétázott gyufájától melegséget remélve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.