ZSINÓRPADLÁS – kritika

Túl sok

Bálna

  • Sándor Panka
  • 2022. október 5.

Kritika

A nézőteret sűrű köd borítja, a színpadképet a szürke szín dominálja. Ferdén elhelyezett ajtók keretezik a színpad közepére állított lépcsősort (díszlet, jelmez: Tihanyi Ildi).

Bokor Bonifác (Kovács Máté), a már 28 évesen a kiégés szélén álló drámaíró benyit az egyik ajtón, és komoly paranoiáról árulkodó monológgal indítja az előadást. A monológ alapozza meg a darab központi konfliktusát: vajon fel lehet-e áldozni a gondolatokat a szórakoztatás oltárán. (Az idén tízéves Átrium új évadának első premierjét Brasch Bence írta és rendezte.)

Bonifác úgy érzi, megírta élete fő művét, amit azonban a könnyedebb műfajokat preferáló színházigazgató, Molnár Iván (Debre­czeny Csaba) túl sötétnek talált, és visszadobott. Talán, hogy oldja a helyzetet, rászabadít a szerzőre egy újságírónőt, Csibi Pannit (Tornyi Ildikó), aki a sértett művészt a készülő darabjáról faggatja. Bokor az újságírónak improvizál: az előadás egy bálnáról fog szólni. Az ötlet annyira megtetszik Molnár Ivánnak, hogy ráveszi az írót ennek az addig csak képzeletben létezett „mesemusicalnek” a megírására. A különc zeneszerző, Ambrus Árpád (Sas Zoltán) szolgáltatja a zenét, a főszerepre pedig megszerzik a híres színésznőt, Cincér Dorinát, aki mellesleg a Mi dalunk tehetségkutató zsűrijének is a tagja. Közben közös megegyezéssel átkerül a főszerep a ragyogó kvalitásokkal rendelkező takarítónőhöz, Horváth Borókához (Ágoston Katalin).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.