ZSINÓRPADLÁS – kritika

Túl sok

Bálna

  • Sándor Panka
  • 2022. október 5.

Kritika

A nézőteret sűrű köd borítja, a színpadképet a szürke szín dominálja. Ferdén elhelyezett ajtók keretezik a színpad közepére állított lépcsősort (díszlet, jelmez: Tihanyi Ildi).

Bokor Bonifác (Kovács Máté), a már 28 évesen a kiégés szélén álló drámaíró benyit az egyik ajtón, és komoly paranoiáról árulkodó monológgal indítja az előadást. A monológ alapozza meg a darab központi konfliktusát: vajon fel lehet-e áldozni a gondolatokat a szórakoztatás oltárán. (Az idén tízéves Átrium új évadának első premierjét Brasch Bence írta és rendezte.)

Bonifác úgy érzi, megírta élete fő művét, amit azonban a könnyedebb műfajokat preferáló színházigazgató, Molnár Iván (Debre­czeny Csaba) túl sötétnek talált, és visszadobott. Talán, hogy oldja a helyzetet, rászabadít a szerzőre egy újságírónőt, Csibi Pannit (Tornyi Ildikó), aki a sértett művészt a készülő darabjáról faggatja. Bokor az újságírónak improvizál: az előadás egy bálnáról fog szólni. Az ötlet annyira megtetszik Molnár Ivánnak, hogy ráveszi az írót ennek az addig csak képzeletben létezett „mesemusicalnek” a megírására. A különc zeneszerző, Ambrus Árpád (Sas Zoltán) szolgáltatja a zenét, a főszerepre pedig megszerzik a híres színésznőt, Cincér Dorinát, aki mellesleg a Mi dalunk tehetségkutató zsűrijének is a tagja. Közben közös megegyezéssel átkerül a főszerep a ragyogó kvalitásokkal rendelkező takarítónőhöz, Horváth Borókához (Ágoston Katalin).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.