Film

Nem alszik

Tom George: Ecc, pecc, ki lehetsz?

Kritika

Mégis ki ölte meg a nagy pofájú, felfuvalkodott amerikai rendezőt? A producer, akit megzsarolt; a forgatókönyvíró, akinek vízióját tönkre akarja tenni – esetleg a főszereplő színésznő, akinek részegen félreérthetetlen ajánlatot tett; vagy talán annak férje, akivel még össze is verekedett?

Bárki lehetett – ez a „ki tette?” típusú krimik lényege, és egyben legunalmasabb közhelye. „Ha egyet láttál, az összest láttad” – jegyzi meg a narrátorként is működő rendező, jelezve, hogy itt bizony egy önreferenciális utalásokkal teli metasztorival van dolgunk. Az ilyen típusú gyilkossági történetek igazi reneszánszukat élik, amióta három éve bemutatták Rian Johnson Tőrbe ejtve című filmjét, de legyen szó sorozatról (Gyilkos a házban), vagy francia vadhajtásról (Gyilkos party), egyetlen posztmodern krimi sem vetheti le Agatha Christie köpönyegét, amely alól kibújtak. Az Ecc, pecc, ki lehetsz? olyannyira nem tagadja le eredetét, hogy egészen a gyökerekig megy vissza. 1953-ban járunk a londoni West Enden, ahol a krimikirálynő Egérfogó című darabjának 100. előadását ünneplik. Ekkora siker hatására persze egyből megjelennek a hollywoodi keselyűk is, élükön az Adrian Brody alakította rendezővel, Leo Köpernickkel, aki a valós eseten alapuló, körmönfont darabból egy akcióval teli, pörgős adaptációt tervez, s ebben az sem zavarja, hogy Anglia utcáin nem szokás tűzpárbajba keveredni a rendőrséggel.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk