Könyv

Hogy igaz legyen

Katrine Marçal: Tényleg nincs ingyenebéd?

Kritika

Nehéz nem észrevenni, hogy a Libri könyvesboltjaiban egy ideje, pontosabban amióta az államilag bőkezűen támogatott Mathias Corvinus Collegium Alapítvány (MCC) beszállt a Libri–Bookline kiadócsoportba, központi helyen, gúlákba állítva díszelegnek az MCC Press „genderellenes” (azaz, a feminista és LMBTQ jogi törekvéseket lejáratni igyekvő) kiadványai, jelentős ellensúlyozás nélkül.

Igazán szép gesztus a Libritől, hogy „genderellenes” fordulata után mégis lefordíttatta és megjelentette ezt a szellemes feminista művet. Reméljük, a nemek társadalmi helyzete iránt érdeklődők, miután átvergődték magukat a propagandakavalkádon, Marçal könyvét is megtalálják. A Nagy-Britanniában élő svéd gazdasági újságíró és író Svédországban 2012-ben megjelent könyvében bevezeti az olvasót a közgazdaságtanba, csak azért, hogy aztán jól ki is ábrándítsa belőle.

A szöveget keretbe foglalja Margaret Douglas alakja. Adam Smith édesanyja, aki egész életében gondoskodott már felnőtt fiáról, hogy az nyugodtan írhassa nagyszabású és a nőket kifelejtő művét. Marçal fő tézise szerint a közgazdaságtan kiindulópontjává megtett homo economicus nem létezik: mert ugyan a kulturálisan nőiesnek tartott tulajdonságok és szerepek (így maguk a nők) kirekesztésére épül, de maradéktalanul a férfiaknak sem feleltethető meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.