Elon Musk harca a hatóságokkal és a valósággal

A rossz király

Külpol

A világ leggazdagabb embere felfoghatatlan hatalommal rendelkezik, miközben egyre inkább az őrület jegyeit mutatja.

A Hamász elleni háború megindulása után, úgy tűnik, az Európai Unió bekeményít az álhírek terjedése miatt: a nyáron X-re keresztelt Twitter tulajdonosa, Elon Musk külön felszólítást kapott az Európai Bizottság belső piacokért felelős tagjától, hogy távolítsa el a támadásról szóló fake news-t a platformról, különben az új törvények értelmében az X bevételeinek 6 százalékát kitevő bírsággal, vagy a szolgáltatás európai uniós szüneteltetésével is számolhat. Thierry Breton ezen felül arra is felszólította Muskot, hogy a jogsértések miatt vegye fel a kapcsolatot az Europollal. Egy nappal később hasonló felszólítást kapott Mark Zuckerberg Metája is, de ez jóval kisebb visszhangot keltett, ugyanis a Facebook és az Instagram minden jel szerint immár a kisebbik probléma a világ hiteles tájékozódásra váró részének. A tulajdonos októberben azzal is fenyegetőzött, ő maga tünteti el Európából az egész szolgáltatást a szabályok miatt. Ez valószínűleg csak Musk nagyotmondása, meglepően kis hal ez a kontinens: az X felhasználóinak a hivatalos adatok szerint nagyjából 9 százaléka európai.

Bár a 2022 októberében Elon Musk birtokába került Twitter az­óta elkezdte törölgetni a kritizált tartalmakat (amelyek közt éppúgy voltak frissnek álcázott régi videók, mint olyan videójátékok képei, amelyek úgymond a gázai helyzetet mutatták), a világ leggazdagabb emberének harca a hatóságokkal nem most kezdődött. Persze, Musk – és meglepően sok rajongója – szerint ez a szólás­szabadságért folytatott harc a véleményterrorista hatóságokkal szemben. Elon Musk küzdelme a különböző hatóságokkal és tény­ellenőrökkel azonban ennél jóval fontosabb kérdésekről szól: arról, hogy mi a szólásszabadság, mi tekinthető közszolgáltatásnak, és hol húzódik a profitszerzés határa.

Repedések

Az 52 éves, Dél-Afrikában született üzletember hosszú ideig a Steve Jobs utáni techvilág zsenijének tűnt, aki nyúljon bármihez, az arannyá válik a kezében. A Tesla autómárka felívelése csak a kezdet volt, az igazán nagy dobás az a 2018-as akció volt, amikor az interneten közvetítették, hogy a Falcon Heavy névre hallgató rakéta felvitt az űrbe egy Tesla Roadstert. Musk körül egyfajta vallásos imádat alakult ki annak ellenére, hogy ez az áhítat messze nem volt egy­öntetű. Egyrészt a magát „vizionáriusnak” tartó Musk valójában nem az a kiköpött self made man a smaragdbánya-tulajdonos családjával a háttérben; és az sem tett jót a hírnevének, hogy miközben cégének rakétatesztjét idővel mind többen értékelték drága autóreklámnak, mintsem tudományos áttörésnek, a Tesláról is kiderült, hogy túlzás szuperautónak beállítani. 2023-ban már maga Musk is szabadulni kezdett a részvényeitől. Több bíróság is kimondta róla, hogy megtévesztette a fogyasztóit, de könnyen találunk a nevére keresve tőzsdei csalásról szóló információkat is. Minden jel szerint a saját részvényeseit is szereti átverni; és akkor még nem beszéltünk azokról, akiket az önvezető autók ütöttek el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.