Film

Fától fáig

Carlyle Eubank: Megtörve

  • - turcsányi -
  • 2025. május 28.

Kritika

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Nekiindul hát valamerre a fehér semminek, hogy mentse a bőrét, hogy élve megússza – nem csupán az elveszést, az egész életét. S míg araszol a hólepte erdőn-mezőn, megjelenik előtte (még inkább a néző/hallgató előtt) az idáig vezető út, mint amikor a halál előtt a mesék szerint lepereg az élet…

Mely élet fonalát ott vesszük fel, amikor True Brandywine (Wyatt Russell neves felmenőihez hív alakításában) – az egykori rodeólegenda egykor szépreményű fia – a bareback bronc szakág immár kifutóban lévő művelője, a masszív középmezőny közszeretetnek örvendő figurája Steve Earle Copperhead Roadjának kíséretében leesik a lóról, a szükséges nyolc másodpercet éppen hogy kitöltve. A film amellett, hogy tényleg olyan, mint egy countrydal, saját zenéjéhez is a műfaj karcosabb, outlaw-nak vagy austininak mondható ágából válogat, annak csillagait mozgósítja (Earle mellett Charley Crockett, Charles Wesley Godwin, Brent Cobb, Tyler Childers, s a néhai Merle Haggard számai szólnak, csupa nagy név). Vagy mondjuk úgy inkább, hogy a film olyan, mint egy countrydal. Egy bizonyos countrydal, közelebbről Ed Bruce 1975-ös Mammas Don’t Let Your Babies Grow Up to Be Cowboys című műve, amelyet aztán 1978-as közös lemezük slágereként Waylon Jennings és Willie Nelson tettek halhatatlanná. A neves dolgozat, mint az a címe is… khm, sugallja, azt veszi leltárba, hogy miért is ordas szívás a cowboyélet, s ebben a buzgalmában példamutatóan követi Carlyle Eubank filmje is.

Nos, azért nehéz a rodeós élet, mert az ember rendszeresen összetöri magát, akármilyen menő is, a végén, ami ugyebár másodpercek alatt áll be, kivétel nélkül leesik a lóról, s még mázlija van, ha csak csontja törik és nem rúgja fejbe, hasba, valagba az a vad ló (amely már rég nem a szó klasszikus értelmében vad, hanem kifejezetten a rodeón megejtendő balettra tenyésztett és trenírozott szerzet). Már fiatalon sincs egy épp csontod, jövőd sincs, mert isten tudja, mi lesz veled, ha már felrakni sem bírnak a lóra, mert abbahagyni sem bírod, hisz’ csak az a nyolc másodpercnyi adrenalin tart valamennyire formában, nélküle csak egy iszákos, kötekedő faszkalap vagy, mindenkinek, de még a szeretteidnek is egy púp a hátán. A fiatal True-t is húzza a családi háttér, az ugyancsak kevés jóval kecsegtető meló a zord atya farmján, aki bezzeg legenda létére is abba tudta hagyni a rodeózást anno, aki csak akkor tartaná valamire a nyomdokait járó gyermekét, ha az beállna tengerészgyalogosnak (Dennis Quaid felléptetése idősb Brandywine szerepében a világ- és filmtörténeti előzmények adta legtermészetesebb választásának tűnik). Ezen a nyomorúságon az igaz szerelem is csak ideig-óráig képes segíteni, a többszörösen sebzett vad elmar mindenkit magától. S közben látjuk reménytelen útján a hóban, fagyban, az erdőn fától fáig tapogatózva, leégett vadászkunyhók üszkös maradékában meghúzódva, utolsó szál szétázott gyufájától melegséget remélve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.

Ég és föld

Hol veszik leginkább semmibe a közigazgatásban dolgozók munkáját? Minden szektorban a budapesti bérek a legmagasabbak? Miért nem keresnek átlag egymilliót a Békés megyei informatikusok?