Kiállítás

Gondolatrajz

Delineo ergo cogito

  • Révész Emese
  • 2022. március 9.

Kritika

Nevek, szavak, telefonszámok, dátumok – listázva, aláhúzva, átszínezve, kihúzva: a megszervezett, biztosnak tűnő jövő, a napok sodrásában torlódó feladatok. Az akkurátus kisatírozások alatt itt-ott jól ismert művészek, kollégák neve vehető ki. Beke László tenyérnyi jegyzetlapjainak színpompás szőttese megrendítő monumentuma a nemrég elhunyt nagy hatású művészetszervező és művészettörténész energikus tevékenységének. Rajta az írás rajzként, a kép gondolatként olvasható.

A rajz, mint az emberi gondolkodás és kommunikáció elemi kifejezési formája, ma különösen érdekes. Létrehozása és értelmezése egyaránt nagy fokú absztrakciót igényel, manualitása, eszköztelensége, közvetlensége, esetlegessége felértékelődött a digitális képek világában. Puritán eszköztára révén demokratikus és könnyen hozzáférhető. Eredendően csendes, intim és elmélyült tevékenység, olyasmi, ami napjaink vérzivataros idejében is megnyugvást adhat.

A kiállítás a geometrikus, konkrét művészet hazai támogatására, Maurer Dóra és Gáyor Tibor által alapított OSAS – Nyílt Struktúrák Egyesület égisze alatt jött létre. Ennek jegyé­ben a kiállítás három kurátora – Haász Katalin, Nagy Barbara és Szíj Kamilla – olyan műveket mutat be, amelyek a rajzot elvont, gondolati képi eszközként prezentálják, ahogy erre a frappánsan filozofikus cím is világosan utal. A 47 magyar és külföldi művész alkotását felvonultató válogatás a vázlatrajztól az adatvizualizációig a rajz számos aspektusát fogja át, egyedül a narratív, illusztratív, figurális ábrázolás esik kívül érdeklődési körükön. Nézőpontjuk szerint a rajz nem technikai kérdés, eszköze éppúgy lehet a grafitceruza, mint az ecset, komputer, térbe húzott drót, hajlított bambuszág vagy cérnaszálként használt emberi haj. A rajzot nem szorítják be a paszpartuzott rajzlapra, nagyobb formát öltve kiléphet a térbe is, tere lehet a galéria tere vagy a monitor képernyője.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.