30 ezer civil sebesültje és halottja van eddig a háborúnak

  • narancs.hu
  • 2024. február 24.

Külpol

Az orosz hadsereg két év alatt több mint tízezer civilt ölt és húszezret sebesített meg. Köztük kétezer gyereket.

Két éve rohanta le Oroszország Ukrajnát. A háború kezdete óta több mint tízezer civil halt meg Ukrajnában - 587 gyerek - és mintegy húszezren sebesültek meg - 1300 gyerek - az ENSZ Human Rights Monitoring Mission in Ukraine (HRMMU) adatai szerint. A valós számok ennél biztosan sokkal magasabbak, a szervezet meglehetősen konzervatív módszertannal dolgozik, ám még ez az adat is megdöbbentő.

A havonta frissülő statisztika jól mutatja, hogy a legtöbb áldozatot az első hónapokban követelt a háború, amikor az orosz hadsereg előrenyomulva módszeresen irtotta a lakosságot. Ezt követően a civil áldozatok és sebesültek száma gyorsan csökkent, ám azóta is havonta 100-200 halottal lehet számolni, a sebesülések száma ennek többszöröse. A legtöbb civil a légitámadásokban sérült vagy halt meg, de számottevő az aknák és egyéb szerkezetek okozta sérülés is, illetve az, hogy egyszerűen lelövik az embereket. A legtöbb áldozatot Donyec, Harkiv, Zaporizzsja és Herszon megyében követelte a háború.

Az aknák különösen veszélyes és alattomos eszközök, ezeknél nem is látszik szignifikáns csökkenés. A kiszórt aknákat sok esetben traktorral fordítják ki, de gyerekek is találtak már ilyen szerkezteteket játék közben. Talán soha nem sikerül aknamentesíteni az országot, de az bizonyos, hogy évtizedekig nem lehet majd egyes megyékben csak úgy kimenni az erdőbe vagy a mezőre.

A háború kezdete óta az oros hadsereg 59 kórházat és 236 iskolát rombolt le, támadás pedig 406 kórházat és 836 iskolát ért. A hosszú távú károk, beleértve az embereket, infrastruktúrát és környezetet ért veszteséget mindezeknél sokkal jelentősebb és nagyobb, generációkat tett tönkre és nyomorított meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.