Könyv

Szövegirodalom – ma?

Szabó Marcell: No Room. Materialista vigasztalások

Kritika

A múlt század nyolcvanas–kilencvenes éveiben (nagyjából az ezredfordulóig) nagy „divatja” volt az intellektuális prózának is nevezett posztmodern szövegirodalomnak, amely (nagyon leegyszerűsítve) nem a történetekről, hanem a nyelv lehetőségeinek értelmezéséről „szól”, intertextusokkal való pazar játékokkal, irodalmi reflexiókat működtetve.

A kritika – mint ennek az irodalmi beszédmódnak az etalonjaira – az Esterházy-, a Nádas-, a Kukorelly- vagy a Garaczi-prózára hivatkozott leginkább.

A kortárs kritika lelkesedett, és bár képviselői (közöttük e sorok írója is) sokszor túlzásnak, ráadásul öncélúnak érezték a róla szóló tudományos diskurzusokat, mélyen hallgattak erről, mert akkoriban – főleg tudományos tanácskozásokon – nem volt célszerű érthető, köznapi nyelven, s főleg nem valóságirodalomról, történetiségről vagy – ne adj’ isten! – életrajzi mozzanatokról szót ejteni. Könnyen az elméleti felkészületlenség gyanújába keveredhetett a pályakezdő kritikus, irodalomtörténész, ezért sokat idéztek az elméleti irodalomból. Ehhez Gadamer és Derrida megkérdőjelezhetetlen forrásnak minősült. Tanulmányaikban sokan ódzkodtak e kompilatív értekezői módszertől az egyéni vízió, az önálló kritikai értelmezés vagy netán a saját – de tévedésesélyes és megkérdőjelezhető – elmélet felé eltávolodni. Van, aki – noha időközben a posztmodern is lecsengett, s nagy prózai fordulat történt a kiemelt életművekben is – örökre ezen az úton maradt.

Szabó Marcell könyveivel kapcsolatban – például az ugyancsak a Materialista vigasztalások alcímet viselő, A zseb vallási karaktere című 2021-es kötetére vonatkozóan is – rendre elhangzik, hogy „szokatlan nyelvvel” állunk szemben. Vagyis ahhoz a költészeti hagyományhoz kötődik, amely a jelentésközvetítés helyett „szokatlan képzettársításaival”, „a reflexiószintek sokaságának szinte követhetetlen egymásra rétegződésével” (Fenyő Dániel, Litera, 2022. január 15.) hat. A No Room is ezt a nyelvet működteti.

A kritika – feltételezem – mint korábbi köteteit is, értelmezhetetlennek minősítve utasítja el, vagy – a nagyszerű intellektuális élmény érdekében – bocsátkozik bele a bizonytalan kimenetelű befogadói kalandba. Bennem is felmerült a kérdés – több mint harminc évvel az átélt posztmodern irodalmi tapasztalatok után –, hogy mi értelme van a 2020-as évek közepén szövegirodalmat írni és olvasni? De épp a leírt korszak kirekesztő, klikkeket létrehozó gyakorlata térített el attól, hogy mindenféle mérlegelés, tájékozódás, megértési kísérlet nélkül tegyem félre Szabó Marcell leg­újabb munkáját. Mert azt gondolom, hogy az irodalom több változatban létező struktúra. Inkább szövevény, mint vonalszerű alakulás, amelyen belül sokféle beszédmód létezik, és igenis mindegyiknek lehet létjogosultsága e változatos diskurzusban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.