Tévésorozat

Pincebogarak lázadása

Megoldatlan ügyek osztálya

  • - turcsányi -
  • 2025. június 4.

Kritika

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Hisz’ azt ugyan biztosra vehetjük, hogy az adott mű végére akkorát triumfálnak, hogy a hátsó borítón még a sebeiket, a régieket és a frissen szerzetteket is elfelejtik nyalogatni, de a következő kötet első oldalán megint ott állnak a szívóág rajtjánál, s a hatalom, ha lehet, még hangosabban röhögi körbe őket, mint korábban. Még cinikusabban, még gonoszabban, még nagyobb arzenált mozgósítva ellenük.

Mørck felügyelőt, a koppenhágai rendőrség – talán korábbi érdemei, talán közvetlen főnökének szívjósága és agylágyulása miatt – éppen csak megtűrt nyomozóját még az ág is húzza. Úgy ismerkedünk meg vele, hogy mindenki nagyon utálja joggal, impertinens, kekk pasas, talán csak a társa rühelli valamivel kevésbé, viszont rögtön az első jelenetben bele is masíroznak együtt egy halálos csapdába, ahol aztán a kalauzukul szegődött rendőrjárőrt agyonlövik, a társ egy gerinclövés következtében deréktól lefelé lebénul, s egy lepattanó lövés magát Mørcköt is taccsra teszi pár hétre, mely tényegyüttes csak fokozza a környezet rosszallását.

Minden skandináv krimiből készül mozgóképes adaptáció, előbb nyilván a sikeresebbekből, de egyrészt mind sikeres, másrészt az is sorra kerül, aki a névsor végéről vág neki. Ilyenformán a világ legtermészetesebb dolga, hogy immár a harmadik Mørck lép elénk, ezúttal Edinburgh-ra cserélve Koppenhágát, s kilencrészes tévésorozatra az eddigi önálló filmeket (szám szerint hatot), s Matthew Goode-ot pályára küldve Nikolaj Lie Kaas és Ulrich Thomsen helyett. A név meglehet, kevésbé ismerős, de ezen nem múlik semmi, a tapasztalt Goode állja a versenyt, Mørckje könnyen értelmezhető, mégis érdekes figura, még bizonyos jellemfejlődést is mutat, vagy legalább ennek ígéretét a következő évadokra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.