Tévésorozat

Pincebogarak lázadása

Megoldatlan ügyek osztálya

  • - turcsányi -
  • 2025. június 4.

Kritika

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Hisz’ azt ugyan biztosra vehetjük, hogy az adott mű végére akkorát triumfálnak, hogy a hátsó borítón még a sebeiket, a régieket és a frissen szerzetteket is elfelejtik nyalogatni, de a következő kötet első oldalán megint ott állnak a szívóág rajtjánál, s a hatalom, ha lehet, még hangosabban röhögi körbe őket, mint korábban. Még cinikusabban, még gonoszabban, még nagyobb arzenált mozgósítva ellenük.

Mørck felügyelőt, a koppenhágai rendőrség – talán korábbi érdemei, talán közvetlen főnökének szívjósága és agylágyulása miatt – éppen csak megtűrt nyomozóját még az ág is húzza. Úgy ismerkedünk meg vele, hogy mindenki nagyon utálja joggal, impertinens, kekk pasas, talán csak a társa rühelli valamivel kevésbé, viszont rögtön az első jelenetben bele is masíroznak együtt egy halálos csapdába, ahol aztán a kalauzukul szegődött rendőrjárőrt agyonlövik, a társ egy gerinclövés következtében deréktól lefelé lebénul, s egy lepattanó lövés magát Mørcköt is taccsra teszi pár hétre, mely tényegyüttes csak fokozza a környezet rosszallását.

Minden skandináv krimiből készül mozgóképes adaptáció, előbb nyilván a sikeresebbekből, de egyrészt mind sikeres, másrészt az is sorra kerül, aki a névsor végéről vág neki. Ilyenformán a világ legtermészetesebb dolga, hogy immár a harmadik Mørck lép elénk, ezúttal Edinburgh-ra cserélve Koppenhágát, s kilencrészes tévésorozatra az eddigi önálló filmeket (szám szerint hatot), s Matthew Goode-ot pályára küldve Nikolaj Lie Kaas és Ulrich Thomsen helyett. A név meglehet, kevésbé ismerős, de ezen nem múlik semmi, a tapasztalt Goode állja a versenyt, Mørckje könnyen értelmezhető, mégis érdekes figura, még bizonyos jellemfejlődést is mutat, vagy legalább ennek ígéretét a következő évadokra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.