Könyv

Az individuum luxusa

Galló Olga: Tíz hónap Babilon

  • Balogh Magdolna
  • 2025. május 28.

Kritika

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

A szerző halála után két évtizeddel azonban Galló unokájának, Fullajtár Andreának köszönhetően végre napvilágot látott ez a lágerekben főbelövés terhe mellett rejtegetett, ceruzacsonkokkal papírcetlikre, később füzetekbe írt szöveg.

A könyv megjelenésével párhuzamosan színházi előadás is készült a napló anyagából a Gólem Színházban, Fullajtár Andrea előadásában: a Borgula András rendezte monodrámában kiemelt szerepet kap a napló korabeli kiadástörténetével kapcsolatos levelezés megidézése, aminek révén a mű rögtön többszörös megvilágításba kerül. Az 1966 és 1978 közötti években született dokumentumok – lektori jelentések, Galló Olga szerkesztőkkel, kiadói és pártpotentátokkal folytatott levelezéséből vett részletek – beépítésével a darab úgy tart tükröt a Kádár-kor bornírt kiadáspolitikájának, hogy a történetből kirajzolódik a hatvanas–hetvenes évek létező szocializmusának a vészkorszakkal, a zsidóüldözéssel kapcsolatos felemás emlékezetpolitikája, amely az „antifasiszta küzdelem” szlogenjével nemcsak elfedte 600 ezer magyar zsidó tragédiáját, hanem magát a témát is a szőnyeg alá akarta söpörni. (S ez még azzal együtt is igaz, hogy az utóbbi évek kutatásai éppen azt bizonyítják, hogy az antifasiszta narratíva működtetése mégiscsak lehetőséget nyújtott a zsidóüldözés témájának a közbeszédbe emelésére.)

Galló Olga, a Népszava tárcaírója, egykötetnyi elbeszélés kéziratával (és tizenkét megjelent elbeszélés pozitív kritikáival) ígéretes szépírói karrier elején áll, amikor édesanyjával együtt előbb az óbudai téglagyárba hurcolják, majd 1944. július elején (talán csupán napokkal azt megelőzően, hogy Horthy július 6-án nemzetközi követelések és a szövetségesek normandiai partraszállása hatására leállíttatta a deportálásokat) Auschwitz-Birkenau­ba szállítják. Édesanyja rögtön a gázkamrába kerül, őt magát 1944 decemberében egy ezerfős női transzporttal Hochweilerbe (a kiterjedt gross-roseni lágerrendszer egyik altáborába) szállítják. Ez ugyan hivatalosan nem megsemmisítőtábor, ám a nehéz fizikai munka, a rossz élelmezés és hiányos ruházat, az orvosi ellátás és a higiénia kétségbeejtően primitív szintje miatt az életben maradásra kicsi az esély. 1945 telén Hochweilerből gyalog indítják útnak a leromlott szervezetű, alultápláltságtól, betegségektől sújtott nőket az ország belseje felé. Aki nem tud továbbmenni, azt ott helyben agyonlövik, nincs energia szolidáris gesztusokra. Galló Olga a harmadik napon megszökik a menetből, szerb munkások segítségével elrejtőzik egy cukorgyár pincéjében, végül Breslauba (a mai Wrocławba) kerül, és az egyik ottani lágerben éli át a város 84 napig tartó ostromát. (A mintegy 450 oldalas napló lengyel történész szakértők szerint az egyetlen korabeli dokumentum, amely Festung Breslau ostromáról fennmaradt.) A felszabadulás itt éri Gallót 1945 májusában, francia és olasz kényszermunkások között. Hogy megélheti, legalábbis részben, egy francia fogolynak, Allnak köszönheti, akivel házasságnak álcázott, egymást kölcsönösen támogató baráti kapcsolatban éli át a breslaui hónapokat. Majd az év júniusában visszaérkezik Rákosszentmihályra, ahol otthonukat kifosztva, idegenek által elfoglalva látja viszont.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.