Film

Fától fáig

Carlyle Eubank: Megtörve

  • - turcsányi -
  • 2025. május 28.

Kritika

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Nekiindul hát valamerre a fehér semminek, hogy mentse a bőrét, hogy élve megússza – nem csupán az elveszést, az egész életét. S míg araszol a hólepte erdőn-mezőn, megjelenik előtte (még inkább a néző/hallgató előtt) az idáig vezető út, mint amikor a halál előtt a mesék szerint lepereg az élet…

Mely élet fonalát ott vesszük fel, amikor True Brandywine (Wyatt Russell neves felmenőihez hív alakításában) – az egykori rodeólegenda egykor szépreményű fia – a bareback bronc szakág immár kifutóban lévő művelője, a masszív középmezőny közszeretetnek örvendő figurája Steve Earle Copperhead Roadjának kíséretében leesik a lóról, a szükséges nyolc másodpercet éppen hogy kitöltve. A film amellett, hogy tényleg olyan, mint egy countrydal, saját zenéjéhez is a műfaj karcosabb, outlaw-nak vagy austininak mondható ágából válogat, annak csillagait mozgósítja (Earle mellett Charley Crockett, Charles Wesley Godwin, Brent Cobb, Tyler Childers, s a néhai Merle Haggard számai szólnak, csupa nagy név). Vagy mondjuk úgy inkább, hogy a film olyan, mint egy countrydal. Egy bizonyos countrydal, közelebbről Ed Bruce 1975-ös Mammas Don’t Let Your Babies Grow Up to Be Cowboys című műve, amelyet aztán 1978-as közös lemezük slágereként Waylon Jennings és Willie Nelson tettek halhatatlanná. A neves dolgozat, mint az a címe is… khm, sugallja, azt veszi leltárba, hogy miért is ordas szívás a cowboyélet, s ebben a buzgalmában példamutatóan követi Carlyle Eubank filmje is.

Nos, azért nehéz a rodeós élet, mert az ember rendszeresen összetöri magát, akármilyen menő is, a végén, ami ugyebár másodpercek alatt áll be, kivétel nélkül leesik a lóról, s még mázlija van, ha csak csontja törik és nem rúgja fejbe, hasba, valagba az a vad ló (amely már rég nem a szó klasszikus értelmében vad, hanem kifejezetten a rodeón megejtendő balettra tenyésztett és trenírozott szerzet). Már fiatalon sincs egy épp csontod, jövőd sincs, mert isten tudja, mi lesz veled, ha már felrakni sem bírnak a lóra, mert abbahagyni sem bírod, hisz’ csak az a nyolc másodpercnyi adrenalin tart valamennyire formában, nélküle csak egy iszákos, kötekedő faszkalap vagy, mindenkinek, de még a szeretteidnek is egy púp a hátán. A fiatal True-t is húzza a családi háttér, az ugyancsak kevés jóval kecsegtető meló a zord atya farmján, aki bezzeg legenda létére is abba tudta hagyni a rodeózást anno, aki csak akkor tartaná valamire a nyomdokait járó gyermekét, ha az beállna tengerészgyalogosnak (Dennis Quaid felléptetése idősb Brandywine szerepében a világ- és filmtörténeti előzmények adta legtermészetesebb választásának tűnik). Ezen a nyomorúságon az igaz szerelem is csak ideig-óráig képes segíteni, a többszörösen sebzett vad elmar mindenkit magától. S közben látjuk reménytelen útján a hóban, fagyban, az erdőn fától fáig tapogatózva, leégett vadászkunyhók üszkös maradékában meghúzódva, utolsó szál szétázott gyufájától melegséget remélve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.